DE LA LIVADĂ LA RAFT: Cum producătorii moldoveni cresc valoarea fructelor

16 dec 2024
În ultimii ani, producătorii de fructe din Moldova au înțeles importanța valorificării produselor lor pe piețele internaționale, mai ales în Uniunea Europeană. Transformarea afacerilor de familie în companii competitive pe piața europeană nu este un proces ușor, dar este unul din ce în ce mai frecvent întâlnit în Moldova. Fermierii investesc în calitate, în infrastructura postrecoltare și strategii de marketing bine definite.
 
Un exemplu de succes în acest domeniu este SRL Ionex-Trans - o companie ce excelează în producerea prunelor, caiselor, cireșelor și strugurilor de masă soiul „Moldova”. Din 2018, compania s-a axat pe exportul către Uniunea Europeană, Germania fiind principală piață, urmată de România, Austria, Franța, Lituania și Marea Britanie.
 
Compania este bine echipată, având deja infrastructura post recoltare dezvoltată, sisteme antigrindină și irigarea complet automatizată, ce le permite să optimizeze resursele și să asigure o producție stabilă. În plus, Ionex-Trans colaborează direct cu rețele de retail de renume, cum ar fi Lidl.
 
Pentru viitor, compania are obiective ambițioase. Își propune să instaleze o linie de calibrare a prunelor pentru a standardiza și mai bine produsele. Pentru că lucrează cu micii producători din zonă, vor să-i susțină pentru a obține certificare GLOBALG.A.P, astfel încât să asigure calitatea uniformă a producției. De asemenea, compania a inițiat deja un proiect de instalare a panourilor fotovoltaice pentru a face producția mai sustenabilă.
 
Extinderea protecției anti-ploaie și dezvoltarea de soluții suplimentare pentru vița-de-vie, unde ploile din perioada recoltării pot reprezenta o problemă majoră este un alt obiectiv pentru următoarea perioadă de dezvoltare.
 
Digitalizarea și modernizarea proceselor noastre sunt pași esențiali pentru a răspunde cerințelor pieței europene. Ne dorim să eliminăm complet intermediarii și să colaborăm direct cu rețelele de retail pentru a aduce valoare adăugată produselor noastre. De asemenea, avem drept scop dezvoltarea unui brand personal sub numele căruia să exportăm fructele și strugurii, spune Lidia Ionaș, specialist marketing la Ionex-Trans.


 
Un alt exemplu elocvent este compania SRL Staragro Group. Specializată pe producerea cireșelor și caiselor destinate exportului către piețele europene de top, precum Germania, Olanda, România și Ucraina, compania se mândrește cu certificările GLOBALG.A.P și GRASP, care confirmă standardele ridicate ale producției.
 
La fel, producătorul a investit în modernizarea afacerii: hidrocoolere pentru păstrarea prospețimii fructelor, linii de sortare automate, care asigură o calitate constantă și adaptată cerințelor consumatorilor din segmentele premium, etc.
 
Am învățat să analizăm lacunele din compania noastră și să stabilim prioritățile clare. Ne-am creat un plan de marketing solid pentru următorii ani, care să sprijine extinderea pe piața europeană. Pe viitor, Star Agro Grup se concentrează pe creșterea cantităților exportate și diversificarea piețelor internaționale, continuarea investițiilor în infrastructura post-recoltare pentru a păstra standardele înalte de calitate, a explicat Ștefan Pâslaru, manager vânzări în cadrul Staragro Group.


 
Succesul acestor companii a fost susținut de programul implementat de Asociația Moldova Fruct, cu sprijinul Proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală și al Fondului American pentru Întreprinderi Ucraina-Moldova (UMAEF). Au fost 10 companii participante ce au primit granturi de 10.000 de dolari pentru implementarea planurilor de marketing și au beneficiat de mentorat din partea experților din Olanda.
 
Astfel, Ionex-Trans și Staragro Grup sunt exemple clare despre cum investițiile în calitate, digitalizare și infrastructură contribuie la transformarea producției locale în afaceri competitive pe piața europeană. Producătorii moldoveni dovedesc că pot îmbina tradiția cu inovația pentru a-și crește profitabilitatea și vizibilitatea internațională.
loading ...