În scop de familiarizare cu procesul de producere a peleților, reprezentantul rezident al Agenției Japoneze pentru Cooperare Internațională (JICA), Sugimoto Satoshi a efectuat o vizită de lucru la fabrică, împreună cu reprezentanții conducerii ADMA.
În prezent, fabrica dispune de aproximativ 250 tone de materie primă, pentru a asigura procesul de producere.
Activitatea fabricii a fost revitalizată după un amplu proces de identificare și atenuare a deficiențelor la linia tehnologică de producere.
Oficialul nipon a mulțumit ADMA pentru implicare în reactivarea procesului de producere și pentru progresul realizat în acest domeniu. La fel, JICA mizează pe contribuția fabricii în asigurarea cu peleți a cetățenilor din țara noastră, se arată în comunicatul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare.
Fabrica a fost construită cu suportul financiar al Guvernului Japoniei, în anul 2015, în cadrul proiectului „Utilizarea eficientă a combustibilului solid din biomasă” al programului 2KR, și a costat aproape 70 de milioane de lei. Japonezii a acordat 14 milioane de dolari sub formă de grant pentru utilizarea surselor alternative de încălzire a clădirilor.
Când a fost dată în exploatare, fabrica urma să asigure cu peleți 25 de grădiniţe şi şcoli, care au fost dotate cu cazane speciale din banii oferiți de către Guvernul de la Tokio. Fermierii din împrejurimi, şi nu numai, urmau să vândă fabricii materie primă – paie, rumeguş de lemn, coji de răsărită şi rămăşiţele vegetale de după recoltarea porumbului şi a florii-soarelui.
Însă, în 7 ani de la lansare, fabrica nu a activat niciodată în regim normal, utilajul de milioane din interior fiind pornit doar pentru testare.
Ilie Bucuci care este directorul Centrului de Perfecționare în Domeniul Mecanizării Agriculturii (CPDMA) din 2021, instituție care activează pe lângă Agenția pentru Dezvoltarea și Modernizarea Agriculturii (ADMA) și care a primit în gestiune fabrica la scurt timp după ce a fost dată în exploatare, susține că fabrica nu este funcțională pentru că proiectul a pornit, din start, cu mai multe carențe.
Când a fost dată în exploatare, au venit colegii din Japonia să vadă cum lucrează. Ei au pornit-o. Avem aici și un placat în prima zi cum a activat. Și cam atât. Vedeți că totu-i nou aici, totu-i nou. Deci iată, în 2015, a lucrat o oră de vreme. Ea a fost încercată ori de câte ori veneau colegii din Japonia să vadă ce-i cu ea, ăștia căutau niște modalități să arate că lucrează, susține Bucuci într-un interviu acordat pentru Ziarul de Gardă.