Călătoria lor în lumea cașcavalului a început acum doi ani, dar nu înainte de a merge în mai multe țări ca să participe la cursuri de instruire pentru a cunoaște tot procesul de producere a acestui deliciu alimentar. AGROMEDIA prezintă istoria de succes a doi antreprenori din Varnița, Valentina Pogonea –Albuc și Aureliu Pîrău, doi oameni care au creat un parteneriat și despre care se spune că sunt autorii celui mai gustos cașcaval produs vreodată în R. Moldova. Noi nu vom contesta această afirmație, dar vom încerca să descoperim chiar de la ei secretul care îi plasează în topul producătorilor autohtoni de cașcaval.
Să începem cu Valentina. Studii în Spania, Italia, Rusia, la cei mai renumiți „cașcavalieri” internaționali. Recent a finisat cursurile de la școala Olesei Șevciuk, considerată una dintre cele mai celebre producătoare din Federația Rusă. Moldoveanca noastră cunoaște atâtea despre cașcavaluri, încât este gata să ofere master class-uri tinerilor antreprenori pasionați de această industrie. Are chiar și discipoli. În afacerea de la Varnița, ea e cea cu răbdarea și pasiunea pe care le investește în marfa pe care o realizează sub brandul „Kozii dvor”.
De ce „Kozii dvor”? Pentru că e din lapte de căprițe!
De unde acest nume? Vă spune imediat Aureliu Pîrău, pentru că el e cel de la care a pornit mica lor fermă unde locuiesc în prezent 200 de căprițe și oițe. „Istoria cu ferma a început acum cinci ani și era mai degrabă un hobby. Cineva ne-a dăruit o căpriță, apoi am cumpărat încă trei, apoi încă zece și tot așa, până am ajuns în Olanda și am sudiat afacerea cu căprițe și am zis să fac o încercare. Am încercat și deja nu sunt bucuros. Cel mai greu e să întreții animalele. Am uitat ce înseamnă odihnă, sărbătoarea, duminică... Gata, nu le mai am. Numai că îmi place prea mult ceea ce fac, așa că le „iert”, sunt animale bune. Și de lapte, și blânde. Chiar sunt frumoase!”, ne povestește dl Pîrău, care a recunosct sincer că nu are destulă răbdare pentru cașcaval, așa că a ales să producă brânză. De fapt, anume acest produs și le asigură venitul, pentru că au deja clienți fideli și, vorba protagonistului, brânză de-ar avea, că guri care să o consume sunt destule.
Propria materie primă
Deci, antreprenorii produc cele 16 produse din gama „Kozii dvor” de la zero. Cu laptele muls de la animalele pe care le cresc și le hrănesc singuri. E unul gras, natural, fără miros. Anul acesta au procurat un aparat de muls, că până acum și acest procedeu era manual. „Și cașcavalurile, și brânzica trec prin procese manuale. Suntem încă mici, am cheltuit bani pentru a învăța cât mai multe (investiții de peste 10 mii euro – n. red.), și am ales și o cale mai dificilă. Noi produce cașcavaluri scumpe, după care nu stă nimeni în rând. Sunt hand-made, de aceea și sinecostul e mai scump. Nu putem concura cu alții, așa că am ales produsul care să nu aibă analogie pe piață. Facem cașcaval unicat! Cel mai sofisticat este Camembert, costă 400 lei/kg. E scump pentru că și tehnologia de producere e alta. La sezon (în lunile aprilie-mai) producem cca 100 kg, pentru care folosim cam o tonă de materie primă”, continuă fermierul de la Varnița.
De menționat că el mai are și o agropensiune, Cetatea de Aur, și o gestionează de vreo zece ani, dar de când cu animalele, s-a cam luat cu ele și acum vrea să o renoveze. Poate găsește vreun partener gata să investească. În acest caz și cașcavalul, și brânza vor merge în bucatele servite de turiști. Au avut oaspeți de prin multe țări: Olanda, Canada, SUA etc., curioși să urmărească procesul de producere a cașcavalului pe care l-au servit cu drag cu un pahar de vin bun. Din cel care beau doar boierii! Drept că nu s-au prea grăbit să stabilească relații de afaceri, dar vine ea și ziua în care dorința se va realiza.
Sunt gata de o afacere serioasă!
Valentina și Aureliu se pregătesc pentru o afacere serioasă în industria respectivă. Cunoștințele și răbdarea dnei Pogonea–Albuc plus optimismul și carisma dlui Pîrău, încă doi-trei ani și niște bani și vor deveni cei mai vestiți „cașcavlieri” de la noi.
Următoarea etapă: „Vom autoriza ferma, vom înregistra brandul, vom renova agropensiunea, vom mai investi bani ca să atingem alt nivel. Știm că trebuie să trecem la un proces mecanizat, asta ne va ușura munca”, subliniază cei doi parteneri de afaceri.
Lumea le cumpără marfa. O vând în ambalaje de 100 grame și mai mult, realizează cam 50 kg pe lună. Chiar dacă unii procură câte 100 gr, iar alții, mai puțini care își permit, câte jumătate de kilogram și doar din curiozitate, ei știu că produsul lor este unul deosebit și nu-l vom mai găsi nicăieri în altă parte. Decât dacă mergeți la Cămara Fest, să îi cunoașteți și să le gustați cașcavalul produs de la zero, din laptele muls de la animalele pe care le cresc în propria lor fermă.