CASA ALBINEI, simbol și motivație pentru tinerii apicultori

27 jan 2022
Vitalie Popa este apicultor în a treia generație. Povestea lui de succes și dragostea față de albine i-a fost inspirată de bunel încă din copilărie.

“În familia noastră au fost mereu albine. Bunelul a fost prima persoană care le-a îndrăgit, după care tata a continuat să profeseze această meserie. Copil fiind, mă implicam și eu. În anul 2002 am absolvit facultatea și mă gândeam ce să fac - să plec peste hotare, la fel ca majoritatea tinerilor pe atunci, sau să lansez o activitate în țară? Am decis să transform pasiunea de familie într-o afacere prosperă. Și a apărut ideea creării companiei Casa Albinei, gândită în capul meu și ca denumire, dar ca și concept”, povestește cu mândrie Vitalie. A înregistrat întreprinderea în 2004 și acum sunt la al 17-lea an de activitate. Primii ani au fost dificili, și asta pentru că lipsea, de facto, o piață de desfacere a mierii produse. Despre export – nici vorbă! Vitalie avea mai mult de 400 de familii de albine și a decis atunci să deschidă, la Chișinău, un magazin propriu pentru a-și comercializa marfa.  
 
În anul 2013, anul când a fost semnat Acordul de Asociere cu UE, Moldova a obținut dreptul de a exporta miere, dar cu respectarea strictă a cerințelor. Noile oportunități au însemnat o mică victorie pentru sectorul apicol din Republica Moldova. 
 
“În 2013, Casa Albinei a participat cu produsele sale la expoziția Apimondia de la Kiev, de unde am revenit cu medalie de aur. Acest lucru ne-a demonstrat odată în plus că albinăritul e o afacere cu perspectivă și trebuie dezvoltată. La acel eveniment am stabilit contacte cu asociatul  nostru italian și din 2014 am dat curs parteneriatului. Au urmat vizite reciproce, le-am prezentat ideea noastră de dezvoltare, iar ei ne-au susținut financiar la implementare. A fost creată secția de procesare, am obținut autorizație de export și de atunci suntem prezenți în exporturile angro pe piața EU”, relatează Vitalie Popa. 
 
Casa Albinei, simbol și motivație pentru tinerii apicultori
 
Odată cu creșterea volumului de miere exportat, Casa Albinei a intensificat și controlul asupra calității produsului. Au deschis un  laborator de testare a mierii, pentru că producătorul își dorea să fie sigur că produsul nu este contaminat și poate fi vândut consumatorului. 
 
Din 2018, protagonistul nostru s-a implicat în programul de mentorat la export pe piața UE, implementat de Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fruct și finanțat de Corporația Financiară Internațională în cadrul proiectului: „Reforma Climatului Investițional în R.M.” in colaborare cu Agenția olandeză CBI. 
 
„În cadrul programului de mentorat am beneficiat de studii, seminare cu studii de caz. În 2019 am efectuat o vizită de studiu în Italia, am fost atunci la un laborator de testare a mierii pentru a cunoaște noile tehnologii de testare. Am văzut asociații de apicultori, am analizat piața, supermarketurile și am venit cu anumite concluzii. Totodată, în timpul unei excursii la un centru comercial mare din Bologna, am văzut ceva uimitor: un târg modern al producătorilor, unde fiecare procesator avea, lângă tejgheaua de vânzare a produselor sale, o mini fabrică de procesare. Și mi-am pus întrebarea: de ce nu am face și noi la fel? Să le prezentăm cumpărătorilor și turiștilor arta meseriei noastre? Să vadă și ei cum se produce mierea”, relatează Vitalie.
 
Istoria de succes a lui Vitalie Popa a devenit una virală și un model pentru tinerii care cred în forțele proprii.

“Apicultura pentru mine este un stil de viață, este o formă de a trăi zilnic. Apicultura nu înseamnă doar consum sau vânzare de miere, este momentul când creezi o nouă regină, o nouă familie și vezi dezvoltarea ei, cum ea parcurge un an calendaristic și obține și roade. În calitate de apicultor, te implici în viața albinei, ele devin parte din tine, și abia la urmă obții produsul și îl recomanzi”, spune Vitalie Popa, apicultor în a treia generație și autorul stupinei cu locuri de cazare.
loading ...