​UNDE, CE ȘI CÂT AM EXPORTAT DE LA ÎNCEPUT DE AN? Află care au fost cele mai eficiente piețe pentru mărfurile autohtone

16 apr 2021

În ianuarie-februarie a anului curent, exporturile de mărfuri au însumat 425,6 milioane dolari SUA, valoarea acestora fiind mai mică cu 8,4%, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2020, anunță Biroul Național de Statistică. Potrivit ultimelor date, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-februarie 2021 au constituit 318,2 milioane dolari SUA (74,8% din total exporturi), fiind în scădere cu 11,2% față de perioada similară din anul 2020, care a contribuit la diminuarea valorii totale a exporturilor cu 8,6%.

În același timp, reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-februarie 2021 s-au cifrat la 107,4 milioane dolari SUA (25,2% din total exporturi), cu 0,8% mai mult comparativ cu aceeași perioadă din anul 2020. Această creștere a atenuat micșorarea pe total exporturi cu 0,2%.

Am mai reexportat, după prelucrare, nuci decojite, whisky, votcă, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, vinuri spumante, rom, gin, bere care, împreună cu alte mărfuri, au constituit 8,6%.

De mențiionat că mijloacele de transport rutier în ianuarie-februarie 2021 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (93,7% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (4,2%), transportul feroviar (1,1%) și transportul aerian (0,9%).

Piața din UE. Exporturile de mărfuri destinate țărilor din comunitatea europeană au constituit, în ianuarie-februarie 2021, 270,3 milioane dolari SUA (cu 12,9% mai puțin, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2020), deținând o pondere de 63,5% în total exporturi, în scădere cu 3,2 puncte procentuale față de ianuarie-februarie 2020. 

Piața din CSI. În ianuarie-februarie 2021, exporturile de mărfuri au avut o valoare de 67,4 milioane dolari SUA (cu 12,7% mai mult, în raport cu perioada similară din anul 2020), care echivalează cu o cotă de 15,8% în total exporturi, în creștere cu 2,9 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-februarie 2020.
Unde am exportat cel mai mult? În ianuarie-februarie 2021, principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri, care au deținut 89,4% din total exporturi au fost: România (26,5% din total exporturi), Germania (11,0%), Turcia (10,7%), Federația Rusă (9,4%), Italia (6,1%), Polonia (4,1%), Ucraina (3,2%), Republica Cehă (3,1%), Belarus (2,6%), Ungaria și Elveția (câte 1,7%), Spania, Bulgaria, Grecia și Olanda (câte 1,6%), Franța (1,5%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (1,4%).

S-a micșorat volumul de mărfuri exportat spre Italia (-42,2%), Elveţia (-61,5%), Portugalia (-99,0%), România (-3,4%), Bulgaria (-33,1%), Republica Cehă (-19,1%), Franța (-33,0%), Spania (-29,9%), Polonia (-13,6%), Austria (-44,5%), Indonezia (-99,2%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (-26,2%), Cipru (-60,2%), Grecia (-14,5%), Kazahstan (-49,1%), Statele Unite ale Americii (-28,9%), Irak (-59,4%), Georgia (-19,3%), Iordania (-99,0%), Estonia (-51,0%), China (-18,2%), Taiwan, provincie a Chinei (-90,5%), Maroc (-95,6%), Australia (-80,2%), Arabia Saudită (-35,8%), Lituania (-18,7%), Azerbaidjan (-35,6%), Singapore (-90,7%), Croația (-73,7%), Hong Kong, RAS a Chinei (-59,8%), care a contribuit la diminuarea pe total exporturi cu 15,3%.

În același timp, s-au majorat exporturile de mărfuri în Turcia (+36,2%), Federația Rusă (+19,8%), Ungaria (de 2,3 ori), Germania (+3,6%), Ucraina (+13,2%), Liban (+42,6%), Canada (de 2,1 ori), Olanda (+21,2%), Belgia (de 1,5 ori), Egipt (de 36,8 ori), Slovacia (+38,0%), Serbia (+37,9%), Belarus (+3,4%), Swaziland (de 4,1 ori), Letonia (de 1,5 ori), Macedonia de Nord (de 2,8 ori), Uzbekistan (+48,2%), Danemarca (de 2,8 ori), Tunisia (de 1355,2 ori), Israel (+25,9%), Coreea de Sud (de 5,3 ori), Republica Yemen (de 8,3 ori), Kârgâzstan (de 4,7 ori), Oman (de 3,8 ori), Africa de Sud (+44,3%), Japonia (+43,6%), Albania (de 2,5 ori), atenuând scăderea pe total exporturi cu 7,7%.
loading ...