Membrii Asociației Exportatorilor de Cereale „Agrocereale” s-au întrunit la masa de discuții împreună cu reprezentanții autorităților pentru a discuta despre dificultățile întâmpinate de exportatori, dar și despre situația privind derularea recoltării, colectării, depozitării și exportului producției cerealiere în sezonul de vară-toamnă 2022. Principalele probleme enunțate au fost cele ce țin de lanțul logistic și consecințele interdicției exportului de grâu și porumb. Atât ministrul, Viorel Gherciu, cât și directorii de la Calea Ferată și Serviciul Vamal au menționat că organele de resort au intervenit maxim posibil pentru a redresa situația complicată, iar acțiunile necesare pentru fluidizarea traficului de mărfuri și simplificarea procedurii de export sunt în continuă desfășurare.
Autoritățile au anunțat despre un șir de noi prevederi și decizii, printre care: introducerea cheiurilor temporare în porturi, deschiderea unui nou post vamal terestru: Leova-Bumbăta, introducerea în vamă a unor facilități pentru exportatorii moldoveni și majorarea cantității grâului din rezerva de stat.
Vasile Gajiu, exportator, SRL „Crist Valg”: Avem o săptămână de când a fost permis exportul pentru grâu și făină. Sunt zero tone de grâu exportate până în prezent. De ce? Pentru că atunci când era grâul 6 lei, 6,50 lei, țăranul nu l-a putut vinde. Azi, în zona de Sud, este 5 lei, iar la Nord, e 4,70 – 4,80 lei. La Cahul, de exemplu, este o gospodărie care și astăzi are 6000 de tone de grâu în stoc. Pentru acești fermieri, pierderile sunt foarte mari.
Vladimir Bolea, președintele Comisiei Parlamentare „Agricultură și Industrie Alimentară”: Dacă nu se introducea această interdicție pentru export, din păcate, ca cu un aspirator, din Republica Moldova, se storcea tot ce înseamnă grâu și alte cereale. Statul nu în zadar dă 1 miliard 750 de milioane agricultorilor sub formă de subvenții. Asta ne permite ca în momente extrem de grele să facem astfel de gesturi.
Reprezentat al companiei de export SRL „RusAgro”: Rugăm să fie reglată cumva circulația vagoanelor. Înțelegem situația din Ucraina, dar trebuie să lucrăm la paritate, nu să le acordăm prioritate lor. În prezent, vagoanele noastre stau câte 2 săptămâni în stații pentru că nu pot fi tractate. Nu sunt locomotive, iar cele existente sunt de capacitate mică. Citim în presă că din 1 septembrie, se deschide un nou tronson de drum din Basarabeasca, spre Ucraina, sunt 22 de km. Astfel, pe teritoriul Moldovei, fluxul de transport din Ucraina va crește și mai mult. Atunci, eu mă tem că aceste 1400 de vagoane despre care vorbiți se vor reduce la 800, 1000 de vagoane. Vom avea iar staționări la vamă și cozi enorme.
Igor Talmazan, director al Serviciului Vamal al Republicii Moldova: Avem o doză suficientă de naționalism și patriotism ca să acordăm prioritate conaționalilor noștri. În prezent, se lucrează pentru a putea deschide încă un post vamal terestru: Leova-Bumbăta. Sperăm în scurt timp, să anunțăm oficial funcționarea acestuia. Lucrăm și pentru introducerea unui șir de facilități, în funcție de originea mărfii: depunerea declarației vamale în posturi, certificat de origini etc.
În plus, chiar săptămâna trecută, am dat curs inițiativei de operare a anumitor modificări, pentru a simplifica la maxim exporturile. Marți, în cadrul unei ședințe cu participarea reprezentanților mediului de afaceri, urmează să punem la punct toate detaliile.
Oleg Tofilat, director general al Î.S. „Calea Ferată din Moldova”: Vagoanele noastre sunt utilizate exclusiv pentru cerealele moldovenești, ele nu ies pe teritoriul Ucrainei, cu excepția zonei Reni.Vagoanele rămân aceleași, doar că perioada de rotație a acestora este una mult mai lungă. Dacă anul trecut, 700 de vagoane se roteau cam în 12 zile, astfel, lunar, puteam încărca aproximativ 1900 de vagoane de cereale, actualmente, perioada de rotație va fi 15, 20 de zile, de la elevator până în port și înapoi. Asta înseamnă 1100, 1400 de vagoane lunar.
De asemenea, în cadrul ședinței, a fost abordat subiectul importului de îngrășăminte minerale. Potrivit importatorilor moldoveni, costul final al acestora ar putea crește și mai mult din motiv că procesul de aducere a lor în țară este unul extrem de anevoios și scump.
Vera Monul, exportator, SRL „Rinax TVR”: Suntem un grup de oameni implicați în prezent și în import și văd că vom avea probleme mari cu importul îngrășămintelor. Știm cu toții cât de greu apar cheiurile în port și cât de anevoios este acest proces. Sunt deja persoane care aduc îngrășăminte minerale de la URALCHEM cu mașina. Vă imaginați ce preț vor avea acestea? Vom avea de unde aduce marfa, dar nu vom putea ajunge cu ea în Moldova.
Vladimir Bolea, președintele Comisiei Parlamentare „Agricultură și Industrie Alimentară”: Se lucrează multidimensional. Vrem să facem ca râurile noastre să fie din nou navigabile pentru a avea mai multe căi de acces spre Marea Neagră. Se analizează crearea a noi poduri de pontoane pe râul Prut. Mai mult, partea ucraineană este deschisă să curețe râul Nistru pentru a-l putea face să fie iarăși navigabil.
Se discută despre dublarea cantității de grâu în rezerva de stat. Dar, deocamdată, nu putem oferi mai multe detalii, este secret de stat.
Ministerul Infrastructurii pregătește avizul din partea ministerului pentru a aprobarea legea ce ne va permite introducerea cheiurilor temporare pe două râuri.
Atât președintele Asociației, Igor Grigoriev, cât și membrii acesteia au solicitat o întâlnire cu șeful legislativului, Natalia Gavrilița.
Igor Grigoriev, președintele Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere: Rugăm foarte mult ca doamna Premier, Natalia Gavrilița să dea curs invitației și să vină la masa de discuții cu membrii asociației „Agrocereale”. Avem multe subiecte pe care am vrea să le discutăm cu dumneaei.
La Adunarea Generală, au fost prezenți toți 16 membri ai Asociației, Președintele „Agrocereale”, Igor Grigoriev, Ministrul Agriculturii, Viorel Gherciu, Președintele Comisiei Parlamentare „Agricultură și Industrie Alimentară”, Vladimir Bolea, Secretarul de Stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Vasile Șarban, Directorul General al ÎS „Calea Ferată din Moldova”, Oleg Tofilat, Directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, Igor Talmazan, Consilerul Prim-ministrului în domeniul agriculturii, Pavel Covali.