AUTORIZAȚIILE PORTUALE, mărul discordiei pentru transportatorii și exportatorii naționali

19 nov 2020
În fiecare an, țara vecină, Ucraina, oferă un stoc de autorizații pentru transportul bilateral. Este vorba de așa-numitele “dozvoluri”, achiziționate de transportatorii moldoveni și care, spre final de fiecare an, se epuizează. Asta înseamnă că partea moldovenească, care exportă mărfuri, nu mai poate traversa hotarul cu Ucraina, pentru că nu dispune de premise.  
În 2019, Ucraina a oferit Republicii Moldova cu zece la sută mai puține “dozvoluri” din numărul total solicitat pentru transportul mărfii. În anul curent, după săptămâni de negocieri și presiuni din partea companiilor avizate, stocul de autorizații epuizate a fost suplinit cu un număr mic, fapt ce pune în gardă mai mulți transportatori și exportatori. Am discutat acest subiect cu ex-ministrul Agriculturii, președintele Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere “AGROCEREALE”, Eduard Grama, care vine cu soluții viabile și eficiente pentru evitarea neînțelegerilor cu partea ucraineană.
 
“Anul 2020 este un an agricol dificil, exportuirle au scăzul cu 30 la sută. Plus la toate, prin octombrie, am rămas fără autorizațiile care asigură activitățile neîntrerupte ale operatorilor de transport.  La momentul actual, suntem în situația când la 5 camioane le revine o autorizație. Asta este dificil. În anii trecuți, după ce erau consumate toate autorizațiile, partea Ucrainei venea cu un un număr adăugător, ce suplinea acele goluri sau necesități. Dacă în fiecare an s-ar fi eliberat plus alte 20-30 de mii de autorizații portuale, problema acestora ar dispărea”, a declarat Eduard Grama.

Eduard Grama menționează că anul trecut partea moldavă a solicitat un set suplimentar de 30 000 de autorizații pentru transportul bilateral/tranzit de mărfuri pe teritoriul Ucrainei. Anul acesta însă cu mari dificultăți și doar grație implicării Asociației și a mebrilor acesteia, partea ucraineană a mai eliberat încă 3 500 autorizații.  



“ Transportatorii sau exportatorii se ciocnesc mereu cu faptul că nu au autorizații, chiar dacă ele se vând la un preț oficial. Numărul de autorizații pentru 2020 au fost de 56 mii, în 2019 Ucraina a mai eliberat suplimentar 20 mii de autorizații portuale, anume pentru exportul mărfii în portul Reni. Majoritatea dintre exportatorii din Moldova expediază marfa prin acest punct de trecere. Anii 2000, 2005, 2006, 2007,...când s-a înregistrat o situație similară, nu au existat impedimente în eliberarea acestora. Atunci se găseau soluții. Nu cred că Ucraina este total dezinteresată în parteneriatul cu noi, mai degrabă vreau să cred că responsabilii noștri nu sunt buni negociatori.
Transportatorii plătesc și pentru a dezcărca sau încărca marfa în portul Reni, mai sunt incluse și taxele de drum și multe alte plăți, ceea ce înseamnă că țara, prin care tranzitează sau unde ajunge acest camion, are doar de câștigat. Și noi ne întrebăm: de ce Ucraina nu ar dori să ne acorde un număr mai mare de “dozvoluri”? Pe lângă cele 56 de mii de autorizații din stocul garantat, să mai ofere anual plus alte 40 de mii”, a menționat Eduard Grama.

În același timp, reprezentanții ANTA au menționat că, la momentul actual, la Agenție, autorizațiile de tip Ucraina bilateral/tranzit marfă, sunt într-un număr de aproximativ 2000 bucăți și pot fi eliberate conform prevederilor legislației.

“Operatorii de transport dețin 3800 autorizații nerestituite. Și, la  solicitarea MEI și ANTA, partea ucraineană a acceptat eliberarea unui stoc suplimentar de autorizații bilaterale/tranzit marfă. Operatorii de transport sunt informați despre disponibilitatea accesului la contingentul adăugător”, a declarat Dmitri Prohnițchi, specialist principal ANTA.

Eduard Grama vine cu o soluție eficientă și utlizată deja cu partea română. Potrivit lui, de la 1 decembrie va fi dat startul eliberării acestor autorizații pentru anul 2021, și ideal ar fi ca Guvernul RM să le obțină în număr mai mare. Dacă, susține dl Grama, ar fi eliberate adițional câte 30-40 de mii, problemă ar dispărea. Totodată, Eduard Grama crede că cea mai bună soluție ar fi eliminarea tuturor autorizațiilor directe între Republica Moldova și Ucraina, la fel cum a procedat România.
 
Top știri

PETRU MIHOV: Mi-a fost de mirare că în 2021 Rusia a procurat de la noi soiuri roz. În Belarus, în Europa, mai vindem și struguri albi

12 jan 2022

STARTUP-URI ÎN AVANS: Subvenții de 75 milioane lei pentru proiecte agricole la sate, disponibile din anul viitor. Detalii

30 dec 2021

CE SE-NTÂMPLĂ ÎN STUPINE? Apicultorii îngrijorați de temperaturile care ar putea provoca albinele la zborul de curățare

04 jan 2022

VINĂRIA PURCARI A AJUNS PE WALL-STREET. Istoria de succes a lui Victor Bostan și a vinului care a cucerit întreaga lume

03 jan 2022

TOPUL CELOR MAI RECOMANDATE VINURI PENTRU ANUL 2022: Vezi aici lista din zece branduri

10 jan 2022
Din aceeași categorie

MAIA a semnat un Memorandum de colaborare cu Federația Națională a Grupurilor de Acțiune Locală din România

28 jan 2022

SCHIMB DE EXPERIENȚĂ ȘI BUNE PRACTICI ÎN DOMENIUL ÎMBUNĂTĂȚIRI FUNCIARE ÎNTRE REPUBLICA MOLDOVA ȘI ROMÂNIA

28 jan 2022

CALENDARUL FERMIERULUI. Ce lucrări ai de făcut în luna februarie în fermă

28 jan 2022

PRODUCĂTORII DIN DOMENIUL AGROALIMENTAR DIN MOLDOVA au vizitat fabrica de produse lactate Mugura și complexul agro-turistic Casa Timiș

28 jan 2022

Viorel GHERCIU: „UTA Găgăuzia înregistrează progrese, iar indicatorii ce țin de dezvoltarea agriculturii sunt în ascensiune”

28 jan 2022

AUTORIZAȚIILE PORTUALE, mărul discordiei pentru transportatorii și exportatorii naționali

AUTORIZAȚIILE PORTUALE, mărul discordiei pentru transportatorii și exportatorii naționali

AUTORIZAȚIILE PORTUALE, mărul discordiei pentru transportatorii și exportatorii naționali

loading ...