AFACERILE MICI, LA LIMITA PUTERILOR. Ce poate face statul, antreprenorii și consumatorii?

06 mai 2022
Pe 24 februarie, frica pentru ziua de mâine ne-a făcut să strângem curelele și să cântărim cu grijă fiecare decizie. Cumpărăm mai puțin și mai atent, scoatem din casă ce credem că e potrivit ca donație pentru refugiați și-i primim în case, dacă putem. În același timp, la o lună distanță de la atacul Rusiei asupra Ucrainei, antreprenorii din Republica Moldova deja culeg roadele acestei crize și au nevoie de susținere pentru a-i face față. 

Mai puține vânzări și tot mai multe temeri

Doina Grati și soțul ei dețin o livadă de prune în satul Negrești, din raionul Strășeni. Au investit mult pentru a dezvolta o afacere de familie, oferind consumatorilor atât prune proaspete, uscate, cât și deserturi din prune.

Vânzările au scăzut semnificativ de la începutul războiului, sunt cu 70% mai mici decât anul trecut în această perioadă, mărturisește Doina.

O altă problemă cu care se confruntă acum este imposibilitatea de a exporta în Rusia. Caută soluții și pentru a reuși să facă toate lucrările agricole de primăvară, pentru care angajează zilieri, echipe de 30 de persoane.

Banii au rămas blocați. Pe de altă parte, din cauza devalorizării rublei, am pierdut 40% din suma pe care trebuia să o primim inițial.

O soluție în această perioadă au devenit târgurile de produse locale.

Mizăm pe susținerea oamenilor care aleg să cumpere o cutie de prune în ciocolată, în schimbul unei cutii de bomboane de import, spune Doina Grati.

Totuși, capacitatea oamenilor de rând de a cumpăra este redusă acum, iar antreprenoarea speră să aibă parte și de susținere din partea statului, prin reducerea taxelor de exemplu.

Avem acum 15 tone de prune uscate, putem coopera cu alți antreprenori și oferi cantitățile necesare de exemplu pentru școli sau grădinițe. Am investit în afacere pentru a rămâne acasă și a ne crește aici copilul, dar acum nu suntem siguri de ce ne așteaptă în viitorul apropiat, concluzionează Doina Grati.

Ce poate face statul

Întrebat ce poate face statul pentru aplanarea crizei în contextul antreprenorilor din Republica Moldova, economistul Viorel Chivriga a enumerat un șir de acțiuni:

O mai bună comunicare și informarea agenților economici cu privire la oportunitățile existente; antreprenorii începători ar trebui protejati și de unele instituții ale statului; trebuie revăzut cadrul legislativ, care la ora actuală este sursă de presiune pentru antreprenorii începători.

În același timp, acesta amintește că scutirea de impozite a antreprenorilor afectați de criză poate fi făcută doar prin modificarea Codului Fiscal.

Pe de altă parte, jurnalista și antreprenoarea Nata Albot susține că fără intervenția statului mulți antreprenori ar putea să nu supraviețuiască crizei.

Există pericolul că mulți antreprenori vor fi nevoiți să concedieze angajații, iar autoritățile ar trebui să spună: tu păstrezi angajatul, iar noi achităm jumătate din salariul lui.

 O soluție pe care o propune jurnalista este organizarea diverselor târguri și evenimente culturale pentru a oferi posibilitatea antreprenorilor și meșteșugarilor să își vândă și promoveze produsele.
Aș vrea să aud un ministru al Economiei mai vocal, acum este momentul să vedem un pic de grijă față de antreprenori. Ei sunt o verigă importantă în economia țării, sunt cei ce asigură locuri de muncă și care aduc bani în bugetului statului, amintește jurnalista și antreprenoarea Nata Albot.

Merită menționat că Guvernul Republicii Moldova a facilitat metoda de accesare a creditelor oferite de băncile comerciale (partenere ODIMM) antreprenorilor mici și mijlocii. Pe de altă parte, cu referire la exportul de fructe pe piețele din Est, în special merele, Anatolie Fala, Secretarul General de Stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare acuză pe antreprenorii care „nu și-au făcut temele pentru acasă și nu s-au adaptat solicitărilor altor piețe”. 

Ce pot face antreprenorii 

Economistul Viorel Chivriga susține că acest an va fi unul dificil atât pentru micii antreprenori, cât și pentru companiile mari.

Antreprenorii mici acceptă din start un risc mare atunci când deschid o afacere. Acum pentru a-și continua activitatea, antreprenorii trebuie să fie flexibili, să analizeze cât mai bine piața și să găsească o nișă care ar putea să le asigure un venit stabil.

În același timp, Viorel Chivriga consideră că antreprenorii ar putea transforma această perioadă de criză într-o oportunitate – să se orienteze spre noi piețe, să apeleze la consultanță, dar și să diversifice sursele de venit. 

De aceeași părere este jurnalista Nata Albot.

Cred că micii antreprenori au acum șansa să-și îmbunătățească serviciile, site-urile, să ofere posibilitatea cumpărării online. Pote fi îmbunătățită și comunicarea cu clientul, ca aceasta să devină mult mai prietenoasă, clientul trebuie să rămână mulțumit, astfel va recomanda altora și va reveni, spune Nata Albot. 

Ce pot face consumatorii

Sfaturi de la Nata Albot:

– consumă cât mai multe produse locale, de exemplu poți înlocui fructele și legumele de import cu cele produse la noi;
– dacă vrei să oferi un cadou, optează pentru produsele și brandurile locale, există o varietate mare din care poți alege;
– dacă decizi să organizezi un eveniment, poți opta pentru pensiunile turistice din țară;
– dacă vrei să faci o donație pentru refugiați, poți opta pentru produsele locale, astfel făcând un act de binefacere, susții și antreprenorii locali.

Sursa: moldova.org
loading ...