SITUAȚIA EXPORTATORILOR DE LA VAMA ALBIȚA, APROAPE NESCHIMBATĂ. Autoritățile române neagă orice vină

28 sep 2021
Cele peste 50 camioane moldovenești cu fructe destinate exportului în țările UE mai rămân blocate în Vama Albița. Este a patra zi când exportatorii așteaptă să îi ajungă rândul ca să pornească cu marfa la destinație. Potrivit site-ului tvrmoldova.md, reprezentanţii Asociaţiei Moldova Fruct dau vina pe incapacitatea vameşilor de a face faţă fluxului mare de camioane, în timp ce Guvernul spune că va aborda problema cu autorităţile de la Bucureşti.
 
Solicitat de AGROMEDIA, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, ne-a comunicat că lucrurile nu s-au mișcat prea mult din loc. „În ultimii ani creşte numărul camioanelor care traversează punctele vamale cu România. Prin luna iunie am expediat demersuri către instituţiile statului, către Ministerul de Externe, către Ambasada RM în România ca această întrebare să fie ridicată la nivel de instituţie. Noi am solicitat ca în perioada asta de vârf a exportului să fie suplinite punctele vamale cu suficienţi lucrători”, a menționat el.
 
Ştefan Bîtlan, manager, companie exportatoare de fructe spunea ieri pentru tvrmoldova.md că: „Se depune prea mult efort în producerea şi promovarea fructelor moldoveneşti pe pieţele din UE, este o muncă colosală la nivel de ambasade, consulate, proiecte internaţionale. Şi este un mare păcat că  programarea livrărilor către UE este tergiversată de cozile imense care le avem în vama Albiţa, care durează de la 12 pană la 40 de ore, lucru care poate fi confirmat documental”.
 
Ce spun autoritățile vamale românești
 
Site-ul notează că statisticile confirmă amploarea problemei. Aproape 90 la sută din mărfurile exportate din Republica Moldova sunt livrate cu ajutorul mijloacelor auto. Şi studiul privind coridoarele comerciale arată că durata medie de trecere prin vama „Leuşeni-Albiţa” este de 17 ore. În timp ce, la frontiera Uniunii Europene cu alte ţări timpul mediu de traversare a graniţei este de aproximativ 24 de minute. Exportatorii spun că timpul de perfectare a actelor ar fi mai scurt în cazul în care camioanele ar trece prin „Coridorul Verde”. Ei aşteaptă o soluţie rapidă din partea autorităţilor pentru că sezonul de export al fructelor abia a început.
 
Președintele Moldova Fruct, Vitalie Gorincioi, a declarat ieri pentru portalul nostru că nici Asociația nu cunoaște motivul din care fructele nu pot ajunge la destinație. „Suntem uimiți, pentru producția ușor alterabilă este valabil „Coridorul Verde”. Sâmburoarese nu pot sta zile în șir în vamă și riscă să ajungă pe piața europeană alterate. Se întâmplă doar în Vama Albița. Toate actele sunt în regulă, asta și este nedumerirea noastră”, a reliefat dl Gorincioi.
 
În replica, Şeful Biroului vamal de frontieră Albiţa a negat acuzaţiile. Elena Cotea, şeful Biroului vamal Iaşi, a declarat că: „Informaţia este inexactă. La ora actuală în terminalul de marfă sunt maxim 50 de mijloace de transport marfă, niciun încărcat cu produse de acest tip la care faceţi referire. Aceste mijloace de transport marfă sunt de obicei procesate din punct de vedere vamal în mai puţin de jumătate de tură de serviciu, circa cinci - şase ore”.
 
În Republica Moldova sunt peste 100 de companii care exportă produse în Uniunea Europeană.
loading ...