Digitalizarea, o necesitate pentru a păstra tradiția vie
Cu toate acestea, chiar și o afacere născută din tradiție trebuie să se adapteze. Într-o lume în care schimbarea este constantă, digitalizarea a devenit o necesitate – nu pentru a înlocui tradiția, ci pentru a o păstra vie. Pentru Brutăria Bardar, soluția a venit odată cu lansarea Programului de Evaluare Digitală al IMM-urilor, destinat companiilor interesate de obținerea unei înțelegeri profunde a actualelor lor capacități pentru a-și îmbunătăți strategiile, procesele și infrastructura digitală.Pe parcursul a patru luni, am fost însoțiți de către un expert care ne-a analizat procesele și a revenit cu sugestii de îmbunătățire a sistemului de citire și interpretare a datelor din toate softurile companiei. Astăzi, putem vedea datele direct din telefon, la orice oră, și este foarte ușor. Pentru noi acest program a venit exact la „țanc”. Când am început implementarea și am văzut ușurarea pe fața colegilor mei, am înțeles că a fost o inițiativă corectă. Afacerea crește, procesele devin din ce în ce mai complexe și atunci ele trebuie atent planificate și urmărite, iar asta nu poți să o faci doar cu pixul și foaia susține Victor Nistorică, administratorul Brutăriei „Bardar”:
Expertiză pentru îmbunătățirea proceselor de afaceri
„Unde sunt provocările? Ce funcționează bine? Ce procese necesită îmbunătățiri?” Acestea au fost câteva dintre întrebările la care experții programului au căutat răspunsuri în prima etapă a analizei. Procesul de screening a evaluat atât procesele interne, cât și tehnologiile utilizate, oferind Brutăriei Bardar o analiză detaliată și o listă de soluții clare pentru diverse arii de business.Brutăria Bardar a întâmpinat dificultăți în gestionarea stocurilor, a relațiilor cu furnizorii și a interacțiunii cu clienții, unde era necesar un nivel mai înalt de calitate în planificare, producție și încasări. Am decis să implementăm un sistem de business intelligence care le va permite să modeleze diferite scenarii și să obțină prognoze instantanee pentru diverse planuri de dezvoltare, susține Ghenadie Cernei, expert în digitalizare, a explicat.
Irina Oriol, directoarea executivă ATIC, a declarat: Începând cu luna august, Asociația Națională a Companiilor din domeniul TIC, în parteneriat cu proiectul OPTIM, susținut de Helvetas, a lansat programul ‘Evaluarea Digitală a IMM-urilor’. Prin acest program, ATIC a oferit suport și expertiză în digitalizare, furnizând companiilor din sectorul agroalimentar soluții pentru optimizarea proceselor de rutină din activitatea zilnică.
În cadrul programului, specialiștii au realizat și estimări precise ale costurilor asociate implementării soluțiilor digitale propuse, iar beneficiarii au primit consultanță detaliată privind pașii necesari pentru depunerea dosarului la un proiect cu finanțare nerambursabilă de la ODA – Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, pentru anul 2024. Iar Brutăria Bardar a obținut acces la resursele necesare financiar, iar adițional s-a bucurat și de un grant în valoare de 5000 de euro din partea proiectului.
Cristina Buțuleac, manageră acces la finanțare și digitalizare în cadrul Helvetas spune: Într-un context economic destul de dinamic, tehnologia informațională a devenit un factor esențial pentru eficiența operațională, precum și creșterea competitivității companiilor. Această inițiativă vine ca un răspuns la necesitățile urgente ale IMM-urilor din Republica Moldova, unde vedem un potențial enorm de creștere pentru digitalizare, dar și o lipsă de instrumente accesibile de sprijin pentru implementarea acestor schimbări.
Despre Programul de Evaluare Digitală al IMM-urilor
Lansat în 2023 și implementat de ATIC, programul este susținut de Proiectul OPTIM, finanțat de Elveția și coordonat de organizația Helvetas. Peste 40 de companii au aplicat pentru Programul de Evaluare Digitală al IMM-urilor, iar dintre acestea, au fost selectate cele 10 cu cel mai mare potențial pentru a beneficia de acest sprijin. Rezultatele programului sunt impresionante: cele 10 companii beneficiare au participat la 60 de sesiuni de consultanță privată, susținute de experți specializați în digitalizare și finanțare. În plus, au avut loc cinci sesiuni de networking, create pentru a facilita schimbul de idei și sinergiile între participanți. Fiecare companie a primit un raport personalizat, adaptat nevoilor și obiectivelor sale specifice, oferindu-le o bază solidă pentru implementarea soluțiilor de digitalizare.