Tudor Aghenie este un mic producător de vinuri în a șasea generație și locuiește în Sadova, Călărași. De doi ani, grație Proiectului de Competitivitate din Moldova, obiectivul căruia este susținerea și promovarea creatorilor locali, care aleg să dezvolte o afacere aici, acasă,
gospodăria lui a devenit o adevărată atracție turistică. Antreprenorul, împreună cu familia sa, gestionează acum, pe lângă cele 20 ha de viță de vie, și o agropensiune, care poartă numele CRAMA TUDOR.
Am vrea tare mult să mergem în vizită la mica pensiune rustică. Să gustăm și din bucatele tradiționale, pregătite cu drag de dna Aghenie. Am comanda și plăcinte, și sarmale, și friptură din iepure, pe care îi cresc acasă, și pâine coaptă în cuptor, și zeamă de găină cu tăiței de casă. Și chiar am îndrăzni să degustăm din cele șase soiuri de vin, pe care ni le va servi direct din beci, unde păstrează și o întreagă colecție de sticle pentru oaspeți aleși. După care, am urca pe una din cele șase biciclete sau pe un ATV și am colinda dealurile satului, să ne umplem de aer proaspăt și putere. “Aerul curat și un vin bun încă nu au fost anulate. Anul trecut am avut primii oaspeți. Sunt de la noi, pentru că cei de peste hotare așteaptă să treacă pandemia. De fapt, oaspeți au fost până nu demult, dar acum, că plătesc pentru a veni, sunt turiști. Au aflat despre noi grație promovării, realizate în cadrul proiectului. Pentru mine și familia mea, acest nou început reprezintă o oportunitate. Tarifele noastre nu sunt exagerate. Degustarea plus excursia prin beci, asistarea la procesul de fabricare a vinului și plecarea acasă cu o sticlă de vin bun, cu un gust authentic, costă 150 lei”, ne-a declarat stăpânul afacerii rurale.
Sus, mai spre pădure, lângă plantația de vie, dl Aghenie a ridicat și câteva căsuțe pentru cazare. “Turiștii pot înnopta. Avem o cramă mica, un cuptoraș, unde își pot prepara singuri bucatele dorite. Dacă îmi spunea cineva acum 20 de ani că voi ajunge să găzduiesc lume din toată republica, mai câștigând astfel și un ban, nu aș fi crezut. Dar iată că mi s-a oferit această șansă. Proiectul mi-a arătat că și acasă se poate și sunt un mare norocos că am fost selectat pentru susținere și promovare”, a menționat vinificatorul.
Tudor Aghenie din Sadova nu este singurul antreprenor, susținut de USAID și Suedia. În cadrul Proiectului de Competitivitate din Moldova, care a ajuns, după cinci ani, la final, au beneficiat de granturi peste 400 de reprezentanți ai IMM. Persoanele selectate vin din patru domenii: vinificație, turism rural, industria ușoară, ICT și sectorul creativ.
Proiectul de Competitivitate din Moldova va prezenta în acest an peste 60 de istorii de succes, inserate în campania #ePosibilAcasă, o acțiune dedicată persoanelor cu inițiativă, care reușesc să creeze afaceri și branduri puternice în localitățile de baștină, contribuind astfel la descoperirea țării noastre și la dezvoltarea turismului rural.