Singura condiție pentru rezolvarea problemei blocării graniței poloneze este un acord la masa de negocieri. Dar, din păcate, conform informațiilor, este clar că blocarea nu va fi ridicată până la alegerile locale din Polonia, care urmează să aibă loc în aprilie. În plus, de la 1 martie, transportatorii se vor alătura blocadei.
Despre aceasta a anunțat vicepreședintele Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto, Volodimir Balin, în cadrul briefing-ului „Blocarea frontierelor cu Polonia: care este situația astăzi și care sunt perspectivele soluționării acesteia”, scrie Agroportal.
Fermierii polonezi blochează cerealele ucrainene, dar avem un coridor de cereale, iar exportul de cereale ucrainene merge pe mare și prin porturile dunărene. Înțeleg că fermierii aflați în apropierea graniței cu Polonia exportă pe cale terestră, dar transportă cereale ucrainene în tranzit prin Polonia. Conform acordurilor, marfa merge în alte țări, notează Volodimir Balin.
În același timp, este imposibil ca Polonia să returneze unilateral permisele transportatorilor ucraineni fără o decizie corespunzătoare a Comisiei Europene.
Acest lucru a fost declarat de vicepreședintele Asociației Internaționale a Transportatorilor de Autovehicule (ASMAP din Ucraina), Volodimir Balin, în timpul unui briefing la „Centrul Media Ucraina-Ukrinform”.
Polonia nu poate returna unilateral sistemul de permise pentru transportatorii ucraineni prin oricare dintre legile sale interne, altfel, în opinia mea personală, Polonia ar trebui să părăsească UE, a spus Balin.
Potrivit acestuia, astăzi există un sistem neautorizat de transport rutier de mărfuri între Ucraina și Uniunea Europeană, iar dacă Polonia nu este mulțumită de acest lucru, ar trebui să se adreseze Comisiei Europene cu o cerere de revizuire a deciziei.
El consideră că sistemul internațional de monitorizare a încărcăturii SENT (din sistemul englez de supraveghere a transporturilor electronice) poate deveni o alternativă de compromis la sistemul de permise în litigiile dintre transportatorii polonezi și ucraineni.
Transportatorii polonezi cer ca toate transporturile internaționale de mărfuri în timpul tranzitului prin Polonia, inclusiv din Ucraina, să fie efectuate prin sistemul de monitorizare a mărfurilor SENT. Există încă câteva avertismente, dar această opțiune este o alternativă excelentă la sistemul de permise pe care transportatorii polonezi îl mențin. Adică, dacă vor să controleze tranzitul mărfurilor din Ucraina, atunci vă rog, a spus vicepreședintele AsMAP.
Potrivit acestuia, acest sistem este deja folosit astăzi de autoritățile fiscale poloneze pentru a controla circulația produselor accizabile.
Totuși, subliniază el, sistemul SENT este imperfect și trebuie îmbunătățit, deoarece transportatorii pot suferi pierderi obiectiv nejustificate din cauza acestuia.
Totodată, Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministrul pentru Reconstrucția Ucrainei și ministrul Dezvoltării Comunităților, Teritoriilor și Infrastructurii Ucrainei, a confirmat că nimeni din partea ucraineană nu poartă negocieri privind închiderea granițelor cu Polonia.