DSM Capella a părăsit portul Chornomorsk transportând 30.000 de tone de porumb și era în drum spre Turcia, potrivit datelor publicate de Națiunile Unite.
Organizația Națiunilor Unite și Turcia au intermediat acordul cu Marea Neagră pentru primele 120 de zile în iulie anul trecut, pentru a contribui la abordarea crizei alimentare globale care a fost agravată de invazia de către Moscova a Ucrainei, unul dintre cei mai importanți exportatori de cereale din lume.
Moscova a fost de acord să prelungească Pactul Mării Negre cu încă 120 de zile în noiembrie, dar apoi, în martie, a fost de acord cu o prelungire cu 60 de zile - până pe 18 mai - cu excepția cazului în care o listă de cerințe privind propriile exporturi agricole a fost îndeplinită.
Pentru a convinge Rusia în iulie să permită exporturile de cereale din Marea Neagră, Națiunile Unite au convenit în același timp să ajute Moscova cu propriile transporturi agricole timp de trei ani.
Există încă multe întrebări deschise cu privire la partea noastră din acord. Acum va trebui luată o decizie", a declarat marți, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, reporterilor, potrivit presei ruse.
Înalți oficiali din Rusia, Ucraina, Turcia și ONU s-au întâlnit săptămâna trecută la Istanbul pentru a discuta despre Pactul Mării Negre. Purtătorul de cuvânt al ONU, Stephane Dujarric, a declarat marți: Dicuțiile au loc la diferite niveluri. Ne aflăm, evident, într-o etapă delicată.
Ministrul turc de externe, Mevlut Cavusoglu, a declarat săptămâna trecută că acordul ar putea fi prelungit cu încă două luni.
Deși exporturile rusești de alimente și îngrășăminte nu fac obiectul sancțiunilor occidentale impuse în urma invaziei Ucrainei din februarie 2022, Moscova spune că restricțiile privind plățile, logistica și asigurările au constituit o barieră în calea transporturilor.
Statele Unite au respins plângerile Rusiei. Ambasadorul SUA la ONU, Linda Thomas-Greenfield, a declarat săptămâna trecută: Exporta cereale și îngrășăminte la aceleași niveluri, dacă nu mai mari, decât înainte de invazia la scară largă.
RISCURI
Oficiali din Rusia, Ucraina, Turcia și ONU formează un Centru Comun de Coordonare (JCC) la Istanbul, care implementează acordul de export la Marea Neagră. Ei autorizează și inspectează navele. Nici o navă nouă nu a fost autorizată de către JCC din 4 mai.Navele autorizate sunt inspectate de oficialii JCC din apropierea Turciei înainte de a călători către un port ucrainean de la Marea Neagră, printr-un coridor umanitar maritim, pentru a-și colecta încărcătura și a se întoarce în apele turcești pentru o inspecție finală.
Într-un extras dintr-o scrisoare de luna trecută, Rusia le-a spus omologilor săi JCC că nu va aproba nici o navă nouă să participe la acordul cu Marea Neagră decât dacă tranzitele vor avea loc până pe 18 mai - „data estimată de... . închidere”.
A spus că acest lucru a fost „pentru a evita pierderile comerciale și a preveni eventualele riscuri de siguranță” după 18 mai.
Având în vedere acest avertisment din partea Rusiei, pare puțin probabil ca proprietarii de nave sau companiile de asigurări să fie dispuși să continue să transporte exporturile de cereale ucrainene dacă Rusia nu este de acord cu prelungirea acordului și decide să renunțe.
Organizația Națiunilor Unite, Turcia și Ucraina au continuat acordul la Marea Neagră în octombrie, în timpul unei scurte suspendări de către Rusia a participării sale.
Aproximativ 30,3 milioane de tone de cereale și produse alimentare au fost exportate din Ucraina în cadrul acordului cu Marea Neagră, inclusiv 625.000 de tone în navele Programului Alimentar Mondial pentru operațiuni de ajutor în Afganistan, Etiopia, Kenya, Somalia și Yemen.