DEZVOLTAREA AGROTURISMULUI ÎN DROCHIA: Antreprenorii din regiune au participat la un atelier de instruire
Producători agricoli, antreprenori, reprezentanți ai APL-urilor locale din raionul Drochia și persoane cheie interesate de dezvoltarea și promovarea turismului rural au participat la un atelier de instruire. În cadrul evenimentului ei au beneficiat de recomandări de la experți în domeniu despre cum să-și dezvolte obiectivele turistice și să-și promoveze produsele agroalimentare.
Mentorii în cadrul proiectului și al atelierului, expertul în geografie, Aurel Overcenco, specialista în marketing și promovare a produselor autohtone, Ludmila Castraveț și experta în dezvoltare a turismului rural, Svetlana Lazăr și-au expus viziunea asupra oportunităților pe care le au locuitorii din raionul Drochia în dezvoltarea agroturismului. Astfel, ei au venit atât cu recomandări generale, despre cum poate fi dezvoltat traseul turistic, elaborat în cadrul proiectului, dar și despre felul cum ar putea fi atrași și alți actori interesați de acest domeniu pentru a diversifica și extinde regiunea.
Traseul turistic a fost dezvoltat cu scopul de a promova principalele atracții din apropierea satului Chetrosu, unde se află blocul de comercializare „Grădina Buneilor”. Mentorii proiectului consideră că în aceasta zonă ar putea fi dezvoltat fie un plan de agroturism, fie unul de ecoturism, ambele au șanse de viabilitate în egală măsură.
Crescătorii de legume așteptați la „Grădina Buneilor”…
O idee dezvoltată în cadrul atelierului a fost ca producătorii de legume din regiunea Chetrosu să colaboreze mai strâns, iar blocul de comercializare „Grădina Buneilor” să fie transformat în Centru de Business Turistic, în care fermierii să-și pună producția în vânzare. În acest fel, împreună ar reuși să ofere o gamă largă și diversificată de legume și fructe locale. Exercițiul le-ar permite producătorilor să se dezvolte mai rapid și, totodată, să facă schimb de experiență în domeniu. Așa cum în imediata apropiere a blocului de comercializare se află și serele unde sunt cultivate legumele, s-ar putea dezvolta o serie de activități dedicate persoanelor care vor să petreacă mai mult timp în aer liber, iar grupul țintă să fie persoanele din orașe, obosite de modul sedentar de viață. Aici ar avea posibilitatea să facă mișcare și diverse activități fizice, de exemplu, vizitatorii ar putea participa la diferite etape ale procesului de prelucrare a pământului și de cultivare a legumelor.
… și toată lumea, la Muzeul Fermierului de la Cotova
A fost recomandat ca toate punctele incluse în traseu să aibă și un spațiu special amenajat, în care se fie expuse produsele locale. Astfel, vizitatorii să poată gusta și, totodată, cumpăra fructe și legume, atât în formă proaspătă, cât și în stare procesată.
Specialista în marketing și promovare a produselor autohtone, Ludmila Castraveț, a subliniat că această gamă de servicii ar stârni un interes pentru tinerii care-și petrec toată ziua în fața gadgeturilor și care au nevoie de comunicare pe viu.
„Asemenea activități ar trebui dezvoltate, de organizat întreceri, jocuri distractive, care ar stimula schimbul de experiență între oamenii de la sate și cei de la orașe. Aici ar fi posibil de organizat „team building-uri”, în care angajatorii împreună cu angajații și-ar putea cultiva spiritul de echipă și dorință de lucru împreună, în alte condiții decât cele în care s-au obișnuit”.
În cadrul atelierului s-a discutat și despre atragerea de fonduri, și despre identificarea resurselor financiare pentru reconstrucția și restaurarea monumentelor arhitecturale, cum ar fi Biserica de lemn din Măcăreuca, Vila cu parc din Mândâc și Muzeul Fermierului de la Cotova.
Atelierul s-a desfășurat în cadrul componentei „Dezvoltarea rurală prin promovarea agroturismului și a produselor tradiționale în Republica Moldova”, lansată la sfârșitul lunii septembrie 2021 și implementată de Federația Agricultorilor din Moldova FARM. Componenta este parte a proiectului Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO) privind susținerea capacităților de promovare a produselor agroalimentare.
FOTO: Victor Pictor