Deși raportul financiar oferă, în mare parte, o imagine corectă și fidelă, au fost identificate excepții semnificative care au dus la emiterea unei opinii cu rezerve. Printre principalele probleme constatate se numără menținerea unor active neactualizate în evidența contabilă, întârzieri în reorganizarea instituțiilor subordonate și deficiențe în controlul intern managerial.
Auditul a scos la iveală faptul că MAIA nu a documentat corespunzător lichidarea unor întreprinderi de stat, menținând în evidența contabilă investiții în capitalul social al acestora.
Astfel, ministerul a păstrat în registrele contabile investiții de 20,2 milioane de lei în „Moldresurse” și 3 milioane de lei în „Moldvinipoteca”, deși ambele întreprinderi au fost lichidate în 2023. De asemenea, o sumă de 2,4 milioane de lei a fost menținută în evidență pentru o întreprindere de stat care între timp a fost transformată în instituție publică la autogestiune.
În plus, suma de 66,9 milioane de lei, reprezentând capitalul social al patru întreprinderi de stat al căror fondator este Agenția Proprietății Publice, nu a fost exclusă din evidența contabilă a MAIA, ceea ce denotă lipsa unei gestionări eficiente a patrimoniului public.
O altă neconformitate evidențiată în raport este tergiversarea transmiterii calității de fondator pentru opt instituții de învățământ agricol către Ministerul Educației și Cercetării. Aceste instituții, printre care colegii și centre de excelență, continuă să fie gestionate de MAIA, deși reorganizarea lor a fost aprobată.
De asemenea, o entitate subordonată MAIA nu a reușit să înregistreze drepturile patrimoniale asupra 14 bunuri imobile, evaluate la 5,3 milioane de lei, deoarece acestea sunt situate în regiunea transnistreană și nu pot fi inventariate.
În ceea ce privește gestionarea patrimoniului, din cele 258 de clădiri administrate de MAIA, doar 212 au drepturile de proprietate înregistrate, ceea ce poate genera riscuri juridice și financiare în administrarea acestora.
Un alt aspect problematic constatat de auditori este statutul dublu al Oficiului Național al Viei și Vinului, care figurează atât ca instituție publică la autogestiune, cât și ca instituție bugetară, ceea ce creează incertitudini în gestionarea acestuia.
Raportul mai evidențiază ineficiența controlului intern managerial în cadrul MAIA, ceea ce duce la decizii administrative neclare și riscuri în gestionarea resurselor publice. Printre problemele identificate se numără:
- Un număr semnificativ de zile de concediu anual nefolosite de angajați, ceea ce poate afecta buna funcționare a instituției;
- Nerespectarea normelor privind casarea mijloacelor fixe la Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul;
- Lipsa ajustării statutului juridic al Unităților Consolidate pentru Implementarea Proiectelor finanțate din surse externe, ceea ce afectează transparența și eficiența implementării acestora.
Recomandări și măsuri de remediere propuse:
- Curtea de Conturi a formulat mai multe recomandări pentru remedierea acestor deficiențe și a solicitat Ministerului Agriculturii să ia măsuri urgente pentru corectarea problemelor constatate.
- Raportul a fost remis pentru examinare și implementarea recomandărilor către Parlament, Președinția Republicii Moldova, Guvern, Ministerul Finanțelor, Ministerul Agriculturii și Agenția Proprietății Publice.
Această misiune de audit a fost realizată în conformitate cu Programul activității de audit al Curții de Conturi pentru anii 2023 și 2024, având scopul de a asigura o administrare eficientă a resurselor publice și de a preveni posibile riscuri financiare și patrimoniale în gestionarea patrimoniului statului.