FRUCTELE MOLDOVENEȘTI, PE PIAȚA DIN ARABIA SAUDITĂ: În premieră, la Saudi Horeca

27 nov 2024
Arabia Saudită devine o piață tot mai atractivă din Orientul Mijlociu pentru merele moldovenești. Dacă în anul 2022 au fost exportate în total către această destinație 1366 tone, în primele 10 luni ale lui 2024 au fost exportate deja 3629 tone de mere, o creștere triplă în doar 2 ani. Totodată, exportatorii explorează această piață datorită cerințelor asemănătoare pieței Emiratelor Arabe Unite, care devine tot mai greu de accesat din cauza costurilor de logistică ridicate.

În perioada 25-27 noiembrie, Republica Moldova, reprezentată de Asociația Moldova Fruct și 4 companii producătoare de fructe, participă în premieră la Saudi Horeca, în Riyadh, Arabia Saudită.
 


Analizând volumele exportate, Arabia Saudită este a 4-a destinație pentru merele moldovenești, la capitolul volume livrate. Consumatorii de aici apreciază merele moldovenești, în special soiurile Gala, care sunt consumate în proporție de 80%, iar fructele procesate sunt percepute drept snackuri sănătoase și delicii la orice masă. Participarea la Saudi Horeca este oportunitate excelentă pentru a crește notorietatea brandului de țară producătoare de fructe de calitate, atât proaspete, cât și procesate, pentru a ne majora volumul de vânzări, distribuția pe piață și a ne diversifica piețele de export, în vederea siguranței economice. În ciuda crizei logistice din Marea Roșie, extinderea prezenței Republicii Moldova în regiunea respectivă este un obiectiv strategic pentru noi, a menționat directorul executiv APEF Moldova Fruct, Iurie Fală.
 
Prezența țării noastre la această expoziție internațională este posibilă datorită suportului proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova, Fondului Ukraine-Moldova American Enterprise Fund (UMAEF) și Agenției de Investiții din Republica.


 
Am exportat pentru prima dată în Arabia Saudită acum 4 ani. Este o piață cunoscută pentru noi. În acest an, livrările urmează să aibă loc. Am stabilit contacte valoroase și în cadrul Saudi Horeca, în vederea exporturilor ulterioare. Vedem această piață drept una avantajoasă, iar motivele sunt multiple, inclusiv avantajele logistice ale Arabiei Saudite, care le permite să nu să aibă acces la porturile neafectate de criza din Marea Roșie. Acest lucru înseamnă riscuri mai puține și costuri logistice mai reduse, comparativ cu livrările în Emiratele Arabe Unite. Perioada de livrarea ar fi de circa 20 de zile, pe când spre Dubai avem dublu, chiar și 50 de zile, a declarat Ion Tulei, co-fondator Farm Prod SRL.
 
Potențialul pieței arabe este mare, iar pentru a ne menține pe această piață trebuie să livrăm fructe de calitate și cantități constante. Concurența e, la fel, acerbă între Polonia, Ucraina, Serbia și Franța. Am exportat în acest an 100 tone de mere și o cantitate de probă de struguri Moldova, ultimii s-au bucurat de succes din partea consumatorilor locali. Tot pentru struguri avem fereastra de export în perioada octombrie-noiembrie. Producătorii care intenționează să se reorienteze de la piețele tradiționale către cea a Arabiei Saudite, trebuie să își adapteze producția la solicitările de aici, a subliniat Victor Cazacu, manager ProInedit SRL.
 
Saudi Horeca numără, în acest an, peste 17 mii de companii, 300 de expozanți de produse și servicii și peste 60 de mii de vizitatori.
 
loading ...