Săptămâna trecută a început recoltarea și vânzarea piersicilor plate, fructe considerate de horticultori o cultură de alternativă și care poate aduce profit. În context, Asociațiile „Moldova Fruct” și „Dnestrovskii Fruct” au organizat și un webinar comun despre „Caracteristicile piersicului plat și nectarinului. Soiuri de perspectivă”.
Experții din Italia și Spania au prezentat aspecte importante la înființarea plantațiilor de piersic plat, realitățile și perspectivele afacerii cu fructe sâmburoase. Iurii Diuță, președintele „Dnestrovskii Fruct”, menționa în cadrul evenimentului că piersicul plat este un fruct delicios.
„Noi, în cadrul întreprinderii EuroRostAgro SRL am plantat această cultură cu 4 ani în urmă. În acest an vom strânge a doua recoltă. Prețurile oferite pentru piersic plat sunt mai mari decât pentru piersicul obișnuit, dar volumele comercializate sunt la moment mai mici”, spunea dl Diuță.
Stefano Foschi, expertul italian în producerea fructelor sâmburoase, sublinia că „în ultimii ani observăm mai multe schimbări majore, atât pe piețele tradiționale, unde concurența devine tot mai aprigă, iar cerințele rețelelor devin tot mai riguroase, cât și schimbări locale, spre exemplu cele climaterice, care devin tot mai pronunțate de la an la an; sau cele socio-economice, unde forța de munca devine din ce în ce mai prețioasa și inaccesibilă.”
Piersicul plat era un produs de import Specialiștii East Fruit vin cu o analiză a pieței și subliniază că până nu demult piersicile plate erau, în principal, produse importate (grecești și turcești) de comercianții cu amănuntul și realizate în cele mai mari lanțuri de supermarketuri. Prețul lor în comerțul cu amănuntul ajungeau la începutul sezonului la 50-60 lei/kg. Într-un cuvânt, cam de două ori mai scumpe decât cele obișnuite. Piața moldovenească a reacționat aproape imediat la apariția lor, iar producătorii au stabilit 30-35 lei/kg la piață, 40-50 lei/kg în comerțul cu amănuntul și până la 23-25 lei/kg pe piețele angro.
Pomicultorii observă influența ambiguă a acestui soi asupra segmentului de piersici per ansamblu. Pe de o parte, piersicile din soiurile plate au o cerere semnificativ ridicată în rândul consumatorilor - în ciuda faptului că în prezent costă cu 5 lei per kg mai mult în comerțul cu amănuntul decât piersicile obișnuite. Iar pe de alta, prezența pe piață a unui număr semnificativ de piersici plate reduce nivelul vânzărilor soiurilor obișnuite de piersici și duce la o polarizare ridicată a prețurilor pentru acestea.
Mai mult, pe măsură ce oferta de soiuri comune de piersici pe piața internă crește, nivelul minim al prețului pentru piersici va scădea și mai mult. Merită luat în considerare și faptul că vânzările la export de piersici moldovenești, potrivit comercianților, sunt mici la sfârșitul lunii iulie. Cele plate, din păcate, nu sunt aproape deloc exportate.
Potrivit estimărilor experților, suprafața totală a acestui soi în R. Moldova este de aproximativ 50 de hectare. Cu toate acestea, plantațiile din livezi rareori depășesc câteva ha, așa că este extrem de dificil să colectăm chiar și un singur lot de export de produse din astfel de zone. De ce nu merg și la export?
Și încă un moment curios: micii producători de soiuri de piersic plat preferă să-l vândă pe cont propriu la un preț relativ ridicat, fără a recurge la serviciile intermediarilor. În parte, acest lucru este facilitat de densitatea ridicată, transportabilitatea și păstrarea calității piersicilor plate, iar fermierul nu este impus de situație să-l vândă imediat după recoltare. Reprezentanții asociațiilor de pomicultori consideră că exportul nu este posibil din cauză că planta nu a fost încă inclusă în registrul de stat al soiurilor recomandate. În consecință, înființarea livezilor de piersici plate nu este subvenționată de instituțiile de resort. Deși aceste momente sunt alarmante, Moldova Fruct preferă să privească la aceste procese ca la niște oportunități pentru inovații.
„O asemenea oportunitate o considerăm cultura piersicului și nectarinelor platiforme. Culturile date pot fi considerate ca fiind de nișă și mai puțin solicitate pe piață, totuși ele sunt niște culturi profitabile și care permit diversificarea riscului producătorilor autohtoni. Strategia promovata de către asociație este diversificarea sortimentului de fructe oferit pentru export și îmbunătățirea calității fructelor pentru a spori competitivitatea lor”, Eugeniu Bumacov, manager de program, specialist agrobusiness în cadrul Moldova Fruct.