Sunt, însă, o serie de măsuri, care, odată aplicate, pot reduce riscurile de compactare, astfel, evitând pierderile costisitoare de producție. Optimizarea presiunii în pneuri, reducerea sarcinii pe osie și creșterea nivelurilor de materie organică pot să contribuie la minimizarea daunelor solului.
John Williams, cercetător din UK, spune că daunele solului nu au doar un impact asupra economiei unei afaceri agricole, ci pot avea, de asemenea, un efect negativ asupra drenajului și infiltrației solului, care poate duce la erodare și pierderi de nutrienți. Fermierii ar trebui să evite prea multe treceri de cultivare, care altfel pot risca compactarea semnificativă mai adânc în profilul solului.
Amintiți-vă că 50-60 cm este adâncimea limită. Daunele structurale sub această adâncime pot cauza probleme reale, avertizează John Williams.
Măsurarea compactării
Compactarea solului poate fi măsurată utilizat un penetrometru. Solurile necompactate au o densitate în vrac sub 1,3 g/cm3. O cifră mai mare de 1,6 g limitează creșterea rădăcinilor, iar nivelul de 1,8 g va restricționa sever creșterea rădăcinilor, provocând probleme pentru randamentul culturilor și sănătatea solului.Factori de risc
David Purdy, managerul teritorial al John Deere East Anglia, explică modul în care greutatea utilajelor și presiunea anvelopelor au un impact uriaș asupra compactării solului.Cultivatorii care previn factorii de risc asociat cu compactarea solului sunt:
- Sarcină mare pe osie
- Prea multe treceri de cultivare
- Condiții de sol umed
- Management slab al lucrărilor în câmp
- Presiuni mari în anvelope
- Recoltare târzie
- Niveluri scăzute de materie organică din sol
- Alunecare înaltă a roților
- Presiune mare în anvelope
Cum evităm compactarea solului, reglând presiunea anvelopelor?
Purdy spune că compactarea în sol este dominată de presiune anvelopelor, în timp ce sarcina și greutatea pe osie a vehiculului afectează compactarea și mai adâncă.Presiunea în anvelope depinde de mașina agricolă, dar, ca regulă generală, Purdy recomandă menținerea presiunii sub 10 psi, dacă tehnologia anvelopelor permite. Când sarcina este mai mare, și presiunea în anvelope trebuie crescută, pentru a compensa capacitatea de încărcare. Minimizarea presiunii pe unitate de suprafață este deosebit de importantă, având în vedere dimensiunea mare a utilajelor din industrie, spune el.
Acest lucru poate fi realizat prin utilizarea unor tehnologii moderne, cum ar fi anvelopele mai înalte și mai late, cu tehnologii IF și VF, care pot compensa greutatea suplimentară.
Astfel de tehnologii pot suporta până la 40% mai multă greutate la presiuni identice decât anvelopele radiale standard sau pot suporta aceeași greutate la o presiune cu 40% mai mică, reducând la minimum riscurile de deteriorare a solului, beneficiind, de asemenea, de economie de combustibil.
Încărcarea pe osie
Purdy afirmă, de asemenea, că mașinile nu ar trebui să aibă o greutate mai mare decât cea necesară pentru lucrare, urmărindu-se să mențină greutatea pe osie sub șase tone.În caz contrar, cultivatorii își asumă riscuri inutile de compactare și cheltuieli suplimentare de combustibil, deoarece, în linii mari, 1 t în plus necesită 1 litru de combustibil suplimentar pe oră.
În plus, el recomandă mecanizatorilor să asigure echilibrul corect al greutății de 40-60% repartizat pe tractor, unde 40% vor fi distribuite în față și 60% în spate.
Aveți grijă unde puneți greutate, deoarece acest lucru poate dăuna atât sănătății solului, cât și mașinilor, spune dl Purdy.
Sursa: Farmers