Echipa internațională a proiectului EastFruit a efectuat un audit al rețelelor de supermarketuri din Chișinău, Departamentul Fructe și Legume, pentru perioada 1-2 martie 2021. Conform rezultatelor, pentru perioada de referință, METRO își consolidează poziția, iar KAUFLAND – pierde. În total, au fost chestionate 20 de lanțuri de magazine de supermarketuri, experții bazându-se pe patru criterii de bază, în urma cărora a fost stabilit ratingul general al magazinelor din capitală.
Drept criterii de evaluare au servit: gama de produse, adică numărul total de articole din fructe și legume proaspete prezentate pe rafturile departamentului; calitatea produsului, mai exact, conformitatea fructelor și legumelor proaspete; calitatea departamentului și prețul produsului.
Potrivit analizei, în martie 2021, lanțul METRO a ajuns din nou în topul ratingului. În 2019, poziția a fost deținută de lanțul KAUFLAND, motiv din care a și dat tonul în comerțul cu fructe și legume.
Gama de produse
Criteriul „sortimentului” depinde de numărul total de fructe și legume proaspete de pe rafturile supermarketurilor. În acest caz, sunt luate în considerare pozițiile categoriei „proaspete” și nu țin cont de nuci, fructe uscate, conserve sau legume murate etc. Astfel, în martie 2021, lanțul METRO Cash & Carry (denumit în continuare METRO) a devenit lider în clasamentul sortimentului de la Chișinău. Rețeaua a trecut de la a doua poziție (2019), la prima (2020) și și-a menținut-o și la începutul anului curent. Poate și grație faptului că lanțul dispune și de un departament de produse BIO (Organic), certificate conform standardului organic european și sunt importate în principal din Spania.
Locul doi i-a revenit rețelei KAUFLAND, detronată și de faptul că principalii concurenți și-au mărit sortimentul mai repede. Rețeaua GREEN HILLS a urcat pe locul trei, ocolind lanțurile VELMART și NR1. Succesul se datorează, în mare parte, creșterii poziției gamei de produse pe rafturi.
Cele mai “sărace” rafturi de fructe și legume au fost la FAMILY MARKET și FIDESCO, care și anul trecut au încheiat topul pe ultimele poziții. Stabilitate în lanțurile LINELLA și VELMART. Conform rezultatelor monitorizării din martie 2021, o ușoară scădere (cu 1,2%) a articolelor de bază din departamentul legume și fructe proaspete a fost observată din nou doar în rețeaua FOURCHETE.
La capitolul Calitatea produselor
, trei rețele s-au aflat în același timp pe primul loc în rating: NR1, KAUFLAND și METRO. Locul II îi revine lanțului FIDESCO, iar poziția a treia este împărțită de LINELLA și FOURCHETTE, urmate de GREEN HILLS și VELMART. În aceste lanțuri, ponderea produselor din legume și fructe de proastă calitate a fost mai mare și s-a ridicat la 1,5 - 2,5% din numărul total afișat pe rafturile magazinelor. Ultima în top este rețeaua FAMILY MARKET.
Calitatea departamentului fructe și legume
Liderul ratingului de la Chișinău la capitolul calitatea departamentului fructe și legume este aceeași rețea KAUFLAND. Lanțul METRO își păstrează, de asemenea, pozițiile. În 2020, sectorul vizat a fost reconstruit și reamenajat, acțiuni care au influențat poziția rețelei pe piață și în rating.
KAUFLAND și METRO sunt cu peste 9% înaintea lanțurilor clasate pe locul doi - NR1 și FIDESCO, care însă și-au păstrat pozițiile anterioare în clasament. Rețeaua FOURCHETTE este doar puțin în spatele lor și ocupă locul cinci. În ratingul din martie, în comparație cu indicatorii pentru noiembrie 2020, rețeaua și-a ocolit vecinul - LINELLA.
Prețul la legume și fructe
Cele mai mici prețuri la legume și fructe sunt în lanțul de supermarketuri GREEN HILLS, care continuă să fie lider în clasament după acest criteriu. Trebuie de menționat că, potrivit auditului, rețeaua nu vinde produse de cea mai înaltă calitate.
Locul doi în clasament l-a preluat rețeaua METRO. O schimbare de-a dreptul neașteptată, pentru că în noiembrie 2020, această rețea a ocupat penultimul loc în top la capitolul anunțat, iar consumatorii se plângeau de prețul exagerat la legume și fructe. La începutul anului 2021, lanțul METRO și-a îmbunătățit rapid poziția prin vânzarea unei game mai largi de fructe și legume la prețuri mai mici. Rețeaua KAUFLAND și-a pierdut fostele poziții în această categorie și s-a remarcat prin prețuri mai ridicate la produse, ajungând astfel la mijlocul clasamentului.
Lanțurile FAMILY MARKET și FOURCHETTE au devenit din nou anti-liderii ratingului conform acestui criteriu. În magazinele acestor rețele, cele mai mari prețuri au fost înregistrate anume la toate categoriile de fructe și legume.
Fructe
La momentul evaluării, cele mai mici prețuri pentru fructe din Chișinău se găseau în rețeaua GREEN HILLS și cele mai mari în lanțurile NR1 și FAMILY MARKET. În medie, persoanele din afară au oferit fructe la un preț cu 12% mai mare decât prețul lanțului principal din categoria „prețuri mici”.
Legume
De asemenea, în rețeaua GREEN HILLS, în perioada de monitorizare, au fost observate cele mai mici prețuri pentru legumele tradiționale din „setul de borș”, iar cele mai mari - în rețeaua FAMILY MARKET. Diferența dintre prețurile liderului și anti-lider a fost de 26%.
În perioada auditului, cele mai mici prețuri pentru legumele cu efect de seră din Chișinău erau înregistrate în rețeaua NR1, iar cele mai mari - în rețeaua FIDESCO. Prețurile oferite de anti-lideri au fost cu 24% mai mari decât cele ale liderului ratingului.
Pe final de audit, AGROMEDIA menționează că, în urma evaluării complexe, rețeaua METRO a devenit liderul ratingului pentru martie 2021. Anterior, în noiembrie 2020, KAUFLAND, care acum e locul II în top, deținea trofeul. A treia poziție în rating este ocupată de rețeaua NR1.
Lanțul de supermarketuri GREEN HILLS se află pe locul patru în clasament, urmat fiind de FIDESCO (a urcat două poziții în clasament), LINELLA - a scăzut o poziție, iar VELMART - a pierdut trei poziții în clasament. Penultima poziție, la fel ca în noiembrie 2020, este ocupată de rețeaua FOURCHETTE, iar ultimii, în mod tradițional deja, rămân magazinele din rețeaua FAMILY MARKET.
sursa:
EastFruit