V. BOLEA: Va fi roadă de excepție, problema e cui vindem și la ce preț

04 mai 2023
Vladimir Bolea spune că vom avea un an bun din punct de vedere al producției, însă este îngrijorat de lipsa piețelor de desfacere, de scăderea prețurilor la produsele agroalimentare și de costurile foarte mari de transport.

Va fi o roadă de excepție, chiar dacă să nu mai plouă de mâine deloc, cultura va fi salvată. Ploaia și umiditatea au ajuns până la 1 metru adâncime, rezervă de apă în sol este foarte mare. Agricultorii sunt pregătiți să aibă o roadă mare. Problema numărul 1 este cui vindem și la ce preț. Vedem că bursele nu anunță prețuri, nu au premoniții pentru prețul de vânzare și asta ascunde o scădere de preț, de obicei. Asta îngrijorează Ministerul Agriculturii, a declarat Vladimir Bolea în cadrul emisiunii Agrointelgența.

Întrebat să estimeze ce prețuri vom avea în sezonul 2023, ministrul a răspuns:

Nu putem ști deloc. Costurile de producere au scăzut. Unele tipuri de îngrășăminte au ajuns de la 20 de mii de lei la 11 mii. Și la motorină au mai scăzut prețurile. Vedem ce va mai fi. Situația în regiune este una instabilă, războiul nu s-a finalizat, astfel este foarte greu să facem prognoze.

Costurile pentru logistică însă au avut o cale ascendentă în ultimul an și nu se prevăd ieftiniri. Dacă înainte de războiul din Ucraina un transport pe distanța Chișinău-Iași, costa 450-500 de euro, acum acesta este la preț de 3.000 de euro, menționează ministrul Agriculturii.

Transportatorii sunt puțini, transportatorii sunt suprasolicitați, ei au scumpit foarte mult pentru că înainte ei în 48 de ore făceau tur-retur și acum în 48 de ore abia de ajung să intre în vamă, a explicat Vladimir Bolea.

Din cauza suprasolicitării și a timpului petrecut în vamă, transportatorii de mărfuri agroalimentare realizează mai puține curse, deci mai puțini bani, ca atare numărul lor s-a micșorat. Toată această situație este cauzată de războiul din Ucraina, a precizat ministrul.

Practic, șoferii trebuie plătiți, salariile trebuie date, sunt costuri, mașini în leasing. Dacă el făcea, spre exemplu, într-o lună 4 rute, 5 rute, chiar dacă vorbim pe segmentul Moldova-România, el acum face de 2 ori, evident că nu-și poate acoperi cheltuielile și costurile se duc mai departe către fermieri, a concluzionat ministrul Agriculturii din Republica Moldova, Vladimir Bolea, în cadrul emisiunii Agrostrategia.

Imagine: AGROMEDIA
loading ...