Inițiativa a început în anul 2023, ca rezultat al unei formări organizate de Ecovisio despre antreprenoriat social. După instruire, cadrele didactice și elevii au aplicat pentru un mic grant de 20.000 lei, cu care au lansat proiectul.
Am fost selectată să particip la instruirile organizate de EcoVisio, în cadrul proiectului „Promovarea antreprenoriatului social în rândul tinerilorși a competențelor practice de gestionare a carierei în Ucraina, Georgia, Moldova și Armenia” Acolo am învățat ce înseamnă antreprenoriat social și cum putem implica elevii în acest proces. De aici a pornit ideea de a crea propria noastră întreprindere socială în cadrul școlii, a povestit Violeta Guțuleac.

După încheierea trainingului, profesoara și elevii au aplicat pentru un grant de inițiere a unei întreprinderi sociale, reușind să obțină o finanțare de 20.000 lei, oferită tot de EcoVisio.
Ideea pungilor de hârtie ne-a venit observând cât plastic se folosea în magazinul nostru agricol școlar. Am decis să înlocuim pungile de plastic cu alternative prietenoase mediului – pungi din hât imprimate cu mesaje eco, explică profesoara.
Am susținut această inițiativă pentru că răspunde obiectivelor unei educații agricole moderne. Eco-C nu este doar un proiect de antreprenoriat, ci o lecție practică despre implicare, gândire critică și valori sustenabile.
Am încurajat activ integrarea proiectului în planul educațional și extracurricular al instituției, tocmai pentru că dezvoltă competențe esențiale: autonomie, asumarea responsabilității, munca în echipă și comunicarea eficientă. Ne dorim să dezvoltăm proiectul în continuare, să-i asigurăm vizibilitate și să extindem rețeaua de parteneriate cu mediul asociativ și economic, a declarat Ludmila Iurcișin, directoarea CEHTA Țaul.

Elevii au avut ocazia să participe la diverse activități practice, de la prezentarea proiectului, imprimarea pungilor textile la gestionarea comenzilor și dezvoltarea unui brand local.
Am început cu resurse minime – nu aveam echipament special, așa că am improvizat. Am folosit fierul de călcat sau uscătorul de păr ca să imprimăm pungile. A fost dificil, dar am învățat enorm din acest proces, povestește Trofaila Cătălina, elevă în anul IV, specialitatea Contabilitate.

Mai mult decât atât, Cătălina a reprezentat instituția în cadrul unui schimb internațional de experiență în Armenia, unde a întâlnit tineri din alte cinci țări implicate în proiecte similare.
Cu fiecare zi, proiectul devenea mai interesant și mai provocator. Ne-a plăcut că ni s-a permis să greșim, să testăm idei, să găsim soluții pe cont propriu. Asta înseamnă educație practică, afirmă Caracan Adriana ,elevă la pecialitatea contabilitate, anul 4, Directoarea ÎS „Eco-C”.
După un an de muncă intensă, proiectul a primit o nouă finanțare, în cadrul unui grant, în valoare de 35 de mii de lei, care le-a permis achiziția unei prese speciale și a imprimantei cu cerneală pentru textile – un pas important spre profesionalizarea producției. Totodată, elevii și-au făcut practica la întreprinderi sociale precum „Floarea de Cireș” din Rezeni, inspirându-se din alte modele de afaceri cu impact social.
Fiecare elev implicat în proiect a plecat cu o lecție importantă – antreprenoriatul social înseamnă mai mult decât afacere. Înseamnă implicare, responsabilitate și soluții reale pentru comunitate. Chiar dacă bugetul nu a fost mare, experiența a fost de neprețuit, susține profesoara Violeta Guțuleac.
Elevii nu se opresc aici. Planurile pentru extinderea proiectului includ implicarea noilor generații de elevi, diversificarea produselor ecologice și dezvoltarea unor parteneriate locale.

Acest exemplu de la Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole arată că viitorul agriculturii moderne nu înseamnă doar tehnologii avansate, ci și o mentalitate proactivă, bazată pe inovație, sustenabilitate și spirit civic.
Proiectul „Eco-C” demonstrează că, atunci când elevii sunt încurajați să își pună în practică ideile, educația devine relevantă, iar schimbările pozitive – posibile.
