Un grup de fermieri din Rețeaua Federației Agricultorilor din Moldova au efectuat o vizită de studiu la cooperativa „Bioprod” din comuna Colibași, România. Agricultorii din țara noastră au descoperit practici sustenabile de gestionare a activităților și avantajele cooperării.
În 2017, producătorii de legume din Colibași au luat o decizie strategică de a-și uni forțele într-o cooperativă, un pas care a adus beneficii economice pentru întreaga comunitate. Șase membri fondatori au pus bazele cooperativei, iar ulterior li s-au alăturat alți 280 de fermieri, după cum ne-a spus Constantin Stoica, primarul comunei și unul dintre fondatori. Stoica a subliniat că, deși drumul nu a fost ușor și perseverența de a găsi soluții au fost esențiale în depășirea obstacolelor inițiale.
Pentru a răspunde cerințelor pieței, membrii cooperative și planifică producția anuală, tipul și cantitatea de legume pe care le vor cultiva. În caz de supraproducție, cooperează cu supermarketurile pentru a lansa promoții, menținând astfel vânzările constante și reducând pierderile. De asemenea, toate costurile pentru stocurile nevândute sunt asumate de cooperativă, asigurând stabilitatea financiară a unui membru.
Membrii cooperativei produc și prelucrează o cantitate impresionantă de legume. Dispun de un punct de colectare unde fiecare membru aduce zilnic producția. După recepționarea mărfii, aceasta este supusă proceselor de spălare, sortare și ambalare în vrac. În timpul verii, cooperativa poate prelucra până la 20 de furgonete de legume zilnic. Acest lucru este unul dintre principalii furnizori de legume autohtone pentru numeroase rețele de hipermarketuri din România – Lidl, Kaufland, Penny Markt, Mega Image, Profi, Metro, Carrefour, Selgros etc.
După sortare și calibrare, legumele sunt ambalate în lăzi pliabile reutilizabile, conform sistemului „Pooling” – un concept de logistică și management al stocurilor care presupune utilizarea și reutilizarea unui inventar comun de ambalaj și echipamente de transport, precum și paleți și containere. Aceste spații de depozitare sunt folosite de mai mulți utilizatori sau clienți. În loc ca fiecare companie să cumpere și să gestioneze propriile ambalaje, acestea sunt partajate între ele. Costurile de închiriere a acestora sunt acoperite de cooperativă, acesta fiind unul dintre criteriile de stabilitate a parteneriatului cu hipermarketurile.
Un alt principiu al cooperativei este adaptarea prețurilor cerințelor pieței. Săptămânal, membrii cooperativei discută cu departamentul de marketing al supermarketurilor și stabilesc împreună cu un preț convenabil pentru ambele părți, menținând astfel stabilitatea și echitatea pe piață.
Fermierii din Republica Moldova au fost impresionați de cum sunt aranjate lucrurile la „Bioprod” și de capacitatea membrilor cooperativei de a se organiza și de a conlucra. Experiența vizitei le-a demonstrat că, prin colaborare și inovație, pot depăși provocările și pot construi un model economic de succes în agricultură.
Acest schimb de experiență face parte din Proiectul „Hîncești Comunități Prospere”, finanțat de Dorcas Aid International și Kom Over en Help, implementat de Fundația Dorcas Moldova în colaborare cu Federația Agricultorilor din Moldova.
Sursa: FARM