O companie norvegiană a creat ceea ce numește prima navă de marfă autonomă cu emisii zero din lume. Dacă totul merge conform planului, nava cargo va face prima sa călătorie între două orașe norvegiene înainte de sfârșitul acestui an. Nu va exista niciun echipaj la bordul navei, în schimb, mișcările sale vor fi monitorizate de marinari și tehnicieni aflați la trei centre de control situate pe uscat, anunță AGROMEDIA cu referire la digi24.ro. Producătorii navei norvegiene susțin că aceasta nu este prima navă autonomă din lume, amintind de lansarea în 2018 a unui feribot autonom în Finlanda, însă este prima navă containerizată complet electrică.
Dezvoltat de compania chimică Yara International, Yara Birkeland a fost conceput pentru a reduce emisiile de oxizi de azot, care sunt poluanți toxici, precum și pentru a reduce gaze cu efect de seră generate de dioxidul de carbon. De asemenea, nava a fost concepută să transporte mărfurile pe rute maritime lungi. În prezent, industria navală generează între 2,5% și 3% din emisiile globale de gaze cu efect de seră din atmosferă, potrivit Organizației Maritime Internaționale.
Conceptualizată pentru prima dată în 2017, nava a fost creată în parteneriat cu firma de tehnologie Kongsberg Maritime și constructorul naval Vard. Capabilă să transporte 103 containere și să ajungă la o viteză maximă de 13 noduri, nava este dotată cu o baterie de 7 MWh, care este „de o mie de ori mai mare decât capacitatea folosită la o mașină electrică”, potrivit lui Jon Sletten, directorul uzinei Porsgrunn din Norvegia, în care s-a fabricat nava Yara Birkeland. Acesta susține că nava autonomă electrică „va naviga spre porturile de containere de-a lungul coastei și înapoi, înlocuind un număr de circa 40 000 de transporturi cu camionul pe an”.
Corpului navei Yara Birkeland, cunoscut și ca o cocă, a fost lansat pe mare în România în februarie 2020 și a ajuns la șantierul naval norvegian trei luni mai târziu, în mai 2020, unde a fost echipată cu diferite sisteme de control și navigație și ulterior supusă testelor.
Un teritoriu neexplorat până acum
Pe lângă faptul că oferă o opțiune mai ecologică în comparație cu navele de marfă convenționale, Jon Sletten spune că o navă fără echipaj va fi mai rentabilă decât una cu echipaj la bord. Inițial, încărcarea și descărcarea navei va necesita oameni, dar, potrivit lui Sletten, toate operațiunile de încărcare, descărcare și ancorare vor funcționa ulterior prin folosirea tehnologiei autonome. Acest lucru va implica dezvoltarea de macarale autonome și transportoare de vehicule, care introduc containerele pe nave.
Rudy Negenborn, profesor de transport și tehnologie maritimă la Universitatea Tehnică din orașul sudic olandez Delft, a declarat că navele complet autonome precum Yara Birkeland reprezintă viitorul. Însă, acesta a mai spus că există multe provocări care trebuie depășite înainte ca navele autonome să poată fi utilizate pentru călătorii comerciale pe mare. Deși Yara International nu intenționează să adauge mai multe nave autonome la operațiunile sale, Jon Sletten a transmis că este posibil ca tehnologiile folosite pe Yara Birkeland să fie implementate în viitor și pe navele comerciale.