18 companii producătoare de fructe, struguri de masă, fructe procesate și miere de albine au încheiat cu brio programul de mentorat la export.
Beneficiarii programului, implementat de Moldova Fruct și finanțat de IFC - International Finance Corporation în cadrul proiectului „Reforma Climatului Investițional în RM”, în colaborare cu Agenția olandeză CBI - Centre for the Promotion of Imports from developing countries, au participat în comun la un șir de instruiri, vizite de studiu, expoziții internaționale și au beneficiat de asistență tehnică din partea experților olandezi.
În cadrul evenimentului de finalizare al programului beneficiarii au menționat despre utilitatea informațiilor și asistenței obținute pe parcursul a 3 ani de la lansare.
„Suntem recunoscători pentru cunoștințele pe care le-am obținut în cadrul programului și datorită cărora am reușit să schimbăm abordările de marketing, am stabilit contacte pe noi piețe de desfacere, în special pe piața UE”, spune Natalia Marchevici, specialist marketing în cadrul Codru-ST.
Iurie Fală, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, a declarat pentru AGROMEDIA că obiectivele programului pornesc de la dezvoltarea capacităților de export a fructelor proaspete, procesate și a mierii de albine pe piețele UE.
„Am efectuat un șir de seminare informative în toată Moldova, după care a urmat un proces de selectare al companiilor. Noi și experții de la CBI am efectuat un audit și am identificat care este gradul de pregătire al companiilor la toate aspectele. Fiecare întreprindere a avut un plan individual de marketing elaborat și am pornit să implementăm anumite lucruri: ajustarea tehnologiilor, ambalajele, certificarea necesară”, ne-a spus dl Fală.
Potrivit lui, Moldova Fruct împreună cu partenerii au ajutat producătorii să stabilească relații peste hotare, au participat la câteva expoziții internaționale.
„Mentorii pe marketing veneau de câteva ori pe an la companii și ofereau consultanță, erau la curent cu toate acțiunile, asistau fiecare pas.
Companiile au reușit să exporte marfă. Două dintre firmele apicole au participat chiar și la concursuri internaționale și și-au adjudecat și trofee pentru primele locuri. Specialiștii care se ocupă de vânzări în companiile mentorate au capacități excepționale: pot negocia, selecta clienții, au beneficiat de instruiri de cea mai înaltă calitate la capitolul comerțul internațional cu fructe. Această metodologie, de export coaching, am dezvoltat-o și în Asociație și o aplicăm”, a menționat directorul executiv Moldova Fruct.
Programul de mentorat la export va continua și în următoarele 18 luni.