PRODUSELE MOLDOVENEȘTI AU POTENȚIAL PE PIAȚA DIN UCRAINA. Care sunt riscurile și provocările?

09 oct 2020

Piața ucraineană este una extinsă și are peste 40 de milioane de consumatori, iar doritorii de a exporta sunt încurajați să persevereze pentru a avea rezultate. Doar în ultimii cinci ani, importurile aici au crescut cu 13%, fapt ce demonstrează potențialul mare de consum. Aceasta este concluzia celei de-a 9-a sesiuni a programului „Export Morning”.
 
Ucraina se află pe locul 6 printre principalii parteneri comerciali, este al 9-lea partener de export și al 4-lea partener de import al Republicii Moldova. Piața ucraineană nu este valorificată la potențialul pe care îl deține, odată cu îmbunătățirea regimurilor administrative și vamale. Avem producători autohtoni care au reușit să depășească impedimentele pentru a se dezvolta pe piața vecină. Una din căile viabile pentru o dezvoltare rapidă este comerțul electronic, care comparativ cu cel clasic, prezintă avantaje în termen de logistică, promovare și accesibilitate”, a menționat Rodica Verbeniuc, director general al Agenția de Investiții.


În contextul pandemiei de COVID-19, participanții la conferință, au analizat oportunitățile pentru exporturile pe piața din Ucraina. Cele mai populare mărfuri autohtone solicitate în țara vecină sunt medicamentele, vinurile, strugurii, semințele de floarea soarelui și uleiurile petroliere. Totodată, Ucraina intră în top trei țări după numărul de turiști care vizitează Moldova.
 
Până la pandemie, 25% din oaspeții care ne vizitau erau din Ucraina. Avem un parteneriat cu vecinii noștri de mai bine de 10 ani, iar Complexul turistic Purcari devenise o destinație de weekend pentru oaspeții ucraineni. Acum suntem pe stand-by, dar sperăm să revenim după deschiderea frontierelor”, a precizat Ana Sandra, director, departamentul turism, din cadrul unei vinării.
 
În perioada pandemiei, 37% dintre consumatorii ucraineni au început să utilizeze metode de plată online pentru bunuri și servicii, 28 la sută au început să cumpere mai multe produse sănătoase, iar 19% achiziționează alimente online mai des decât înainte. Și pentru că magazinele online câștigă tot mai mult teren, cel mai mare retailer digital din Ucraina s-a extins acum un an și pe piața moldovenească, unde își propune să atragă producătorii autohtoni.
 
”Pentru a beneficia de platforma noastră, producătorii locali trebuie să-și adapteze procesele: să aibă o logistică bine stabilită pentru livrare, să fie deschiși pentru orice tip de plăți, să fie pregătiți cu procese pentru retur. Cunosc dorința furnizorilor locali de a ieși pe piața internațională, iar în magazinul nostru online vedem un partener strategic pentru aceste companii”, a spus Andrei Juc, director de magazin online.
Reprezentanții Ambasadei Republicii Moldova în Ucraina susțin că foarte des primesc solicitări din partea agenților economici moldoveni care vor să ajungă pe această piață.
 
Nu este ușor să pătrunzi pe piața ucraineană, dar este posibil. Avem diverse adresări, în special în sectorul agro-alimentar și Ambasada depune eforturi pentru a stabili contacte și a ajuta antreprenorii moldoveni. Recomandarea noastră pentru doritorii de a exporta este să studieze legislația ucraineană, să cerceteze piața și să nu renunțe”, a menționat Daniela Țurcanu, consilier economic, Ambasada Republicii Moldova în Ucraina.
 

Și autoritățile din țara vecină sunt deschise pentru producătorii și produsele moldovenești.
 
Cel mai înalt nivel al schimburilor comerciale dintre Ucraina și Moldova înregistrat în ultimii ani a depășit 900 de milioane de dolari – o cifră mare pentru țările noastre, ținând cont de niște piețe, considerate în curs de dezvoltare. Bineînțeles, în perioada de criză această cifră s-a micșorat și schimburile comerciale s-au redus, dar au rămas la fel de importante pentru antreprenori. Consider că stabilirea unor noi contacte și demararea unor noi proiecte necesită sprijin din partea structurilor guvernamentale din ambele țări”, a declarat Marco Șevcenco, ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Ucrainei în Republica Moldova.
 
Potrivit Biroului Național de Statistică, în anul 2019, Republica Moldova a exportat pe piața ucraineană mărfuri în valoare totală de 649,1 milioane de dolari, cu 1,25% mai puțin în comparație cu anul 2018.
 
 
loading ...