UCRAINA RISCĂ SĂ PLUTEASCĂ ÎN LAPTE. Situația catastrofală va duce la sacrificarea vitelor

24 jun 2022
Dacă exportatorii de produse lactate nu exportă volumele planificate, Ucraina va pluti în lapte într-o lună. Un surplus va duce la scăderea producției de lapte pe piața internă și va începe sacrificarea vitelor. Prin urmare, exportul de produse este o chestiune de supraviețuire pentru întreaga industrie a lactatelor, transmite AGROMEDIA, cu referire la agroportal.ua.

Yuriy Shevchuk, Dairy Business Development Director la Olam Food Ingredients Ukraine, a vorbit despre acest lucru în timpul discuției de experți „Logistică pentru exportul de produse lactate din Ucraina”.

Potrivit unui reprezentant al celui mai mare comerciant ucrainean de produse lactate, o companie care exportă de 17 ani lapte crud, zer, unt pe piețele din Asia, China și Africa de Nord, astăzi, situația la capitolul logistică este catastrofală.

Yuriy Shevchuk, director de dezvoltare a afacerilor cu produse lactate, Olam Food Ingredients Ucraina:

Din cauza războiului, o cantitate semnificativă din mărfurile noastre a fost blocată în portul Odessa. Unele dintre produse erau planificate să fie transportate cu trenul container până la Izmail și de acolo, până la Constanța, iar apoi, în Malaezia. Această rută logistică a devenit nerealistă deoarece fermierii de cereale au luat toate șlepurile. Exista varianta de a pune totul pe roți și de a trimite containere la Constanța cu camioanele. Dar logistica a costat peste 9.000 de dolari pentru un port din Malaezia, ceea ce înseamnă mai mult de 400 de dolari pe 1 tonă. Înainte de război, logistica de la fabrică la porturile asiatice costa 100 de dolari pe 1 tonă.

Ruta de export către Malaezia este obligatorie pentru Olam Food Ingredients Ucraina, deoarece compania nu este doar un exportator, ci și un consumator final de lapte praf și zer, are o unitate de producție în Malaezia, unde procesează până la 12 mii de tone de zer pe an și până la 30 de mii de tone de lapte praf degresat.

Potrivit Infagro, Ucraina are un surplus de 200.000 de tone de lapte crud. În echivalent, aceasta este 18 mii de tone de lapte praf sau 9 mii de tone de unt.

Yuri Shevchuk spune că, în căutarea opțiunilor logistice, au decis să transporte produse prin Polonia, deoarece astăzi cea mai realistă modalitate este de a exporta prin Gdansk, unde logistica costă 220-230 USD per 1 tonă.

De mai bine de două săptămâni, volumul nostru nu a părăsit portul TIS, de unde ar trebui să fie încărcat într-un tren și trimis la Gdansk. Toată lumea așteaptă ca primul recipient ucrainean cu lapte praf să treacă de granița poloneză pentru a înțelege cum funcționează logistica. Cu toate acestea, de la începutul războiului, niciun recipient cu lapte uscat nu a trecut granița poloneză, notează el.
 

Potrivit Ukrzaliznytsia, în 2021, au fost trimise 49 de vagoane container cu produse lactate. Anul acesta, doar 3 containere cu lapte uscat si condensat au fost trimise în portul Poti (Georgia).

Comercianții observă că pentru a lucra pe piețele mondiale, companiile comerciale ar trebui să înțeleagă clar termenii și prețul logisticii. Acest lucru afectează comenzile de la producătorii de lactate. De exemplu, de la data producerii unui lot de lapte praf până la momentul plecării din port, perioada maximă de producție nu trebuie să depășească trei luni.

Yuri Shevchuk mai spune că astăzi comercianții nu pot face plăți în avans producătorilor de lactate, iar, în opinia sa, în această situație statul ar trebui să dezvolte mecanisme sub formă de garanții de stat sau alocarea de fonduri de la băncile de stat pentru acreditive către producătorii de lactate.

De asemenea, ne așteptăm ca guvernul să facă lobby pentru interesele produselor lactate de origine ucraineană pe piețele cheie ale țărilor importatoare. Am discutat recent despre furnizarea de lapte praf pe piața din Algeria, al doilea mare importator de lapte praf degresat din lume. S-a dovedit că în prezent Algeria nu eliberează autorizații pentru importul de produse ucrainene. Aceasta este situația în care este cu adevărat necesar să protejăm interesele Ucrainei. Nu putem pierde această piață, este convins Yuri Shevchuk.

Potrivit acestuia, producătorii ucraineni de lactate ar trebui să construiască pe piețele mondiale un brand care să includă trei componente - preț, calitate și regularitatea aprovizionării. 
loading ...