LEFRUCOM, brevet de inventator pentru CASTRAVETELE MURAT ȘI USCAT. Povestea de succes a familiei Cetulean din Soroca

30 aug 2021
Afacerea familiei Cetulean din Soroca se înscrie, cu siguranța, în lista celor mai neobișnuite. Și nu pentru că produc legume și fructe uscate, ci pentru că au lansat pe piață încă în 2007 castraveți murați uscați. Este produsul care face diferența dintre întreprinderea „Lefrucom” SRL și altele care au un gen de activitate similar. În același an au obținut și Brevet de invenție pentru acești castraveți care au ajuns să fie consumați în mai multe țări ale lumii, inclusiv SUA. Dar și de vizitatorii Târgului producătorilor locali Cămara Fest, unde îi găsim nu doar cu invenția cu gust de iarnă, ci cu o gamă din peste 20 poziții.

De ce au decis să usuce legume?

AGROMEDIA vă prezintă, în cele ce urmează, povestea de succes a acestei familii, aflată de la Maxim, băiatul care a absolvit ASE la București și acum face masteratul. Și care își dorește foarte mult să continue afacerea începută de tata care, din păcate, în 2016 a plecat în Ceruri... Când a început pandemia, viitorul antreprenor a revenit acasă pentru a o ajuta pe mama, Stela și pentru a-și promova produsul în mediul online.  

„Părinții mei sunt ambii de profesie profesori de educație fizică și tata mulți ani a activat în calitate de manager vânzări la o companie foarte mare. În acel timp a pus temelia afacerilor noastre (ei mai dețin și o curățătorie chimică – n. red.) și a achiziționat utilajele necesare pentru uscătorie. Le-a cumpărat de prin Rusia. De ce au decis să usuce legume, pentru că de la ele începe drumul nostru în susținerea societății și a micilor producători? O afacere nu înseamnă doar bani și noi, fiind o țară agrară, cunoaștem că mai mulți fermieri, din varii motive, nu reușesc să-și realizeze marfa, unii dintre ei fiind nevoiți să o arunce. A fost ideea să îi sprijinim, și anume procesul de uscare permite de a păstra legumele și fructele pentru o perioadă mai îndelungată. Astfel ele își mențin toate calitățile nutritive și gustative. Primul produs uscat au fost castraveții murați și cea dintâi cantitate a mers la export în Federația Rusă”, ne-a povestit Maxim.

Fără vreun grant, cu credite și capital propriu și cu o dorință sinceră de a crea ceva util – aceasta a fost motivația care, după ani de cercetări, expoziții, documentări a dat primele rezultate.

„Materia primă o achiziționăm de la micii producători. Aici, în zona de Nord, mai toți murează castraveți și îi exportă în borcane în Rusia. Acolo însă au un anumit calibru, cornișonul trebuie să conțină de la 7 la 9 cm. Și dacă dă o ploaie, și dacă nu i-ai strâns la timp, ajung să crească destul de mari și chiar nu ai unde să-i vinzi. Și decât să-i arunce, îi cumpăram noi. Mai întâi am testat piața, am căutat persoane interesate pentru a procura produsul nostru. Prima cantitate a fost de trei tone, ca să obții un kg de castraveți murați uscați e nevoie de cca 30 kg de castraveți murați. Are același gust ca și cel proaspăt murat, drept că pentru piața locală e destul de scump, cca 10 dolari per kg, așa că am mers din start pe ideea exportului”, a continuat Maxim, care ne-a mai spus că Lefrucom usucă sfeclă, morcov, varză, ceapă și că uscătoria e dotată cu utilaje speciale pentru a usca legume.

Vișine procurate direct de la poartă

Apoi au trecut și la fructe – mere, pere, cireșe și vișine. În 2012 au achiziționat o linie de învelire a fructelor în ciocolată și azi livrează pe piață și acest deliciu.

„Vișinele în ciocolată e un produs mai specific. Spun asta pentru că mă ocup de ele în fiecare vară. Livezi de vișin nu sunt, volum mare de materie primă nu avem de unde procura, așa că mergem din sat în sat, de la o ușă la alta și suntem o salvare și pentru vârstnicii care cresc pe lângă casă câte un vișin-doi și nu își permit să meargă la piețele raionale să le vândă. Venim noi și le luăm direct de la poartă, motiv din care nu putem produce cantități mari. Tot procesul e manual, ne străduim să fie un produs natural. Nu adăugăm conservanți, nici un aditiv. Fructele în ciocolată sunt ambalate în cutii de carton, iar cele uscate, inclusiv legumele, se vând în pliculețe. Fiecare separat. Măr cubulețe, castraveții la fel, dar e suficient să le ții puțin în apă și-și recapătă forma. Avem și mixuri, la solicitarea clienților. Producem amestec de fructe pentru compot, pe care l-am exportat și în Cehia”, a menționat tânărul.

Brandul lor a ajuns și în Polonia, România, Germania, Irlanda. Marfa, deși în cantități mici, a ajuns și în SUA. La Cămara Fest vin cu drag, mai ales începând cu edițiile din toamnă.

„Aproape la toate edițiile, dar pentru că vindem produse în ciocolată și ea se topește, perioada produsului nostru începe toamna târziu până apare prima recoltă. Vara suntem în proces de achiziționare a meteriei prime, uscare, ambalare. Noi suntem cei care oferim provizii pentru iarnă. E o afacere de familie, care ne ajută să ne întreținem și cu care ne mâdrim”, a precizat Maxim Cetulean. Pentru că nu stau și așteaptă ca cineva să le dea. Și pentru că lucrurile bune se fac cu oameni buni.

AGROMEDIA vă reamintește că următoarele ediții ale Târgului Cămara Fest vor avea loc la 11, 12, 25 și 26 septembrie. Să auzim de bine!

 
loading ...