PASTEURIZAREA MIERII, UN KNOW-HOW ÎN APICULTURA MOLDOVENEASCĂ. Anatol Rusu de la Apifera despre inovație

17 dec 2021

Un echipament inovativ care încetinește cristalizarea mierii cu circa șase luni, procurat în premieră cu suportul proiectului USAID Agricultura Performanta în Moldova (USAID APM), va ajuta un exportator să-și crească exportul de miere ambalată în America de Nord, Irlanda și Germania.
 
Noul echipament asigură pasteurizarea mierii și distruge cristalele fără ca să afecteze proprietățile naturale ale mierii. Tehnologia prevede încălzirea mierii până la o temperatură de peste 50 de grade, apoi în decurs de 2 minute răcirea acesteia până la 32 grade. Echipamentul are o valoare de circa 580 de mii MDL, dintre care 480 de mii MDL au fost oferiți de USAID APM.
 
Compania de procesare și export a mierii Apifera din Costești, Ialoveni este prima care dispune de acest echipament. Întreprinderea are o experiență de peste cinci ani și colaborează cu circa 500 de apicultori din diferite regiuni ale țării. Apifera prelucrează și comercializează anual circa 500 tone de miere. Aproape 85% din mierea colectată este exportată angro în butoaie de 300 kg în țări europene ca Cehia, Italia, România și, mai nou, în Norvegia, iar celelalte 15% sunt ambalate și comercializate pe piața internă sau sunt exportate în America de Nord, Irlanda, Germania.
 
Anatol Rusu: Am gajat casa, apartamentul, am luat credite și am pornit afacerea
 
Solicitat de AGROMEDIA, dl Anatol Rusu ne-a comunicat că primul export l-a realizat în 2017.
 
„Avem o stupină la Condrița, avem grijă de ea împreună cu părinții, dar e mai mult pentru familie. De aici și ne-a venit ideea de ambalare și export. Dar ca să pratici această activitate e nevoie de investiții, și nu în echipament sunt cele mai mari, ci în stocuri, în materia primă. Un camion cu materie primă depășește suma de 50 mii euro. Faci exportul și procesatorul european îți achită în decurs de 20-30 zile, și atunci totul depinde de capitalul din cont. Noi am investit din resurse proprii, am luat credite, am gajat apartament, casă, tot ce am avut și am pornit afacerea. Acum suntem mulțumiți că am riscat.
 
Primul client a fost Polonia cu un lot de miere din floare de tei pe care l-am procurat în august 2016, dar l-am exportat în februarie 2017. Nu găseam clientul care să vrea miere de tei. La început, neavând experiență, nu știam de la ce să pornim și am început cu mierea de tei,  fără să avem idee că acest produs nu este unul preferat de toate țările europene. De exemplu, Spania și Norvegia – nici nu o cunosc, și nici consumatorii din aceste state nu o preferă”,
povestește Anatol.
 
Deși mierea lichidă ambalată are o valoare adăugată și de regulă este vândută la un preț mai înalt, comparativ cu mierea comercializată în butoi, volumul de miere ambalată exportată e redus din cauza cristalizării rapide. De regulă, mierea de tei sau polifloră se cristalizează în circa 45-60 zile. Chiar dacă cristalizarea mierii este un proces natural care nu afectează calitățile biologice și nutritive ale produsului, consumatorii sunt reticenți la procurarea mieri cristalizate.
 
Din cauza cristalizării rapide a mierii, exportatorii din Moldova nu pot fi competitivi pe piețele internaționale.
 
„Din experiență de export în America de Nord, din momentul identificării clientului și până la livrarea mierii trec 45 - 60 zile, iar dacă mierea nu se vinde timp de o lună, ea deja se cristalizează și nu este solicitată de importatori. Mierea ambalată are o valoare adăugată și prețul de comercializare este cu 20% mai înalt comparativ cu prețul pentru mierea vândută angro, cea ce ne permite să oferim un preț mai înalt și apicultorilor de la care colectăm mierea”
, afirmă directorul comercial al companiei Apifera, Anatol Rusu.
 
Primul echipament, dar vor urma și altele
 
Andrei Botezatu, specialist în cadrul USAID APM (struguri de masă și miere), a subliniat că echipamentul inovațional este produs în Olanda.
 
„În cadrul proiectului avem un program de granturi, prin care susținem diverse inovații în sectorul dat, la care a aplicat și compania Apifera. Este primul echipament de acest fel în R. Moldova. Dar cred că deja apicultorii au aflat despre el și vor mai urma. Chiar sperăm că vor implementa această tehnologie în cadrul producerii. Acest echipament este de capacitate medie, dar sunt diferite și fiecare alege în funcție de volumul de materie primă.
 
Și nu e vorba de recuperarea investițiilor, ci de cerințele consumatorului. Dacă vrei să exporți miere ambalată, atunci trebuie să fii pregătit și acest echipament este o etapă foarte importantă – el întârzie cristalizarea mierii până la o perioadă de șase luni de zile, ceea ce pemite distribuitorului să aibă un răgaz mai mare de livrare și comercializare”,
a subliniat dl Botezatu.
 
Următorul pas – pasteurizarea mierii bio
 
La Apifera sunt ambalate zilnic cca 5 mii borcane de diferit volum, iar etichetarea se realizează, deocamdată, manual.
 
„Vreau să investesc și să procur și o linie de etichetare automată, care va ușura munca angajaților și va reduce din timp. Am șapte angajați, care fac și etichetarea și lucrează full-time anul împrejur.
 
Următorul pas e să obținem noi, ca procesatori, certificarea bio și să trecem și la pasteurizarea mierii eco. Am identificat deja un grup de șapte apicultori și am și stabilit un acord cu ei”,
a mai adăugat Anatol Rusu.
 
Mierea produsă în Republica Moldova este printre puținele produse de origine animală care se exportă în UE, America de Nord. Astfel, circa 80 la sută din mierea moldovenească este exportată preponderent în UE, în țări ca Italia, Polonia, România. Anterior, toată mierea era exportată en-gros, în butoaie, la prețuri relativ mici. Ulterior, mierea moldovenească era ambalată de comercianții internaționali și livrată în rețele de supermarketuri. Comercializarea mierii ambalate crește valoarea produsului și promovează țara de origine a mierii, cultivând loialitatea consumatorului față de produsele din Republica Moldova, care se disting prin calitate și gust deosebit.
 
 
Conform ANSA, în Republica Moldova există circa 20 de exportatori de miere, dintre care cei mai mari 12 exportatori sunt membri ai Asociației Exportatorilor de Produse Apicole din Moldova.
 

PASTEURIZAREA MIERII, UN KNOW-HOW ÎN APICULTURA MOLDOVENEASCĂ. Anatol Rusu de la Apifera despre inovație

PASTEURIZAREA MIERII, UN KNOW-HOW ÎN APICULTURA MOLDOVENEASCĂ

Anatol Rusu de la Apifera despre inovație

PASTEURIZAREA MIERII, UN KNOW-HOW ÎN APICULTURA MOLDOVENEASCĂ. Anatol Rusu de la Apifera despre inovație

loading ...