Invitata este o fire foarte optimistă, ce inspiră și oferă încredere că avem o țară frumoasă, în care putem dezvolta afaceri și care ne oferă posibilitatea unui trai decent.
În cadrul UMAEF, ne-am propus să avem proiecte ce au impact major asupra populației și chiar care pot schimba PIB-ul țării. Unul din aceste proiecte este HUB-ul GLIA – locul unde femeile pot beneficia de instruiri, dar mai pot să-și creeze și o echipă de susținere.
Fondul de Investiții pentru Ucraina și Moldova pe care îl reprezint este unul american de 285 de milioane de dolari. Noi venim cu diverse granturi pentru întreprinderile mici și mijlocii. Susținem toate acceleratoarele din Moldova și ne dorim să avem mai multe. Eu consider că noi avem nevoie de un accelerator de afaceri în domeniul agriculturii. El ar fi o soluție pentru producătorii care încă învață să-și vândă produsele, spune invitata.
Întotdeauna a avut foarte multe interese, s-a încercat în mai multe domenii: media, ONG, a dezvoltat proiecte diverse, a făcut parte din diverse guverne. În prezent, este interesată de tot ce înseamnă inovația și vrea să fie parte a ei. Noi trebuie să învățăm în permanență, doar așa ne vom dezvolta, inclusiv în domeniul agriculturii, susține Stela Jemna.
Am întâlnit mulți agricultori deștepți, dar care nu reușesc să meargă în pas cu tot ce se întâmplă în lume. Lucrurile care te pot ajuta să micșorezi costurile de producție, care te pot ajuta să-ți vinzi produsele trebuie cunoscute. Noi trebuie să planificăm minuțios afacerile, să testăm ideile înainte de a le implementa. Proiectul „Laborator de inovații în agricultură” este anume pentru conexiunea dintre fermieri, experți, furnizori de tehnologii. Este o ocazie pentru producători de a găsi răspuns la multe întrebări, o modalitate de a colabora. Eu cred în asociere și colaborare și fermierii trebuie să facă acest pas.
În R. Moldova sunt foarte puține fonduri, alternative pentru credite pe care agricultorii sau cei care inițiază o afacere le pot accesa. Din acest motiv, noi trebuie să fim foarte creativi pentru ca ideea noastră să prindă viață și să aibă succes, povestește invitata.
Am rugat-o pe Stela Jemna să vină cu câteva recomandări pentru cei ce își propun să lanseze un Startup. Cele enumerate au fost:
- Visul trebuie să fie suficient de mare, global, să rezolve o problemă reală.
- Ideea trebuie să fie scalabilă, apoi, trebuie testată.
- Să existe un business plan.
- Afacerea să genereze venit rapid, cu posibilitate de creștere rapidă.
Eu cred că noi avem multe lucruri bune pe care nu le știm a promova și a vinde. Trebuie să ne dăm multe întrebări la acest capitol. Să ne stabilim o identitate națională care să ne reprezinte la nivel internațional, explică Stela Jemna.
Promovarea Moldovei ca destinație turistică va avea un impact pozitiv inclusiv asupra creșterii exporturilor. Străinii trebuie să cunoască întâi țara, apoi vor cumpăra fructele despre care spunem că sunt cele mai gustoase și cele mai aromate, susține invitata.
Eu am mulți prieteni care s-au mutat cu traiul din Europa în R. Moldova. La întrebarea de ce au făcut asta, ei răspund: pentru o viață liniștită, autentică, adevărată. Noi, din păcate, interpretăm asta ca înapoiere, dar oamenii caută și vin la noi pentru acest specific.
Satul Cioburciu de la Ștefan Vodă este un loc deosebit, perfect pentru plimbări cu barca. De asemenea, recomand străinilor să viziteze lacurile și iazurile din țara noastră. La Costești avem locuri frumoase și potrivite pentru relaxare și bronz. Lacul Beleu oferă o experiență deosebită prin fauna unică din zonă.
Noi încă mai avem de lucru la capitolul hărți ale punctelor turistice din Moldova și promovarea de țară. Dacă la nivel de vin noi am excelat, la capitolul fructe și legume mai avem multe de făcut. Asta va contribui mult și la extinderea exporturilor, explică Stela Jemna.
Promovarea de țară este unul din obiectivele principale de pe masa de lucru a UMAEF în acest an. Urmează a fi susținute financiar mai multe proiecte în acest domeniu.
Lucrăm mult cu Moldova Fruct, finanțăm plecarea fermierilor la expoziții internaționale. De asemenea, avem un program de mentorat pentru companiile care vor să exporte în UE – ei primesc o analiză despre posibilitățile de export, consultanța unui expert internațional. Anul acesta, vom avea un program de granturi pentru vinificatori, mai exact, pentru dezvoltarea marketingului. De asemenea, se duc discuții și se caută modalități de creditare mai ieftine.
Pregătim să filmăm un film pe Netflix despre Moldova pentru promovarea de țară. Deja în 2025 filmul va fi disponibil pentru privitori. Ne propunem să implicăm și diverse companii din țară, pe lângă finanțatorii principali: noi și USAID, ne-a zvăluit Stela Jemna.
Pentru mai multe informații interesante, vă invităm să priviți materialul VIDEO.