Școlile profesionale din com. Bubuieci și or. Nisporeni au demarat digitalizarea curriculei pentru meseria „Apicultor” și cea de „Cultivator-procesator de bacifere” pentru a facilita accesul elevilor la programele educaționale în cazul studiilor la distanță, impus de restricțiile pandemice COVID-19. Transformarea digitală a curriculei se desfășoară în cadrul unui parteneriat dintre școlile profesionale și proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova. În cadrul aceluiași parteneriat au fost procurate echipamente pentru gestionarea curriculei digitale și 22 de tablete care vor fi oferite cu împrumut elevilor din familii defavorizate, dar cu rezultate academice bune, ce nu dispun de tehnică necesară pentru a participa la învățământul online.
Vor fi digitizate atât materialele de curs, cât și activitățile practice prin producerea video-urilor educativ-demonstrative, care vor fi plasate pe platforma destinată studiilor online. Actualmente, ȘP Bubuieci și ȘP Nisporeni sunt unicele instituții de învățământ profesional din Moldova care au programe de studiere a meseriilor de „Apicultorilor” și „Cultivatorilor-procesator de bacifere”.
Echipamente pentru studiile online oferite viitorilor apicultori și cultivatori de pomușoare
Potrivit unei analize efectuate în cadrul ȘP Bubuieci, din cei 300 de elevi care studiază în prezent la școală, peste 30 la sută dintre ei nu dispun de echipamente sau acces la internet pentru a participa la învățământul online, afirmă Zinaida Sajin, directoarea ȘP Bubuieci. „Nu putem lipsi nici un elev de dreptul la studii calitative, deoarece de calificările obținute depinde șansele lor de a se angaja după absolvire sau de a dezvolta o afacere”, explică directoarea școlii.
Lidia Cheibaş, profesoară de culturi bacifere la ȘP Nisporeni consideră că învățarea la distanță afectează accesul tinerilor la studii de calitate și reduc posibilitățile de a obține calificările necesare tinerilor specialiști la absolvire. „Avem elevi care, din păcate, nu dispun și nici nu au posibilitate să procure echipamente care le-ar permite să descarce materialele de curs, să participe la testări online sau să expedieze în regim online lucrări conform programului”, afirmă profesoara.
Inga Avram, elevă la ȘP Nisporeni, susține că în anul trecut s-a confruntat cu probleme în timpul lecțiilor online, deoarece nu avea niciun echipament, cu excepția telefonului mobil cu funcții reduse, pentru a participa activ la ore, pentru a descărca informații sau pentru a expedia testele de evaluare. „O tabletă mi-ar simplifica foarte mult participarea la lecțiile online”, susține eleva.
Potrivit datelor oficiale, aproximativ 434 000 elevi din toate instituțiile academice la toate nivelurile au fost nevoiți să stea acasă la impunerea restricțiilor pandemice în anul de învățământ 2020-2021, iar școlile au fost autorizate să ofere oportunități de studii la distanță. Totuși, conform estimărilor oficiale, învățarea la distanță s-a dovedit a fi o sarcină dificilă pentru 16 000 de elevi (4,8% din total) și 3 000 de profesori (10,6% din total) care nu au acces la tehnologii (laptop, tabletă sau acces la internet). Cei mai grav afectați de închiderea școlii au fost copiii din familii defavorizate.