Vladimir Bolea a declarat că o soluție pentru a facilita transportul, dar și tranzitul de produse agricole ar fi construcția unor cheiuri temporare pe râul Prut, însă aceasta depinde mult și de nivelul apei din râu. Pentru asta, R. Moldova are nevoie de bani europeni, mai spune oficialul, transmite AGROMEDIA, cu referire la Europa Liberă.
Aceste cheiuri temporare vor ușura foarte și foarte mult viața agricultorilor noștri, pentru că e una când încarci 1.500 de tone pe un vas și e cu totul altceva când transporți aceeași cantitate de 1.500, dar câte 22 de tone. Vă dați seama câte mașini, câte cheltuieli, câte cozi în vamă vor fi reduse numai cu transportul naval, a spus Europei Libere ministrul Agriculturii, Vladimir Bolea, care a condus delegația R. Moldova la reuniunea de la Galați.
El afirmă că diferența de costuri dintre transportul terestru și transportul naval ar fi „fantastică”.
Pentru transportul naval, noi vorbim de 13 euro la tonă. Acum cu pericolele provocate de război și cu pericolele din portul Reni, poate fi un cost de la 15 până la 20 euro pentru fiecare tonă. [În timp ce] pentru transportul pe cale terestră, costul este de 45, 50, 60 de euro pentru fiecare tonă, afirmă ministrul.
Oficialul și-a exprimat speranța ca cheiurile de pe Prut să fie funcționale deja în toamna acestui an, iar bani pentru amenajarea lor să fie identificați din fonduri europene, fără să precizeze însă costurile exacte.
Pe lângă construcția cheiurilor, Chișinăul caută bani pentru a-și renova și căile ferate, tot pentru a facilita transportarea, dar și tranzitul cerealelor, inclusiv a celor ucrainene.
R. Moldova și-ar dori să atragă trei milioane de dolari din programul „Coridoarele Solidarității”, pentru a repara tronsonul de cale ferată Cahul-Giurgiulești. Circulația pe acest tronson a fost suspendată, după ce o porțiune de aproximativ 300 de metri s-a surpat. Ca urmare, transportatorii de marfă agricolă trebuie să facă un drum suplimentar, ceea ce înseamnă costuri mai mari.
În loc ca agricultorul, care a încărcat marfa pe vagon, să plătească, de exemplu, 5 dolari de tonă-kilometru, el plătește astăzi 9-10 dolari, pentru că se face un cerc foarte și foarte mare. Inclusiv se merge pe teritoriul Ucrainei și noi traversăm pe teritoriul Ucrainei două poduri care foarte des sunt ținta atacurilor cu rachete din partea Federației Ruse, afirmă Bolea.
Într-o conferință de presă, Bolea a subliniat că R. Moldova asigură tranzitul produselor agricole din Ucraina spre UE, dar ținând cont de interesele agricultorilor moldoveni și de faptul că suntem țară producătoare și exportatoare de cereale.
La doar două zile de la aceste declarații, agricultorii moldoveni au ieșit din nou la un protest de avertizare, în care au semnalat inclusiv „multe probleme ce țin de fluidizarea exporturilor”.
Fluxul mare de cereale ucrainene din bazinul Mării Negre a dus la prăbușirea prețurilor la cereale și oleaginoase în țările din regiune, inclusiv în R. Moldova.