IGOR COPACINSCHI: „Piața din UE impune reguli stricte. BAYER vine cu trei produse fitosanitare omologate inclusiv în R. Moldova”

27 jul 2021
Conducerea companiei BAYER pentru România, Bulgaria și Moldova a avut o întâlnire cu reprezentanții Moldova Fruct, la care au discutat  despre perspectivele și inovațiile în sistemul integrat de protecție a plantațiilor pomicole din perspectiva adaptării tehnologiilor la cerințele  CSI și UE.

AGROMEDIA a dialogat cu Igor Copacinschi, directorul Departamentului Bayer CropScience Republica Moldova despre regulile stricte dictate de piața europeană, care nu lasă spații de interpretare.



AGROMEDIA: - Dle Copacinschi, care sunt diferențele dintre cerințele impuse de piața CSI și cea din UE?

Igor Copacinschi: - Este vorba despre produsele de uz fitosanitar. Piața europeană este mai strictă și unele produse care sunt omologate în CSI nu sunt valabile și pentru UE. Politica Uniunii Europene este de a retrage multe substanțe active și în mare parte cele mai efective, care în CSI își păstrează încă omologarea.

-    Fermierii cum vor proceda? Există o perspectivă?

-    Va fi greu, inevitabil, dar dacă vorbim de culturile horticole, viitorul constă în combinarea produselor biologice cu cele chimice, în diminuarea reziduurilor. Majoritatea rețelelor de supermarketuri din UE au o cerință specială pentru produsele horticole în stare proaspătă - ca acestea să conțină maximum cinci substanțe active ca reziduuri, mai exact, cinci care pot fi depistate.

-    Există reziduuri care nu pot fi depistate? Sau depinde de laborator?

-    Aveți dreptate, dar să nu uităm că discutăm despre laboratoarele cele mai performante și acolo orice substanță activă poate fi depistată.

-    Ce spun pomicultorii? Cam cât le ia să se ajusteze la cerințele impuse?

   În cadrul întâlnirii am auzit și partea Moldova Fruct, și opinia fermierilor. Și-au expus viziunea și dacă sunt gata să se adapteze și să introduce în sistemul de protecție a plantelor și produse biologice, atunci este clar că trebuie să omologăm cât mai multe produse biologice și să venim cu tot mai multe inovații. Produsele chimice care vor fi omologate nu au aceeași eficiență ca și cele cu care fermierii din RM sunt familiarizați și le utilizează. Dar cele noi sunt mai prietenoase cu mediul, chiar dacă sunt de proviniență chimică.

-    Asta înseamnă mai puțin nocive?

-    Mai puțin nocive pentru mediu dar, în același timp, și mai puțin efective, adică cu un segment mai direcționat. Dacă produsul lucrează împotriva unei familii de patogeni, cum ar fi lepidoptera sau afidele, înseamnă că au un segment de combatere îngust.

-    Și pomicultorii ce pași vor efectua?

-    Trebuie să ne adaptăm la noile schimbări și să implementăm tehnologii prietenoase cu mediul. Acest lucru cere însă un nivel mai avansat de profesionalism din partea inginerilor agronomi care activează în ferme. În primul rând, trebuie să dezvoltăm cadrele.

-    Bayer vine cu o alternativă?

-    Bineînțeles. În acest an am lansat trei produse noi, unul este biologic – Serenade Aso – utilizat în horticultură; am venit cu un insecticid inovativ împotriva dăunătorilor sugători – Sivanto Prime și, nu în ultimul rând, cu un fungicid, care constă dintr-o substanță activă de ultimă generație – Luna Care. Toate trei au fost testate pe piața din RM, procurate și cu un feedback foarte bun de la fermieri. Chiar dacă aflate la primul an de utilizare, compania BAYER a fost plăcut uimită că a avut o cerere mai mare decât oferta, în special la Serenade Aso. Este un produs biologic pe bază de bacterii util în combaterea celor mai problematice boli în plantațiile horticole, cum ar fi focul bacterian sau monilioza la fructele sâmburoase. Sivanto Prime este un produs cu o perioadă lungă de acțiune și combatere eficientă asupra afidelor. Îl avem omologat începând cu florile și legumele din spațiul protejat, și în horticultură. Luna Care este o parte a strategiei Bayer și are o perioadă lungă de protecție. Dacă un produs clasic ar proteja cultura șapte zile, acesta este activ nu mai puțin de 14 zile.

-    Cele trei produse sunt acceptate pe piața UE?

-    Da, sunt omologate pe piața europeană, le-am omologat prin procedura de recunoaștere în RM după țările europene.

-    Companiile care sunt dealeri ale produselor fitosanitare vor avea de pierdut din profit?

-    Vor câștiga în calitate. Se va pune accent pe profesionalismul persoanei care va decide asupra unei scheme clare de protecție.

-    Cine va instrui acești agronomi?

-    Fiecare companie se va implica, inclusiv Bayer. Vom organiza seminare de instruire, școlarizări, consultări și în timpul utilizării acestor noi produse, și după perioada lor activă. O altă soluție, decât să ne adaptăm pieței europene și legislației locale, nu avem.

Horticultorii sunt cei mai flexibili și se adaptează din mers cerințelor

-    Să înțelegem că vine o nouă epocă pentru agricultura din RM? De cât timp va fi nevoie ca fermierii să se ajusteze la marile schimbări?

-    Dacă discutăm despre segmentul horticol, el este într-o mișcare și o schimbare permanentă. Și dacă acum cinci ani aveam doar cinci soiuri clasice de măr, acum avem mult mai multe și cele de zece ani în urmă nu se mai găsesc în portofoliul actual. Mișcarea în domeniul horticol se produce cel mai rapid și fermierii sunt deja obișnuiți să se adapteze din mers unei cerințe noi, unei calități noi superioare. Și ceea ce are preț în Occident, este la fel de bun și în CSI.

-    Dar e o diferență de prețuri…

-    Am avut și un dialog despre creșterea de piață în Rusia. Acolo tot se plantează livezi și nu avem altă cale, decât să mergem pe piața UE. Trebuie să producem calitate cu gusturi europene, asta am discutat și cu Asociația Moldova Fruct. Participăm împreună la diverse seminare, expoziții și desigur vom fi alături de partenerii noștri, fermierii, pentru că facem un lucru în comun.

-    Cerințele stricte sunt valabile și pentru Bulgaria?

-    Situația e valabilă pentru toate statele UE, nici vorbă de flexibilitate în raport cu o țară sau alta. Mai ales în domeniul horticol, pentru că magazinele și piețele spre care tind membrii Asociației Moldova Fruct au reguli mult mai drastice. Dacă vorbim de marile rețele de supermarketuri, ele au regulile lor, nu sunt legile UE. Asta este piața și retailerii dictează regulile. Și acum totul este direcționat pentru a proteja sănătatea consumatorilor, care este, indiscutabil, cel mai important lucru.

Vă mulțumim.
 
loading ...