În perioada 2022-2023, aproximativ 20 de crame mici din Moldova au expus cu mândrie creațiile lor la peste 20 evenimente, inclusiv 6 târguri internaționale. Performanțele nu au întârziat să apară: doar în prima jumătate a anului 2023, vinurile de autor au adunat nu mai puțin de 70 de medalii, dintre care 43 de aur, în competiții precum Mundus Vini Spring Tasting, Decanter World Wine Award, Berliner Wine Trophy și Vinarium. Aceste rezultate remarcabile depășesc media obișnuită a competițiilor similare. De asemenea, în premieră, AMPV a lansat o campanie de marketing în România, principala sa piață de export.
Pe plan local, asociația a sprijinit membrii săi să participe la evenimentele-cheie din industrie. Prin eforturile sale, 16 mici vinificatori au avut ocazia să-și promoveze vinurile în târgurile locale, stabilind legături puternice cu consumatorii și consolidându-și prezența pe piața moldovenească.
Arcadie Foșnea, președintele Consiliului AMPV, a subliniat că progresul înregistrat și calitatea crescândă a vinurilor de autor se datorează muncii susținute a vinificatorilor, precum și programelor de mentorat și instruire practică susținute de AMPV prin parteneriatul său cu USAID. Asociația dispune de ehipamente moderne și tehnologii care pot fi utilizate în comun de membrii săi. O treime din membrii Asociației au beneficiat de subvenții și granturile USAID, investind în instrumentariul necesar pentru îmbunătățirea calității vinurilor, dar și dezvoltarea mixului de marketing și promovare.
În cadrul Adunării Generale, producătorii de vinuri de autor au discutat despre provocările actuale, inclusiv concurența, costurile mari de producție și comercializare în comparație cu producătorii mari, necesitatea unui marketing strategic și diferențiator, creșterea prețurilor la resurse și inflație. Consolidarea asociației și a capacităților membrilor săi este miza dezvoltării durabile, potrivit membrilor asociației.
Micii producători de vinuri din Moldova și-au reinventat poziționarea și brandingul Asociației, după 12 ani de la elaborarea primei identități vizuale a acesteia. Noul simbol grafic este unic, desenat cu pensula, ilustrând astfel paralela cu vinurile de autor, create sub personalitatea vinificatorului care personal se implică plenar în întreg procesul – de la lucrările în vie, la vinificare, îmbuteliere, promovare și interacțiune cu consumatorii. Logotipul simbolizează o floare, o horă a stihiilor care ajută vița-de-vie să crească și vinul să se nască, sau o comunitate unită a membrilor asociației care lucrează în comun pentru a spori recunoașterea vinurilor lor.
În premieră, pe 2 septembrie a.c., în curtea Muzeului Național de Istorie, Asociația va organiza prima ediție a Festivalului Vinului de Autor care va reuni membrii acesteia, degustări, program artistic și activități de cultură a vinului.
În prezent, AMPV este singura asociație care, timp de peste 13 ani, a reprezentat și promovat producătorii de vinuri de autor, a cramelor mici din Moldova. Cu peste 450 de hectare de viță-de-vie, o producție anuală de peste 1 milion de sticle de vin, exporturi în peste 25 de țări și 16 destinații turistice integrate în Ruta Drumul Vinului Moldovei, AMPV continuă să își consolideze rolul dinamic în industria vitinicolă națională.