VINUL MOLDOVEI: 14 mii de publicări în presa internațională

09 apr 2024
În ultimul deceniu, Vinul Moldovei a fost subiectul unor numeroase articole în publicații prestigioase  precum „Meininger”, „The Drinks Business”, „Decanter”, „The Financial Times”, iar la nivel regional a fost tema reportajelor ample realizat de Euronews. Recent, Vinul Moldovei și activitățile revoluționare de promovare au generat 14 mii de publicări în presa internațională, care au relatat despre primele vinuri create cu ajutorul Inteligenței Artificiale, de la producere până la promovare și crearea elementelor de identitate vizuală.
 
Diana LAZĂR, Directoarea industriei vitivinicole și a turismului, Proiectul Competitivitate și Reziliență Rurală din Moldova (PCRR):
Totul s-a născut de la o idee și a pornit de la discuțiile despre Inteligența Artificială, chat GPT și dacă putem noi să producem un vin cu AI? Primul lucru a fost dorința de a experimenta și de a testa ceva nou. Noi nu am știut atunci că aceasta ne va aduce 14 mii de articole preluate de publicațiile internaționale. Am văzut că nimeni nu a mai încercat să facă un vin cu ajutorul Inteligenței Artificiale. A fost un lucru foarte serios de 6-7 luni de zile. Am încărcat sute de pagini, am dat peste 150 de întrebări la care am primit răspunsuri, am analizat sute de fișe în Excel, cu date colectate de pe 12 loturi demonstrative. Într-un final, echipa condusă de doamna Elizaveta Breahnă, au făcut toate manipulările cu vinul, la secția de vinificație la Universitatea Tehnică din Moldova. Când am înțeles că vinul a ieșit, am zis că trebuie să facem istorie. La ProWine erau 60 de țări, 6000 de expozanți și 60 de mii de vizitatori, de aceea, am creat un Meta-Om, un Meta-oenolog, pe nume Chelaris, care a fost învățat să vorbească cu ajutorul AI și să povestească istoria vinului virtual.
 
Pe parcursul expoziției Prowein, vinurile „Rubrum Aeon” și „Elysium”, au fost prezentate în cadrul unui masterclass ghidat, iar participanții au avut ocazia să facă o degustație comparativă cu vinurile produse de vinificatorii moldoveni.  Recunoscut la nivel internațional, brandul vinicol de țară a fost creat pentru a reînvia tradiția vinicolă și pentru a uni sectorul vitivinicol dur afectat de embargourile rusești din 2008. 
 
Eugen BOICO, expert în branding și poziționare, Publicis Moldova:
În 2012, la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală avea loc o prezentare, unde se vorbea despre un vis. Noi vorbeam despre o legendă vie. Adevărul este că acest mesaj avea un singur scop: de a ajuta sectorul să supraviețuiască, obiectivul nostru era în primul rând de a supraviețui.
 
În ultimul deceniu, evoluția industriei este vizibilă, iar brandul vinicol de țară a ajuns la o maturitate care necesită consolidare continuă, inovație persistentă și diversificare strategică pentru a răspunde exigențelor consumatorilor.
 
La cea de-a VII-a ediție a Conferinței naționale a industriei vitivinicole au participat și doi experți de talie internațională, care și-au împărtășit perspectivele valoroase și secretele marilor regiuni vitivinicole.
 
Robert JOSEPH, Consultant în marketing strategic, Vinul Moldovei:
Prima dată am venit în Moldova în 1988, iar de atunci, am văzut o avansare extraordinară a calității vinului și a marketingului. Sectorul vinurilor rămâne stabil, în majoritatea țărilor nu crește, dar sectorul cu alcool 0 înregistrează creșteri. Este o schimbare a modului în care oamenii privesc vinul și doar 20% din americane consumă în mod regulat vin. Piața chineză consumă mai puțin vin decât consuma în 1996-1997. Întrebarea este dacă Moldova este destul de sustenabilă, comparativ cu alte țări. „Premiumizarea” se întâmplă – deși oamenii beau mai puțin vin, ei totuși cheltuie mai mulți bani. Avem oare suficient vin moldovenesc în sectorul premium? Răspunsul este că nu, nu avem astfel de vinuri. În industria vinului, toți trebuie să se ajute reciproc, aceasta e singura modalitate prin care Moldova poate să crească.”
Jurnalistul britanic a venit cu recomandarea către vinificatori de a produce asamblaje din soiuri indigene și internaționale, pentru a câștiga încrederea consumatorilor care încă nu cunosc produsul țării. 
 
Mike Veseth, editorul „The Wine Economist”, a vorbit despre succesul cunoscute regiuni vinicole din California – Napa Valley și despre modul în care a fost poziționată și și-a consolidat brandul.
 
Mike VESETH, editorul The Wine Economist, autor renumit de cărți:
Dacă ați fost în  Napa Valley ați văzut această inscripție când intrați: „Bine ați venit în această regiune viticolă faimoasă în toată lumea!”. Dar regiunea viticolă nu era așa la început, iar secretul este că nu era cu adevărat faimoasă în toată lumea. Ideea consta în munca de echipă. Concurenții s-au unit și au decis să muncească împreună pentru a construi regiunea viticolă. A fost un moment important în istoria vinului american, în istoria Napa Valley și o lecție importantă pentru noi. Spunând că Napa Valley era faimoasă, ei au plasat Napa Valley deasupra brandurilor lor individuale de vin și asta a continuat ceva timp. Așadar, crearea brandului regiunii, a fost o modalitate de a crea brandul vinăriilor individuale din regiune.
 
Editorialistul american a menționat și despre Burgundia - una dintre cele mai respectate regiuni viticole din lume, devenită sinonim cu soiului de struguri Pinot Noir. Alături de regiunea franceză, Oregon din SUA sau Central Otago din Noua Zeelandă, sunt recunoscute pentru superputerea lor de a cultiva și produce vinuri din Pinot Noir. 
 
Mike VESETH, editorul The Wine Economist, autor renumit de cărți:
O țară ca Moldova, de exemplu, produce vinuri rafinate din multe soiuri de struguri. Deci, este important să ne gândim: „Care este adevărata superputere?”, ce vă face speciali și cum le putem spune oamenilor, dacă doresc să cunoască superputerea specială pe care o oferiți. Deci, secretul Burgundiei este superputerea. Superputeri avem toți, trebuie doar să le descoperim. Nu există un buton magic care să-ți dea deodată o regiune viticolă respectată. Respectul nu este ceva ce primești, este ceva ce câștigi, dar există lecții de învățat pe parcurs. Și chiar lecțiile pe care le-am văzut din ceea ce se întâmplă, astăzi, în Moldova, este lecția pe care o văd în programul vostru de astăzi – lucrul în echipă, crearea unui brand pentru Moldova, a unui brand regional care poate fi baza, deoarece, poate că una dintre superputerile Moldovei constă în combinarea a doua superputeri – capacitatea sectorului viticol de a produce vinuri distinctive și delicioase și capacitatea industriei ambalajelor bine cunoscute din Moldova.
 
Pe parcursul anului 2024, Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV), cu suportul partenerului strategic - proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală din Moldova (PCRR), vor organiza mai multe eveniment de promovare a Vinului Moldovei pe piețeleile-țintă (România, Polonia, Cehia) și piețile netradiționale cu valoarea adăugată înaltă (Japonia, Coreea de Sud), dar și în, Olanda, Belgia, Danemarca, SUA și Canada. La fel, vinificatorii reuniți sub umbrela brandului vinicol de țară vor participa la cele mai importante concursuri internaționale de profil, iar taxa de participare va fi acoperită de ONVV și PCRR. 
 
 
 
loading ...