Ambițioasă, perseverentă și înfrățită cu munca, aceasta este Victoria, antreprenoarea căreia nu i-a fost frică, acum 6 ani, să demareze o afacere, chiar dacă recent părăsise băncile universității. Atunci a pornit în căutarea unor noi oportunități și pieți de desfacere a mierii, produs deloc străin tinerei.
Fiind nevoită să își ajute bunelul, care avea miere, dar nu reușea să o vândă, dar și din dorința de a aduce mierea autohtonă pe rafturile din magazine, care la momentul dat era destul de puțină, eroina istoriei de astăzi și-a adunat forțele, și cu multă pasiune, și-a dezvoltat propria sa afacere dulce, Honey-House.
„Aveam mierea proprie, însă pentru a o distribui în magazine, era nevoie de produs calitativ, ambalat frumos în borcane și cu certificare la laboratorul de stat. Totul de aici a început. Am angajat o echipă de 8 lucrători, care ambalau mierea manual. După 1 an, am apelat la un grant destinat femeilor pentru dezvoltarea și diversificarea afacerilor, UCIP IFAD, cu scopul de a achiziționa un utilaj care avea să înlocuiască forța de muncă manuală. Investițiile au depășit 1 mil de lei, însă, de atunci, mierea se ambalează și etichetează industrial.”
Mecanizarea procesului de producție a dus la reducerea timpului de ambalare până la câteva ore pe săptămână pentru o tonă de miere, fapt ce a făcut posibilă extinderea pe piața internă, la maximum posibil.
După 2 ani, a descoperit o formulă nouă a mierii, prin încorporarea pomușoarelor uscate în compoziția acesteia. Fiind apeciată de micuții săi, antreprenoarea a decis să îmbunătățească produsul din toate punctele de vedere, dar să o facă la nivel industrial. A purces la o perioadă îndelungată de cercetare a timpului mixării, a temperaturii de prelucrare, de testare a procesului de oxidare, toate efectuate în cadrul secției proprii de producție.
„Aveam nevoie de un un utilaj cu cai putere, pentru că mierea are o consistență densă, este foarte grea. Multe motoare și utilaje au fost arse. Au fost implicați mulți oameni: tehnologul întreprinderi, specialiștii de la certificare. Până am obținut consistența și produsul pe care l-am dorit, au trecut 3 ani.”
În miere se găsește o cantitate mare de pomușoare, cu toate acestea, ea își păstrează toate proprietățile, pentru că nimic nu este procesat.
Pomușoarele sunt uscate prin înghețare la – 90 grade. În republica Moldova, există produs similar, dar obținut doar în condiții casnice.
Antreprenoarea susține că masa de pomușoare este uscată la 1% de umiditate, iar mierea, ca antioxidant și antibiotic natural, încorporează pomușoarele fără a se oxida. Termenul de valabilitate al produsului este de 1 an.
„Am demonstrat că este posibil. Produsul nostru este Natural, fără nici un conservant sau alt adaos, decât miere și pomușoare.”
Întrebată de ce a recurs la procesul mult prea complicat de certificare a produsului, Victoria a răspuns:
„Din cauza lipsei de timp de a sta la tarabe și a participa la târguri, unde se vinde în cantități mai mici. Mi-am droit să expun produsul în magazine. În acest sens, certificarea a fost obligatorie. Capacitatea de producere este mare, iar noi avem nevoie de vânzări.”
La Honey-House se găsește miere pură, curată, certificată în laborator, care respectă toate standartele naționale și poate fi consumată chiar și de copii. Produsul este filtrat de toate impuritățile biologice, inclusiv ceara și polenul, ceea ce înseamnă că nu provoacă alergii.
Mai mult, proprietara a găsit o metodă interesantă de ambalare a mierii de poliflori - în formă de bomboană. Soluția perfectă pentru un supliment sătătos și gustos, consumat în drum spre școală, grădiniță sau ca desert la un ceai.
Mierea naturală și cea cu pomușoare poate fi găsită în majoritatea rețelor de magazine din țară, dar și în magazinele ecologice cu produse locale. Prețul unui kg de miere de tei, salcâm sau poliflora variază de la 80 la 140 lei, iar cea din pomușoare (afine, zmeură,cătină, coacăză) poate fi procurată la 50 lei - 250 gr.
Pandemia a fost o încercare mare și pentru Victoria. Chiar dacă pe parcursul a câtorva luni, produsul nu era cumpărat în magazine, nu a beneficiat de scutiri la plata impozitelor, această perioadă i-a oferit oportunitatea să își realizeze un plan ce îl schițase cu mult timp în urmă – căsuțele pentru Apiterapie. În această primăvară, bazându-se pe propriile puteri și a economiilor personale, a reușit să deschidă 3 căsuțe din lemn ecologic, prelucrat cu ceară, unde sunt amplasate 12 familii de albine.
„Aerul din stupi este umplut cu aerosoli puternici din produse apicole, precum ceară , polen, lăptișor de matcă, venin de albine. Totul este inhalat prin cavitatea bucală și ajunge în căile respiratorii. Apiterapia fortifică organismul și este un foarte bun antrenament pentru sistemul imunitar. Multe clinici din exterior, dar și din țară apelează la acest tip de procedură în tratarea pacienților. ”
Căsuțele sunt amplasate în apropierea Chișinăului, pentru a fi accesibile tuturor doritorilor. Aceștia pot opta pentru o procedură de apiterapie ce durează 2 ore (200 lei) sau pot alege să fie cazați pe o noapte pentru 400 - 500 de lei. Acest tip de procedură nu are contraindicații, nici chiar pentru copii sau persoanele alergice.
În viitor, antreprenoarea își propune să ducă mierea moldovenească cu pomușoare pe piața externă. Deja mulți specialiști din țări, precum Olanda, Japonia, China au apreciat la maxim calitatea mierii produsă la Honey-House. Însă, din cauza concurenței la nivel de prețuri, dar și a lipsei implicării statului, urmează un proces complicat de realizare.
Fiecare producător visează ca produsul său să ajungă peste hotare.
„Aș vrea să mă extind la maxim, atât la nivel național, cât și internațional. Din păcate, în Republica Moldova, consumatorii nu sunt încă familiarizați cu produsul acesta. Sunt mai sceptici, analizează, se gândesc. Se lucrează asupra acestui lucru. De aceea, am apelat și sunt prezentă de un 1 an la târgurile organizate. Aici, am contactul cu oamenii, fiecare doritor poate să guste mierea. Acest lucru m-a ajutat ca produsul meu să fie recunoscut pe raft și cumpărat.”
La momentul actual, Victoria se mândrește cu 300 de familii de albine personale, 1000 de familii în arendă și 2 albinari angajați. Totul pentru a asigura stocul de miere necesar în magazine, pe tot parcursul anului.
Ziua de lucru a Victoriei începe în zori. Se implică atât în activitățile de familie, dar, în special, în munca de la căsuța de Apiterapie, unde îngrijește albinuțele, prelucrează săptămânal căsuțele cu ceară, pentru a le proteja de razele solare și de insecte. Petrece mult timp și la secția de producere, acolo ambalează singură mierea în borcane.
„Aceasta este munca unui antreprenor în Republica Moldova. Dacă ai o afacere personală, sacrificiile sunt foarte mari, investițiile sunt considerabile, nu ai timp de odihnă. Întodeauna trebuie să fii în mișcare. Nu putem ceda.”