EXPORTUL CEREALELOR ÎNTRE COZILE LUNGI DE LA FRONTIERĂ ȘI BLOCAJELE DE PE DUNĂRE

04 aug 2023
Situația pe piața cerealelor și a logisticii este în continuă schimbare. Două rute de export sunt de fapt închise și limitate pentru produsele agricole ucrainene: coridorul de cereale nu funcționează, transferul de vagoane la granițele de vest s-a înjumătățit, iar țările vecine vor extinde, cel mai probabil, interdicția de import în septembrie. Prin urmare, este de așteptat ca cea mai mare parte a mărfurilor să se deplaseze către porturile dunărene, unde există deja o coadă de 30 de zile.
 
Agenția Reuters titrează că România se așteaptă ca aproximativ 30 de nave din Ucraina să treacă de vama de pe fluviul Dunărea în următoarele 2 zile. Astfel se dorește eliminarea blocajului după atacul rusesc de miercuri asupra principalului port fluvial al Ucrainei, la Izmail.
 
După încetarea coridorului cerealelor, transportul către porturile dunărene (Izmail, Reni, Ust-Dunaisk, Kilia), precum și porturile moldovenești și românești (Giurgiulești și Galați) au devenit cele mai importante pentru ucraineni. Potrivit „Ukrzalizniitsia”, aceste 6 porturi pot asigura transportul a 3,5 milioane de tone de cereale pe lună, cu condiția ca mărfurile să fie livrate.
 
Expertul ucrainean, Valerii Tkachev notează că, pentru aceasta, este necesară implementarea unui proiect de transport de mărfuri în zonele de transbordare de pe drumul din apropierea portului Konstanz sau la ieșirea din Sulina.
 
Până acum, la Reni s-au adus 2,5-3 milioane de tone de cereale pe calea ferată, în 6 luni. În plus, există transport rutier, iar portul transbordează 2-2,5 milioane de tone în fiecare lună.
 
Cu toate acestea, cea mai căutată destinație de export astăzi este portul Izmail, deoarece are cea mai ieftină logistică, iar toate mărfurile, cu excepția cerealelor, merg în această direcție - minereu, metal, materiale de construcție. Prin urmare, potrivit lui Valerii Tkachev, în prezent, există o coadă totală de peste 8.000 de vagoane, dintre care aproximativ 3.000 sunt cereale.
 
De la 100 la 140 de vagoane sunt expediate la Izmail în fiecare zi. Adică astăzi această direcție are o coadă de 30+ zile, spune Valerii Tkachev.
 
El adaugă că, în prezent, se discută și opțiunea de a folosi porturile din Marea Mediterană, Marea de Sud și Marea Adriatică. Dar logistica de acolo este foarte scumpă, așa că pentru a dezvolta această direcție, Ministerul Politicii Agricole din Ucraina a apelat la UE pentru un grant de 30 de euro/t, care va fi folosit pentru transportul cerealelor pe calea ferată în aceste porturi.
 
Sursa: Agroportal 
loading ...