Este știut faptul că până la izbucnirea războiului Ucraina a fost întotdeauna în capul listei producătorilor de semințe de floarea soarelui cu o recoltă de 16 milioane tone în 2021. De asemenea, a deținut locul 6 la nivel mondial în topul producătorilor de grâu, cu 32 de milioane tone, tot pe locul 6 se poziționa la producția de porumb, cu 42 de milioane tone și pe locul 5 mondial la orz, cu 9 milioane tone. Potrivit statisticilor, în anul 2022 Ucraina a obținut în jur de 54 milioane tone de cereale, cu 40% mai puțin decât se prognoza, iar recolta de floarea-soarelui s-a redus cu 45% până la 9 milioane tone. Sunt doi factori care au determinat scăderea cantităților: războiul, dar și seceta care a afectat întreg spațiul European. Chiar și așa, cifra depășește cu mult consumul intern al țării, respectiv, Ucraina are un stoc mare de cereale pentru export.
Piața cerealelor din Ucraina – avantajoasă pentru traderii din regiune
În ultima perioadă, atestăm o tendință de deschidere a producătorilor agricoli din Ucraina față de traderii din Republica Moldova atât în zona portuară, cât și în părțile de Nord cum ar fi Văscăuți, Secureni, Cernăuți. Deși, în contextul evenimentelor, piața cerealelor din Ucraina este una tentantă pentru traderi, sunt și o serie de riscuri și provocări.
Despre piața cerealelor din regiune și impactul războiului asupra acesteia, AGROMEDIA a discutat cu Iurie Rija, expert în comerț internațional, director operațional, Verum Group Agro Trading. Specialistul are o experiență profesională de peste 22 ani, timp în care a administrat societăți comerciale importante. Pe parcursul activității sale a implementat cu succes cele mai noi tehnologii și standarde de management al calității la întreprinderile administrate, a consolidat relațiile cu producătorii agricoli și a optimizat rețeaua de aprovizionare cu materii prime agricole. Este licențiat în drept economic și specialist certificat în implementarea standardelor ISO 9001:2015 și OHSAS 18001.
În prezent, piața cerealelor din Ucraina este una avantajoasă atât din punct de vedere cantitativ, cât și valoric. Dar, acest conflict totuși a creat mai multe dificultăți decât beneficii. Automat s-au scumpit îngrășămintele, ceea ce a dus la creșterea costului produselor agricole, iar scumpirea carburanților a dus la creșterea costurilor de transport cu barje, camioane sau vagoane.
Probleme majore încă persistă la capitolul perfectare a actelor pentru export. A crescut semnificativ costul și timpul de obținere a certificatelor sanitare pentru producătorii ucraineni. Este un factor ce creează staționări îndelungate ale vagoanelor și corăbiilor. Respectiv, apar penalități pentru traderi. Un alt aspect, în urma bombardamentelor au loc întreruperi frecvente de curent. Asta creează dificultăți la perfectarea declarațiilor vamale. Toate acestea costă. Aparent, noi contractăm tona de porumb încărcată în vagon cu 170 de dolari, organizăm logistica, care costă în jur de 83 de dolari, ar ieși 253 de dolari/tona de porumb ajuns la Galați. Dar, calculând costurile de staționare care poate dura și 10 zile, ajungem la pierderi.
Cu toate acestea, cererea pentru cerealele din Ucraina este una foarte mare. Avem drept concurenți companiile românești, poloneze, ungurești. Asta, evident, influențează prețul, acesta însă tot rămâne a fi mai mic decât pe piața locală. Este un dezavantaj pentru producătorii autohtoni, care nu-și pot vinde producția la un preț rentabil și sunt nevoiți să o depoziteze sau să o vândă fragmentat pentru a-și acoperi cheltuielile curente, explică Iurie Rija.
Războiul a dat peste cap logistica și a majorat considerabil costurile de transport
Partea de Vest a Moldovei și România nu au fost pregătite din punct de vedere tehnic pentru a face față unui flux atât de intens de mijloace de transport, fapt ce a creat dificultăți destul de mari. Autoritățile au intervenit pentru a redresa situația și a reduce din blocajele foarte mari care s-au creat la punctele de trecere a frontierelor, dar asta a durat.
La Basarabeasca a fost deschis un punct de trecere a frontierei la nivel cu calea ferată, dar acesta încă nu este funcțional. La Galați, a fost reanimat ecartamentul feroviar pentru a permite accesul vagoanelor moldovenești și ucrainești.
În 2022, Verum Group a devenit membru al Asociației Exportatorilor de Cereale din Republica Moldova „Agrocereale”. Astfel, am putut avea un dialog constructiv cu autoritățile de resort. Respectiv, Serviciul vamal a contribuit la fluidizarea transportului, au fost deschise mai multe puncte de trecere a frontierei, completate cu personalul necesar. De asemenea, a fost exclusă necesitatea certificatului fitosanitar pentru produsele cerealiere moldovenești. Din partea Ministerului Agriculturii am avut suportul maxim.
Mai este o problemă din partea românească care încă persistă, mai exact, programul lor de activitate de 8 ore, pauze de masă și zile de sărbătoare. Asta creează blocaje și timp mai mult de așteptare.
O altă barieră ar fi necesitatea certificatelor fitosanitare pentru fiecare camion și fiecare vagon cu cereale de origine ucraineană. De exemplu, pentru corăbii, noi putem obține un singur certificat pentru toată cantitatea încărcată pe un vas, ar fi binevenit această practică să fie implementată și pentru transportul terestru, precizează expertul.
Prețurile serviciilor prestate de elevatoare au crescut de trei ori
În prezent, majoritatea elevatoarelor din Republica Moldova sunt goale. Unul din motive este recolta mică din cauza secetei. Un alt factor este majorarea prețurilor pentru serviciile prestate de elevatoare. De exemplu, dacă prețul pentru uscarea cerealelor sau semințelor oleaginoase era 40 de lei/tona, în prezent, este 120 de lei/tona. Respectiv, agenții economici aleg alte metode de a aduce cerealele la parametrii necesari de calitate.
Verum Group are terenurile proprii, peste 10 mii de hectare, respectiv elevatorul de la Gura Camencii a fost utilizat pentru necesitățile interne ale grupului. Cereri de prestări servicii din exterior nu am avut, respectiv, randamentul a fost în dezavantajul nostru. Dar, încercăm să acoperim cheltuielile elevatorului cu ce reușim să obținem din trading. 2022 este un an complicat pentru toți jucătorii de pe piața cerealelor, și pentru producători, și pentru traderi.
Fiind o companie relativ tânără, ne-am axat pe consolidarea unei echipe foarte puternice. Am reușit să atragem specialiști buni în domeniul logisticii, în domeniile juridic și financiar. Am direcționat mijloacele financiare spre extinderea comerțului cu cereale și oleaginoase. Nu ne-am axat doar pe producția proprie, am ținut să dezvoltăm inclusiv comerțul internațional la condiții DAP, FOB, CIF.
Situația este incertă și nesigură, dar tindem să fim optimiști, să credem în posibilitățile prezentului și oportunitățile viitorului. Am învățat să fim mai prompți, mai operativi în luarea deciziilor și mobilizarea resurselor de care dispunem. Scopul nostru este să extindem exporturile de produse agricole din zona Mării Negre ceea ce va duce la creșterea rulajelor și profitului companiei și a partenerilor noștri din Moldova, Ucraina și România. Avem toate instrumentele pentru a crește și a ne dezvolta pentru a atinge nivelul de dezvoltare pe care ni-l propunem în baza unor parteneriate durabile cu toți participanții de pe piață, a menționat Iurie Rija.