CREAREA UNEI PLATFORME DE COMERȚ ONLINE: șansa producătorilor agricoli pentru sporirea profitului

08 oct 2021
Crearea în Republica Moldova a unei platforme unice de comerț online pentru micii producători agricoli, susţinerea migranţilor reveniţi acasă - sunt principalele concluzii ale primului studiu de fezabilitate privind dezvoltarea unei platforme e-comerț pentru producătorii agricoli mici și mijlocii din țara noastră, inclusiv a migranților, lansat de Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite în Moldova (FAO), transmite AGROMEDIA cu referire la moldpres.md.

Acesta este rezultatul cercetării conform căruia platforma de comerț online ar reprezenta opțiunea sigură pentru producătorii agricoli mici de a-și vinde recolta, de a-și majora profitul și de a-și minimiza dependența de multiplii intermediari. Mai ales în contextul pandemiei Covid-19, care a evidențiat vulnerabilitățile economiei naționale, fermierii fiind rupți de piața de desfacere și rămași practic fără surse de venit.

Victor Guzun, expertul FAO în domeniul business-ului digital și co-autor al studiului, reliefează importanța creării unei platforme online în eficientizarea activităților producătorilor agricoli.

 „Republica Moldova dispune de cunoștințe tehnice, capacități și întregul potențial pentru elaborarea sau dezvoltarea platformelor de comerț online, conform necesităților producătorilor și realităților pieței de consum. O platformă comună de vânzări online de tip marketplace ar avea șanse de succes mai mare, decât o multitudine de magazine online a fiecărui producător în parte. Platforma unică ar putea asigura o eficiență mai mare din punct de vedere a promovării, gestionării, întreținerii și dezvoltării continue”, a declarat expertul.

Prezentul studiu a analizat implementarea unei soluții dezvoltate de la zero și a unei soluții bazate pe una din platformele existente în țară. De asemenea, au fost analizate provocările și constrângerile cu privire la operarea platformelor existente, propunând un portofoliu de intervenții necesare pentru a asigura succesul platformelor noi sau existente.

„Cercetarea arată că cea mai mare parte a micilor producători agricoli nu dispun de abilitățile necesare pentru desfășurarea comerțului online, ceea ce înseamnă că trebuie să se acorde o atenție sporită educației digitale – factor decisiv în reușita vânzărilor din mediul online.

Pentru a sprijini dezvoltarea abilităților, intenționăm să lansăm o serie de podcast-uri educaționale pentru migranții reveniți în țară și sunt angajați în afaceri agricole, precum și să oferim instruire în mass-media digitală”, a conchis Jana Midoni, coordonatoarea proiectului.

Amintim că studiul a fost realizat în perioada iulie-august a anului current. În cadrul cercetării au fost intervievați 28 producători, membri ai comunității de producători agricoli mici și mijlocii.

Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO) are ca scop principal coordonarea activităților guvernelor în domeniul agriculturii, silviculturii și în industria piscicolă. Unul dintre obiectivele anunţate de FAO Moldova este de a căuta posibilități de a sprijini micii producători agricoli, inclusiv prin adoptarea instrumentelor și tehnologiilor digitale.

În ultimii ani, FAO a oferit sprijin și asistență Republicii Moldova prin 15 proiecte în valoare de circa 2 mln. dolari.

Sursa: moldpres.md
 
loading ...