Știați sau nu, dar tot mai multe femei din R. Moldova aleg afacerile din agricultură. Dovadă e și târgul cu produse autohtone, organizat în zilele de 6 și 7 martie în Parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani al Capitalei. Organizatoarea evenimentului plin de energie și sănătate, Diana Crudu, a anunțat deja că, din numărul total de antreprenori înscriși la eveniment – 60 de producători locali - circa 95 la sută vor fi doamne curajoase, care și-au lansat propriile afaceri în agricultură.
“Imediat vine și 8 martie și astfel am decis să ne arătăm recunoștința pentru femeile care muncesc în agricultură și în procesare”, a comunicat Diana Crudu. Potrivit ei, tot atunci va fi lansat și un Almanah al antreprenoarelor, unde vom putea găsi toată informația despre cele care pun suflet și investesc răbdare și dragoste pentru un produs de calitate.
Evenimentul se va desfășura în două zone: una va fi dedicată producătorilor de struguri, iar în cealaltă va fi amenajat un târg de daruri dulci, și noi, vizitatorii, vom putea cumpăra și gusta cele mai bune fructe în ciocolată, ciocolată artizanală, fructe uscate, miere de albine, migdale, nuci, alune și, cel mai nou, chipsuri din mere moldovenești.
AGROMEDIA te invită să cunoști două antreprenoare, pe care le vei reîntâlni și în parcul “Alunelul”, recent renovat, și care ne-au convins că rolul femeii într-o afacere agricolă devine din zi în zi tot mai esențial și indispensabil. Imediat aveți și argumentele.
Propriile tehnologii de preparare îți garantează competitivatea
Cooperativa “MoBerry”, cu sediul în orășelul Ialoveni, a fost fondată la finele lui 2016 de către Ina Căpățână și a lansat pe piață până în prezent, o gamă din 46 de produse. Întreprinderea Inei Căpățână produce și procesează pomușoare, usucă fructe și produce dulcețuri. Sub marca “MoBerry”, consumatorul va avea pe masă peltea deshidratată din fructe și pomușoare, prune uscate cu diverse umpluturi, fructe uscate, dulcețuri după vechile rețete basarabene. Și cel mai “exotic” desert, produs de natură - fructe fresh de pădure.
„Suntem membri ai Asociației Pomușoarele Moldovei și gestionăm Cooperativa de întreprinzători “MoBerry”, unde ne-am unit mai mulți producători mici de pomușoare. La Ialoveni avem o mini-frabrică și două uscătorii – una mare, de 6 tone, care e pentru prune, și alta, cu o capacitate de 600 kg, pentru pastelate și pomușoare. Volumul de marfă e insuficient pentru export și ne-am orientat spre piața internă. Rețelele de supermarketuri sunt clienții noștri și fiecare își alege marfa care îi convine și care se vinde cel mai bine”, ne-a relatat dna Căpățână.
Am mai aflat de la ea că acea pastelată din fructe (n. red. - marmelada naturală) și-a făcut debutul pe rafturi tot de la Ialoveni.
“Noi am elaborat și standardul de firmă, avem propria tehnologie de preparare. Ca și în cazul dulcețurilor, pentru că numai astfel putem fi competitivi pe piață. Mai vindem și pomușoare de sezon, cum ar fi căpșuna și zmeura. Clima permite creșterea pomușoarelor dulci și gustoase. Avem potențialul de a produce, iar tinerii antreprenori sunt plini de entuziasm, gata să ofere produse noi, calitative și cu un gust natural”, a adăudat antreprenoarea.
Potrivit ei, anul trecut a fost mai mare cererea decât oferta, dar că e prea devreme să calculeze profitul.
“Suntem cinci specialiști care lucrează la întreg procesul de muncă. Dacă ar fi să calculez investițiile de până acum, ele se cifrează la cca 3 milioane lei. Dacă există probleme? Bineînțeles. În cazul în care în doi-trei ani nu îți răscumperi banii investiți în utilaje, riști să te pomenești într-o groapă imensă. Pe de altă parte, pentru o linie tehnologică ai nevoie de un volum imens de materie primă. Dar suntem optimiști și la târgul din 6 și 7 martie vom veni cu toată gama de produse – 46 la număr. Vă așteptăm cu drag”, ne-a invitat directoarea brandului
“MoBerry.
Chipsurile din mere moldovenești, know-how-ul de la târg
De la Ialoveni, mergem la Nisporeni. În satul Șișcani, la Compania “Roada Domnească” (RoDo), la familia Cibotaru, care s-a lansat în horticultură încă în 2011. Și azi sunt cei care produc – ATENȚIE! – chipsuri din mere autohtone! Anume ele vor reprezenta know-how-ul la târgul multașteptat.
RoDo are mai multe domenii de activitate, iar pentru afacerea agricolă au plantat peste 50 ha de mere și prune, la care lucrează 30 de angajați. Prune în ciocolată, prune uscate fără sâmburi și inelele de mere în ciocolată au fost, până nu demult, cartea de vizită a întreprinderii, pentru că de acum încolo, vom ronțăi cu drag chipsuri din mere roșii și din mere verzi marca RoDo, un produs vegan, fără gluten, fără coloranți, fără zahăr adăugat sau ulei, care are nevoie de 12 ore pentru a fi tocmai bun de consumat. E o întreagă epopee producerea lor! Și pentru a da startul produsului din pungi de 40 grame, Dorin Cibotaru a mers anul trecut la expoziția internațională de fructe, împreună cu alți membri ai Asociației Moldova Fruct. De acolo a venit cu idei clare despre utilajul smart, care feliază și decojește merele din livada lor.
“Avem o rețetă proprie, iar pentru faza inițială gustul lor va fi unul natural. Purtăm negocieri cu rețelele de superarketuri de la noi, avem parteneri în România și tare vrem să credem că chipsurile noastre vor sta la un loc de mare cinste pe standurile din magazine, indiferent că e vorba de unul mic, de la stațiile PECO, sau altul imens, plin cu de toate și de peste tot”, ne-a comunicat Luminița Cibotaru, antreprenoarea plină de ambiție și muza cea mai scumpă pentru copii și soț.
“Cele mai mari investiții le-am făcut anul trecut, în plină pandemie, când am achiziționat linia de procesare pentru noul nostru produs. E o șansă bună să oferim pieței o alternativă la fructele proaspete, pe care le creștem. Ne-am zis că producerea chipsurilor ne-ar aduce un venit în plus în perioada sezonieră, când prețul la mere va fi mic, noi fiind în imposibilitatea de a ne răscumpăra măcar investițiile făcute”, a menționat Luminița pentru AGROMEDIA, adăugând că chipsurile RoDo vor ajunge foarte curând și în UE.
Deci, cine a spus că agricultura nu e pentru femei? Diana Crudu, organizatoarea târgului pentru antreprenorii autohtoni din zilele de 6 și 7 martie, de altfel, și ea producătoare de struguri de masa, a menționat că evenimentul este, de fapt, “un tribut adus femeilor care lucrează în agricultură”.