„Avem produse bune, deosebite, dar trebuie să învățăm să le vindem”. Este o frază pe care o auzit tot mai des atunci când se discută despre piețele de desfacere pentru producția agricolă moldovenească. Suntem în perioada când marketingul are o influență majoră asupra succesului unei companii și agricultura nu este o excepție. Din acest motiv, am decis să includem modului „Marketing Digital pentru afaceri agricole” în lista sesiunilor de instruire pentru participanții la Laboratorul de Inovații în Agricultură.
Ne-am propus să învățăm de la cei mai buni. Astfel, am avut drept mentori doi specialiști de talie internațională: Maria Cârjă, Marketing Manager pentru România și Republica Moldova la Corteva Agriscience, deținătoarea premiului „Cel mai bun Manager de Marketing din România” la Gala de Excelență în Management; și Vali Folea, Customer Technology Specialist în cadrul Corteva Agriscience România și Republica Moldova.
Obiectivele principale ale sesiunii au fost să-i ajutăm pe fermieri să-și construiască o prezență online puternică și o identitate de brand pentru ferma ta, să conștientizeze importanța acestora; să utilizeze rețelele sociale și alte canale de marketing digital pentru a ajunge la noi clienți și a explora oportunități de vânzări directe de la fermă.
Toate produsele noastre și toate evenimentele: zile de câmp, seminare, recoltări cu public sunt reflectate pe toate canalele de socializare. Acesta este o strategie extrem de importantă și una care dă roade. Vă îndemnăm și pe dumneavoastră să fiți prezenți online. Este o soluție ce ne oferă posibilitatea să avem acces la cele mai noi informații, să fim la curent cu tot în cel mai scurt timp posibil, explică Maria Cârjă.
Strategiile de marketing digital ajută companiile să definească obiectivele, să țintească o audiență și să elaboreze un plan de marketing digital potrivit pentru audiența respectivă.
Fiecare dintre noi utilizăm telefon pentru comunicare, informare, studiu etc. Sunt o mulțime de mijloace de comunicare, informația ajunge cu o viteză uimitoare la destinatar. În aceste condiții, trebuie să vedem cum putem face să creăm și răspândim conținut pentru a ne promova produsele.
În prezent, totul este digital, iar marketingul digital a fost integrat în aproape toate aspectele ce țin de afaceri, schimbând fundamental modul în care companiile comunică cu clienții și le oferă valoare.
Pagini pe rețele de socializare: Facebook, Instagram, Youtube, site-urile web – sunt instrumente eficiente de promovare unde trebuie să fim prezenți cu informații despre produsele/serviciile noastre, evenimente, promoții, a explicat Vali Folea, Corteva.
Ne-am bucurat să auzim deja exemple de succes ale fermierilor participanți la program, care sunt prezenți pe online și se bucură de rezultatele acestui tip de marketing. Galina Lefter, producătoare de legume în spațiu protejat și câmp deschis din raionul Leova s-a pomenit în plină pandemie cu serele doldora de legume, rezultatul unei munci enorme, pe care nu le putea realiza. Atunci, agricultoarea a făcut o postare pe Facebook de la care a pornit o întreagă strategie de marketing fără să intuiască atunci unde va ajunge peste puțin timp.
În prima zi de lockdown, am scos producția de castraveți pe tarabă la poartă, să nu pierdem recolta. Dar, ne-am pomenit cu polițistul de sector și o avertizare de amendare cu 25 de mii de lei. Am ajuns cu solicitări de ajutor până la prim-ministrul țării, care ne-a sugerat să ne vindem marfa online cu livrări la domiciliu. Așa a pornit toată aventura noastră pe facebook. În prezent, avem o listă de clienți permanenți și cerere mai mare decât capacitatea de producere. La solicitarea cumpărătorilor, am diversificat mult gama de produse. Este o experiență care s-a dovedit a fi foarte utilă pentru noi. Un aspect foarte important este prestarea serviciilor de calitate pentru a păstra consumatorii fideli, a povestit Galina Lefter.
„Laborator de Inovații în Agricultură” este organizat de Technovator și AGROMEDIA.md, cu suportul Western NIS Enterprise Fund (WNISEF), în parteneriat cu Centrul de Consiliere Agricolă și Rurală, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și FMC.