Republica Moldova a fost prezentă în septembrie la Congresul Apimondia 2025, desfășurat la Copenhaga, unul dintre cele mai importante evenimente internaționale dedicate apiculturii. Printre participanți s-a aflat și Petru Sacară, administratorul companiei apicole Apis Sacara SRL, care povestește pentru Agromedia ce a însemnat această experiență pentru el și pentru sectorul apicol din țară.
Am interacționat cu mulți specialiști din domeniu din diverse țări. Am discutat cu producători, mari crescători de albine, companii și am avut ocazia să facem schimb de contacte cu reprezentanți ai companiilor internaționale valoroase. Am făcut cunoștință cu administratori de la Academia apicolă din Polonia. Cel mai probabil, în sezonul următor, vom merge acolo ca studenți. Am revăzut prieteni, și am avut un schimb de experiență extrem de util.
Apis Sacara a fost prezentă la expoziție împreună cu colegii noștri de la Propolis.md, importatori de produse pentru apicultori. Am mers cu scopul de a identifica echipament nou la preț bun pentru apicultorii noștri. Ne dorim să creștem cantitatea și calitatea produselor noastre, a explicat apicultorul.
Tendințe pe piața mierii
Un subiect important pe agenda Apimondia a fost piața internațională a mierii. Tendința este clară: în următorii doi-trei ani se așteaptă o creștere a prețurilor. Toți procesatorii spun că există un deficit acut de miere în stoc. Este o veste care ne încurajează pe noi, apicultorii din Moldova, a menționat Petru Sacara.
Totodată, au fost discutate și schimbările legislative la nivel european privind standardele pentru miere.
Un alt punct de interes la Apimondia a fost partea tehnologică. Am văzut linii noi de extracție, de alt nivel, de altă calitate, față de ce a fost până acum pe piață. Însă prețurile rămân foarte mari pentru apicultorii din Moldova. Unele utilaje depășesc un milion de lei. Este clar că fără susținerea și subvențiile statului, apicultorii noștri nu își pot permite asemenea investiții, afirmă apicultorul.
Standul Moldovei și percepția externă
Republica Moldova a avut propriul stand cu miere, unde vizitatorii au putut descoperi calitatea produselor autohtone.
S-a observat interes din partea cumpărătorilor pentru mierea noastră. Dar mai avem de lucrat la partea de prezentare, la modul în care atragem clienții încă din momentul în care văd standul. Am văzut alte țări cu experiență mult mai mare în promovarea produselor. Avem un produs foarte bun, dar trebuie să știm să-l prezentăm la același nivel.
Bulgarii s-au prezentat foarte bine, nu doar cu miere, ci și cu produse derivate din apicultură – propolis ambalat modern în capsule. Până acum, astfel de produse le vedeam doar la chinezi, dar iată că deja și companii europene le produc și le ambalează profesionist. De asemenea, companiile din Noua Zeelandă au avut standuri impecabile, amenajate la cel mai înalt nivel, a remarcat Petru Sacara.
O observație importantă a fost prezența Chinei. Cred că 30% din standuri au fost chinezești. Nu știm dacă e pentru că noi, europenii, nu producem suficient sau pentru că ei pur și simplu acaparează piața, dar cert este că au fost prezenți în forță, atât cu utilaje, cât și cu produse apicole.
Noi am demonstrat că, deși suntem o țară mică, avem apicultori care pot face lucruri mari. Asta ne încurajează să mergem înainte, spune apicultorul.
Apimondia este cel mai important congres internațional dedicat apiculturii, organizat o dată la doi ani, care adună mii de apicultori, cercetători și companii din întreaga lume. Ediția din 2025 a avut loc la Copenhaga, Danemarca, și a oferit participanților acces la cele mai noi tendințe, tehnologii și piețe din sectorul apicol global.