TENDINȚELE TEHNICE ALE TRACTOARELOR LA AGRITECHNICA 2025

07 oct 2025
De la motoare cu ardere internă, cutii de viteze și șasiuri, la sisteme hidraulice, electrificare și sisteme de asistență.

Agromedia este prezentă la Agritechnica din 2019 și, anul acesta, participă ca partener premium, consolidându-și rolul de instituție media de top în informarea fermierilor despre inovațiile din agricultură.

Agritechnica 2025 se apropie rapid, iar numeroase inovații în domeniul tractoarelor sunt așteptate. Unele dintre acestea au fost deja prezentate și/sau înscrise în competiția Agritechnica Innovation Award, în timp ce altele vor fi dezvăluite doar la târgul din noiembrie. Acest raport de tendințe include dezvoltările noi, cunoscute și aprobate pentru publicare până la mijlocul lunii septembrie 2025.

Motoare cu ardere internă
Standardele de emisii Stage 5 pentru vehiculele non-rutiere sunt în vigoare de câțiva ani, iar dezvoltarea tractoarelor nu mai este la fel de influențată de legislația privind oxizii de azot și particulele fine, cum era în trecut. Astăzi, accentul se pune mai mult pe reducerea emisiilor de CO₂ și, implicit, pe utilizarea combustibililor alternativi.
Multe mărci au aprobat deja unitățile de propulsie ale seriei actuale pentru funcționarea cu RME (metil ester de rapiță) și HVO (ulei vegetal hidrogenat). Aceștia fac parte din categoria combustibililor „drop-in”, care pot înlocui motorina clasică fără ajustări ale tehnologiilor de motor sau rezervoare.
Pe plan secundar, se cercetează și alte combustibili alternativi, precum etanolul sau hidrogenul. Etanolul, asemenea RME și HVO, este un combustibil lichid, dar densitatea sa energetică volumetrică (≈21 MJ/l) este mult mai mică decât cea a motorinei (≈36 MJ/l). Poate fi utilizat în motoare cu ardere internă în ciclu Otto, cu aprindere externă. Acest tip de combustibil este de interes pentru țările care îl pot produce local, din trestie de zahăr sau porumb, precum Brazilia.
Case IH lansează un tractor Puma 240 cu motor modificat pe 6 cilindri, destinat piețelor cu cerere de etanol. Unitatea N67, bazată pe versiunea pe gaz natural/metan (NG), a fost adaptată pentru funcționarea cu etanol.

Perifericele motorului
În cazul motoarelor diesel clasice, producătorii se concentrează tot mai mult pe periferice. Mai multe serii noi de tractoare cu ventilatoare reversibile automate vor fi prezentate la Agritechnica 2025.



De asemenea, apar dispozitive care cresc cuplul de frânare al motorului la coborârea pantelor, protejând frânele de serviciu (frâne continue fără uzură). Pe lângă soluțiile clasice „placă deflectoare” și „restricționarea secțiunii de debit pentru VTG loader” (VTG: Turbo cu geometrie variabilă), CNH utilizează și supapă de decomprimare în tractoarele mari dezvoltate în Europa. Această tehnologie, preluată din industria camioanelor, permite reducerea presiunii de compresie la sfârșitul cursei a doua, reducând forța cu care pistonul este împins în a treia cursă și obținând astfel cupluri de frânare semnificativ mai mari.

Fendt folosește și el opțiunea VTG loader în seriile noi 700 (Gen7.1) și 800 (Gen5) și introduce o frână auxiliară hidraulică, în care pompa hidraulică lucrează împotriva rezistenței, transformând energia cinetică în căldură. Acest tip de frână continuă este oferit de mai mulți ani și de SDF.
În urmă cu doi ani, Fendt a prezentat un sistem automat de extragere a prafului din filtrul de aer al motorului, care acum este extins și la filtrul de cabină, disponibil pentru seriile 800 Gen5 și 1000 Gen4. Seria 1000 revizuită continuă să utilizeze motorul MAN D26 pe 6 cilindri (12,4 l), dar toate modelele beneficiază acum de DynamicPerformance (DP) cu o putere crescută de până la 30 CP. Modelul de top 1052 ajunge astfel la 550 CP.
Pentru protecția utilajelor neproiectate pentru puteri atât de mari, Fendt oferă funcția AdaptivePower, care permite selectarea curbelor de putere ale modelelor mai mici prin terminalul FendtONE, reducând consumul și protejând implementurile.

Cutii de viteze și șasiu
Cu seria nouă 500 Fendt (Gen4), Fendt extinde conceptul VarioDrive cu tracțiune integrală permanentă până la 25 km/h, disponibil acum în seriile 500–1000.
CNH dezvoltă cutii de viteze treptate continuu cu split hidrostatic-mecanic. Versiunea anterioară cu 2/1 trepte (înainte/înapoi) a fost extinsă la 3/1 pentru modelele noi T7 SWB cu ampatament scurt. Cutia CVT mai mare cu 4/2 trepte (F/R) a fost adaptată pentru performanțele tractoarelor mari.
JCB trece la cutii CVT de la ZF pentru seria Fastrac 6000 și schimbă furnizorul de motoare la FPT (anterior AGCO).
AEBI Schmidt va instala primul concept de tracțiune LT3 (Line Traction Version 3) pe vehiculul de serie TERRATRAC, eliminând diferențialele longitudinale și transversale, astfel încât toate roțile să fie acționate la aceeași viteză. Valvele proporționale integrate permit rotația controlată a roților la viraje, îmbunătățind tracțiunea și siguranța pe pante.

Se acordă mare atenție și șasiului: ajustarea presiunii pneurilor ex-fabrică devine tot mai frecventă, la fel și sistemele de ungere centrală a axelor frontale. Tractoarele mari CNH includ acum suspensie independentă cu frâne cu disc integrate, similar Fendt și John Deere.
 
Hidraulică
În tractoarele mari continuă tendința către două circuite hidraulice complet separate, fiecare cu pompă cu debit variabil. Un circuit alimentează consumatori permanenți (de ex. ventilatoare pentru semănători), iar celălalt consumatori „sporadici” (cilindri șasiu sau markere). Rezervoarele separate reduc contaminarea uleiului.

Sistemele Load-Sensing (LS) sunt standard pe tractoarele premium, iar extensia Power Beyond permite alimentarea implementelor cu blocuri proprii de supape, simplificând conexiunile și crescând eficiența.
Se dezvoltă și LS electronic (e-LS), deja standard pe Fendt 500 Gen4, 600, 700 Gen7.1 și 800 Gen5. ROPA a lansat deja combinatorul de cartofi Keiler II RK22 cu e-LS. Funcția e-LS connect permite schimb de semnale digital între tractor și implement, eliminând cablurile LS.



Electrificare
Tractoarele electrice cu baterii pentru puteri mici sunt deja pe piață, dar penetrarea pe segmentul mare este încă limitată din cauza costului ridicat al bateriilor.

ZSHX Advanced Tractors (China) introduce XEEVO E904i, tractor electric de 105 kWh, cu două motoare (tractiune + PTO/ hidraulic) și încărcare rapidă în 1h.

John Deere va prezenta un tractor electric de 96 kW (130 CP), cu arhitectură complet electrică, până la 5 baterii NCM de 39 kWh fiecare și e-axle pentru tracțiune și PTO.
Start-up-urile ONOX și TADUS dezvoltă și ele tractoare electrice cu concepte distribuite de motoare și baterii, pentru eficiență și versatilitate.

Cabina și sistemele de asistență
Crește dezvoltarea sistemelor electronice și de asistență:

Claas: „Adaptive Drive Train Management” ajustează automat puterea și treptele în funcție de sarcinile întâlnite.
Deutz-Fahr: ADAS pentru tractoare mari, cu avertizare părăsire bandă, detectare obiecte/persone, cruise control adaptiv și recunoaștere indicatoare.
Sistemul SmartLift2 de la Lindner optimizează lucrul cu încărcătorul frontal prin ajustarea direcției, caracteristicilor hidraulice și controlul transmisiei.
Sisteme noi pentru remorci includ frâne automate la coborâre și blocare automată a punților direcționale, sporind siguranța în transport.

Agritechnica 2025 arată clar că viitorul tractoarelor este digital, eficient și sustenabil, cu soluții care cresc productivitatea, reduc consumul și sporesc siguranța în câmp.
 
loading ...