Știm cu toții că anul 2022 a fost unul fără precedent, extrem de dificil atât pentru producătorii agricoli, cât și pentru traderii din țara noastră. De fapt, a fost complicat pentru toată lumea, dar împrejurările au făcut ca Republica Moldova să fie afectată în proporții destul de mari. Ne-am pomenit în situația în care suntem „un coridor” de export al produselor de tot felul din Ucraina, fapt ce a automat a poziționat producătorii și traderii moldoveni în poziții necompetitive și în situații complicate de vânzare și export a produselor agricole.
Despre toate aceste provocări și cum au reușit să le facă față, dar mai ales despre cum au reușit să se dezvolte în condiții de criză, AGROMEDIA a discutat cu Ion Cornea, doctor în economie, director achiziții și export Verum Group; anterior - director achiziții și export la cea mai mare cooperativă agricolă din țară.
În momentul în care exportul s-a pomenit într-un blocaj, care au fost primii pași/primele acțiuni pe care le-ați întreprins?
Chiar din primele luni ale anului 2022, factorii externi au dat peste cap în acel moment toată activitatea de trading cu cereale a companiei. Poate sună banal, dar anume în astfel de momente extrem de dificile, noi am luat decizia de a accelera procesul decizional, anume acest lucru a și fost primul pas sau acțiune întreprinsă, ceea ce sa dovedit a fi o alegere corectă în timp. Aș putea spune că nu ne-a fost teamă de provocări sau de riscuri, deoarece am crezut întotdeauna că acestea sunt parte integrantă a dezvoltării. Desigur, am luat și unele decizii greșite, dar este important că cele bune au prevalat în cele din urmă. De fapt, am învățat tot timpul din propriile greșeli - urmându-ne intuiția.
Citește și: SOLUȚIILE VERUM GROUP PE TIMP DE CRIZĂ. Piața de cereale a Ucrainei. Provocările exportului de cereale
Ce cale de transport ați ales/utilizat mai mult pentru exportul cerealelor, care este mai convenabilă/rentabilă?
Anul 2022 a fost unul al logisticii, un an în care au fost folosite la maxim capacitățile de transport al cerealelor din Republica Moldova spre porturile mici și mari din România, pe cale ferată și pe cale rutieră. Din cauza războiului din Ucraina, au început să apară probleme logistice serioase la transportarea cerealelor. Toate porturile din Ucraina erau minate, în consecință, unica opțiune de derulare și redirecționare a exportului era îndreptată spre România și într-o proporție mai mică spre Bulgaria, în special, spre porturile din aceste țări.
Presiunea a crescut și mai mult atunci când toți traderii și transportatorii din Ucraina au decis să transporte/să vândă producția agricolă ucrainească spre alte țări, tranzitând Republica Moldova. Blocajele de transportare a cerealelor pe cale terestră au obligat volens-nolens pe toți traderii din Republica Moldova, inclusiv și pe noi, să căutăm noi rute de transport al cerealelor, calea ferată fiind una dintre alternative.
Deși aparent transportul vagonabil este mai rentabil comparativ cu cel auto, nu am fost prea mult avantajați deoarece vagoane ce aparțin Căii Ferate din Republica Moldova sunt puține, iar solicitări din partea producătorilor și a traderilor sunt multe, iar aceste dificultăți sunt agravate și de probleme logistice, precum diferența de ecartament între căile ferate ale Republicii Moldova și cele din România. Deoarece căile ferate din România sunt cu ecartament îngust, iar cele din Republica Moldova cu ecartament larg, implică necesitatea schimbării boghiurilor/șasiurilor la vagoanele cerealiere, ceea ce cauzeză costuri suplimentare, dar și timp mai mult de transportare.
Țin să menționez faptul că nici în cazul transportului vagonabil nu am dus lipsă de blocaje, mai mult, din cauza numărului extrem de mare al vagoanelor care veneau din Ucraina, se formau rânduri mari, care staționau câte 1 lună, și, desigur, acest lucru presupune costuri suplimentare. Astfel, prin prisma acestor împrejurări, s-au folosit la maxim capacitățile de transport al cerealelor pe cale terestră, camioanele, și într-o proporție mai mică, cele pe cale ferată, fără a exclude transportatrea cu nave și vapoare.
Ce ține de transportul pe apă, cunoaștem cu toții că este calea ce implică cele mai mici costuri, comparativ cu transportul rutier sau feroviar, poate fi și cu până 50 la sută mai ieftin. În plus, transportul fluvial/maritim este foarte eficient. Cu o navă de 1000 de tone substitui aproximativ 40 de camioane cu cereale, dar problema cu care ne-am confruntat pe parcursul anului 2022 a fost insuficiența de vapoare și barje, în plus, deținătorii/proprietarii acestor barje au triplat prețurile. Dacă transportarea unei tone de cereale de la Reni până la Constanța, de exemplu, costa 25-30 de euro până la război, atunci după, în special lunile iunie-octombrie, a costat în jur de 95-100 de euro, uneori poate și mai mult.
Atât în cazul transportului auto, cât și a celui feroviar, autoritățile navale din România nu erau pregătite. Capacitățile de export prin Delta Dunării și pe Dunăre erau cu mult mai mici anterior, infrastructura nu era planificată pentru așa volume mari. Intrarea în Dunăre se face prin canalul Sulina, unde se formau la sezon rânduri foarte mari de vapoare, care așteaptau intrarea la încărcare în porturi câte 3-4 săptămâni. Cu toate acestea, transportul naval a continuat să rămână cel mai rentabil și eficient, dar acesta, cu părere de rău, nu poate fi folosit fără implicarea celorlalte tipuri de transport, care asigură livrările până în porturi. În esență, noi am optat pentru direcțiile de transportare combinate: terestru și naval, pentru a transporta mai rapid producția agricolă și a evita la maxim posibilele blocaje de pe rutele tradiționale. Iată de ce ziceam anterior că anul 2022 a fost un an al logisticii și al adaptării la situații prin găsirea unor soluții rapide de către traderi și producători.
Știm că instituțiile statului au întreprins anumite acțiuni, au fost implicați și ANSA, și Serviciul Vamal, și la nivel de politici s-au luat anumite decizii. Mai sunt și alți pași care ar trebui/putea fi făcuți pentru a facilita procesul de export?
Compania noastră este într-un dialog permanent cu instituțiile statului, iar această relaționare și conlucrare a devenit și mai actuală, și mai stringentă în contextul crizei regionale a prețurilor mari la transport și a ieftinirii cerealelor din cauza stocurilor din Ucraina. Vreau să menționez că instituțiile guvernamentale atât ANSA, cât și Serviciul Vamal au fost permanent foarte receptive și au revenit cu reacții și suport atunci când am avut nevoie.
Cu toate acestea, eficientizarea managementului logistic și reducerea costurilor de distribuție/transportare rămâne, după părerea mea, o chestiune prioritară în facilitarea procesului de export. Avem nevoie de mai mult, de background-ul francez în domeniul transporturilor, pentru a întări această capacitate și a pune în valoare cât mai mult sistemul feroviar din RM și Portul Giurgiulești, în ansamblu cu oportunitățile fluviale de pe râul Prut și Nistru.
În acestă ordine de idei, remarcăm eficiența CFM care este una extrem de redusă. Dacă nu se găsesc soluții urgente privind achiziția de vagoane cerealiere în scurt timp, nu vom mai putea transporta pe această cale deoarece vagoane sunt foarte puține iar starea lor este una deplorabilă și în unu-doi ani vom fi nevoiți să le excludem din folosință.
Datorită investițiilor române, a fost reparată linia de cale ferată de tip sovietic care face legătură între Giurgiulești și Portul Galați din România, astfel încât vagoanele cu cereale din RM să poată ajunge în România fără să mai piardă timpul pentru a schimba șasiul, bifând extrem de eficient în fluidizarea exportului. Cu toate acestea, avem doar o singură conexiune de acest tip, ceea ce o consider insuficientă, reieșind din volumele de cereale care se tranzacționează și tranzitează în prezent. Republica Moldova a moștenit o rețea bună de cale ferată de pe vremea comunismului și ne-ar plăcea să fie renovată, ne-ar plăcea să gândim mai multe proiecte în țara noastră pentru că cerere există.
Un alt element remarcabil și care necesită a fi soluționat este durata de transportare vagonabilă. Viteza de transportare a unui vagon de la Nord până la Sud dureaza 6-7 zile, în timp ce transportul cu camioanul dureaza 1-2 zile, prin urmare, nu este ok. Dacă Moldova ar transporta mai mult pe cale ferată, care este mai ieftină, ar exista o diferență de bani care ar putea fi reinvestiți. În plus, dacă ajungi la destinație în 3 zile în loc de 7 zile, ai costuri la jumătate la transport. În prezent, pentru că avem o viteză mică, avem costuri care se pierd și nu se pot recupera niciodată, ele se transpun până la urmă în diminuări ale prețului de achiziții.
Un alt pas care poate fi făcut întru facilitarea exportului este revenirea la transportul fluvial pe râurile Prut și Nistru, de altfel, o ramură a economiei destul de profitabilă pe timpuri, care a fost adusă la faliment după obținerea independenței. În tot acest timp, autoritățile nu au investit practic deloc în curățarea bazinelor acvatice, nivelul apei este unul critic, iar majoritatea cheiurilor și porturilor moștenite de la Uniunea Sovetică s-au transformat în ruine. În perioada sovietică, pe cele două căi navigabile interne se transportau în jur de 5 milioane de tone de mărfuri anual.
Citește și: VERUM GROUP DOAR ÎNTR-UN AN ȘI-A TRIPLAT CIFRA DE AFACERI. Cum a fost posibil, vedeți în material
În timpul unei crize economice, orice antreprenor ar trebui să se gândească la optimizarea strategică a cheltuielilor, cum reușește să facă asta Verum Group?
Anul care a trecut a fost unul dificil, poate, cel mai dificil și îngrijorător pentru Verum Group, care a necesitat un efort considerabil din partea întregii echipe, deoarece ne-am lovit ca de un zid, ne-am confruntat cu o serie de probleme și provocări neordinare, care au trebuit depășite în regim de urgență, în principal din cauza impredictibilității. Drept consecință, optimizarea cheltuielilor era mai mult decât necesară, iar după identificarea obiectivelor pe care doream să le atingem a urmat și derularea unei analize mai aprofundate a întregului proces de business.
Au fost stabilite procesele și activitățile care pot fi realizate mai eftin sau cu o calitate superioară, au fost aplicați indicatori și principii de performanță pentru a identifica ceea ce funcționează bine și ceea ce necesită îmbunătățiri. Mai multe etape din activitatea noastră au fost simplificate; mai mulți pași, care anterior se derulau separat, au fost structurați în așa fel încât să fie derulați concomitent; o parte din procese și acțiuni au fost automatizate în așa fel încât să fie obținut mai rapid rezultatul așteptat. Cu alte cuvinte, noi am mers pe eficientizarea mecanismelor anterior utilizate, care să diminuieze costurile. În același context, trebuie să remarc că am revizuit și procesul de cheltuieli curente și am găsit câteva îmbunătățiri evidente care trebuie făcute – trecerea multor tipuri de rapoarte, invoiceuri, declarații vamale, contracte, etc., de la utilizarea și pastrarea pe suport de hîrtie, în fișiere electronice securizate.
De asemenea, în 2022, scumpirile la carburanți ne-au determinat cumva să acționăm diferit de alți ani, să luăm decizii strategice, care să ne optimizeze costurile și să ne aducă beneficii pe perioade mai îndelungate. În acest sens, țin să menționez faptul că am reușit să obținem Licența de import și comercializare cu ridicata a benzinei și motorinei. Acest lucru ne-a permis să importăm carburanți la sinecost pentru necesitățile interne ale companiei, dar, totodată, să mai și comercializăm o parte din volum.
Pentru a eficientiza transportul cu barjele și a optimiza cheltuielile, am identificat și semnat un contract cu o companie de prestare servicii pentru transport fluvial din România, cu alte cuvinte, am luat pe o perioadă determinată în arendă câteva barje care lucrau doar pentru noi și evident, costul transportării în așa caz devine mai rentabil.
Verum Group a întreprins toate acțiunile necesare pentru a avea posibilitatea să fie înregistrat în calitate de rezident al Portului Internațional Liber „Giurgiulești” și totodată, pentru a obține autorizație pentru desfășurarea comerțului cu ridicata, în calitate de gen de activitate pe teritoriul portului. Și am reușit, la începutul acestui an am devenit rezident al PILG cu acte în regulă, nu am reușit să valorificăm încă această oportunitate, dar cu siguranță o vom face pe parcusul acestui an.
Pe lângă cele specificate până acum, ar mai fi și un șir de alte proiecte, menite să optimizeze cheltuielile, doar că în prezent, ele au un statut de proiect în derulare, au fost începute în anul 2022 și vor fi finalizate și aplicate în practică în 2023, vom anunța pe parcurs despre acestea.
Produsele moldovenești sunt în defavoare, comparativ cu cele din țările vecine: concurența mare, prețurile mici la cereale. Ce măsuri întreprindeți pentru a fi pe poziții? Fermierii ce așteptări au?
Cerealele crescute în Republica Moldova sunt apreciate în întreaga lume, mai cu seamă cerealele ecologice, care sunt pe gustul europenilor. Din păcate, în 2022, au fost într-o stare dificilă și sub presiune atât producătorii cât și traderii autohtoni și această presiune va persista atâta timp cât Republica Moldova va continua să fie un punct de reper în tranzitul cu cereale din Ucraina spre România.
Noi ne-am dorit întotdeauna să fim competitivi, să avem cele mai bune prețuri de achiziție la cereale și cele mai calitative servicii la elevatorul pe care Verum Group îl administrează. Ne luptăm cu reducerea costurilor pe infrastructura proprie și la contractori, cu atitudinea și comportamentul angajaților în fața clienților, cu atenția și eficiența preluării comenzilor/contractelor în Departamentul de Achiziții și Export, a procesării cerealelor în silozuri/depozite, viteza în tranzitul internațional. Acordăm cea mai mare atenție posibilă eventualelor nemulțumiri din partea clienților și încercăm să identificăm punctele noastre slabe pentru a le remedia.
Punem încrederea pe primul loc în relațiile noastre cu partenerii! Așa construim proiecte sustenabile, cu rezultate peste așteptări. Știm că putem avea un impact pozitiv în societate doar prin faptul că suntem responsabili în fiecare interacțiune pe care o avem cu partenerii și clienții noștri. Datorită lor, astăzi suntem mai buni decât ieri. Aducem multe mulțumiri tuturor celor care ne susțin și care împărtășesc aceleași valori ca și noi.
Avem o echipă dedicată și suntem mîndri să lucrăm împreună în fiecare zi. Le suntem recunoscători pentru toată munca lor și pentru rezultatele care depășesc întotdeauna așteptările.
În fiecare zi, suntem din ce în ce mai mândri de realizările noastre pentru că Verum Group se regăsește printre marele companii de trading ce formează o parte importantă a lanțului de distribuție agricolă care hrănește întreaga lume. Succesul este al nostru, al tuturor. Ne bucurăm de contribuția noastră din spatele recoltelor și suntem recunoscători pentru munca și entuziasmul a mii de fermieri din Republica Moldova.