În 2022, traficul de mărfuri înregistrat prin Portul Constanța a înregistrat o creștere circa 10% față de anul 2021. Din datele estimative pe care Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA (CN APM) le deține în acest moment, traficul de mărfuri înregistrat în primele 11 luni ale anului 2022 este de 69,7 milioane tone – un record istoric pentru Portul Constanța, transmite AGROMEDIA, cu referire la Adevărul.
Pe baza rezultatelor de până în acest moment, 2022 reprezintă pentru Portul Constanța un an cu un nou record istoric de trafic, spune Florin Vizan, directorul general al CN APM.
Cerealele reprezintă grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, de peste 30%, Portul Constanța consolidându-și poziția de cel mai important din Europa pe acest tip de mărfuri. Cantitativ, traficul de cereale în primele 11 luni a totalizat 22,4 milioane tone.
Egiptul, Iordania, Filipine, Arabia Saudita, Spania, Turcia, Israel, Sudan, Tunisia sunt principalele țări spre care s-au îndreptat transporturile de cereale.
Conform CN APM, structura mărfurilor în traficul prin porturilor maritime românești se menține ca anul trecut, ponderea fiind sensibil modificată. Cerealele sunt pe primul loc, urmate de petrol brut, articole diverse, produse petroliere, minereuri de fier, îngrășăminte.
Din totalul traficului, de aproape 70 milioane tone mărfuri, importul reprezintă peste 23 milioane tone, exportul peste 22 milioane tone, tranzitul - 20,5 milioane tone, cabotajul circa 4 milioane tone.
Țările aflate în topul importurilor sunt: Turcia, Brazilia, Grecia, Georgia, Ucraina, Italia. La capitolul exporturi, țările aflate în top sunt: Egipt, Spania, Turcia, Iordania, Iran, Olanda, Algeria, SUA, Maroc.
Portul Constanța, rol strategic
În contextul actual, rolul strategic al Portului Constanța de hub de mărfuri regional a devenit mai pregnant ca niciodată, devenind o rută importantă, esențială, a traficului de mărfuri în zonă. Portul Constanța a devenit un nod maritim vital pentru legătura între Europa de Vest și Est-Centrală cu Asia Centrală, Orientul Îndepărtat și Africa de Nord. Importanța portului este dată inclusiv de conexiunile strategice navale cu Dunărea, dar și feroviare sau rutiere, adaugă Florin Vizan.
Pe relația cu Ucraina, de la începutul războiului până în prezent, traficul total de mărfuri a fost de circa 10 milioane tone mărfuri, din care traficul de cereale înregistrează 7 milioane tone.
Anul acesta, Guvernul României și Administrația Porturilor au făcut investiții de sute de milioane de euro pentru mărirea capacității de activitate a portului, iar companiile private, cu activitate portuară, au sporit și ele investițiile. Amintim aici reabilitarea infrastructurii feroviare din incinta portului, a celei rutiere, dar și proiecte de modernizare a infrastructurii de distribuție a energiei electrice și a serviciilor publice.
În domeniul investițiilor private, în Portul Constanța se amenajează un terminal RORO și unul cargo, proiect în valoare de 75 de milioane de euro realizat de compania DP World.