PISTILUL DE FRUCTE: Un domeniu de afaceri încă neexploatat

11 sep 2024
Ani la rând, Viorica Verlan din satul Pîrîta, raionul Dubăsari, a fost martoră la situații în care producătorii locali cărora le oferea servicii de contabilitate nu au unde-și realiza fructele. Atunci i-a venit ideea de a lansa o afacere cu pistil.
 
În căutarea mai multor informații și perspective, a aflat despre Ludmila Castraveț din Criuleni, antreprenoare cu opt ani de experiență în domeniul producției de pistil. Viorica a vizitat de câteva ori unitatea de producție a Ludmilei, observând numărul de angajați implicați, procedurile de depozitare a fructelor, tehnicile de curățare și ambalare a produsului final. Procesul de producție al Ludmilei include tehnologii pentru ambalarea atât a loturilor mici pentru consumatorii individuali, cât și a cantităților mai mari, potrivite pentru export sau restaurante.
 
Am fost profund impresionată de minuțiozitatea și de dedicarea față de calitate la fiecare pas al procesului de producție. De la selecția și depozitarea atentă a fructelor până la tehnicile moderne de curățare și ambalare, totul are loc cu o precizie și grijă deosebită. M-a inspirat motivația echipei de a livra produse de cea mai înaltă calitate, potrivite atât pentru piața internă, cât și pentru export, spune Viorica.
 
Pistilul din fructe - beneficii atât pentru sănătate, cât și pentru buget
În Moldova, producția de pistil este în prezent o industrie în expansiune care valorifică producția unei mari varietăți de fructe, inclusiv mere, prune și pomușoare. În plus, gospodăriile din Moldova au o tradiție veche de uscare a fructelor ca metodă de conservare, adesea producând pistil în condiții casnice.
 
Procesul modern de producție începe cu selectarea fructelor proaspete și coapte, care sunt apoi spălate, curățate de coajă și de sâmburi. Fructele sunt amestecate până ating consistența unui piure omogen, la care se pot adăuga îndulcitor și suc de lămâie. Piureul este întins uniform pe tăvi acoperite cu hârtie de copt sau pe tăvile unui deshidratator și uscat în cuptor sau în deshidratatorul de alimente, devenind o gustare sănătoasă, fără conservanți și ingrediente artificiale.
 
Lansarea unei afaceri de la zero
Înarmată cu cunoștințe valoroase și un plan de afaceri bine pus la punct, Viorica a participat la un concurs de idei de afaceri organizat de PNUD și Japonia și a obținut astfel echipament de bază, modern și eficient energetic în valoare de 20.000 USD pentru a înființa o unitate de producție: deshidratator, un cuptor, precum și mese din oțel inoxidabil.


 
Ludmila a beneficiat și ea de sprijin pentru afaceri din partea Guvernului Japoniei prin PNUD. Ea a primit echipament pentru eliminarea sâmburilor din cireșe, caise și alte fructe, precum și un aparat care separă pulpa de sâmburi, fiind utilizată și pentru a face piure din fructe, cum ar fi mere și prune. Cu ajutorul său, pot fi eliminați și cei mai mici sâmburi, cum ar fi cei de la căpșuni și zmeură. Din fondurile japoneze, Ludmila a achiziționat, de asemenea, o mașină de spălat fructe, un transportor de sortare și o mașină de ambalare pentru fructele uscate.
 
Acest sprijin este foarte important pentru afacere. Întreprinderile mici, în special cele dezvoltate de femei în zonele rurale, au nevoie vitală atât de sprijin financiar, cât și informațional pentru a putea prospera. Ne simțim încurajate să ne îmbunătățim productivitatea, competitivitatea și durabilitatea, fie că este vorba de un start-up sau de o afacere cu experiență, spune antreprenoarea.
 
Acum, Ludmila și Viorica au același parcurs în afaceri.
 
Ludmila este foarte activă la târguri și mă întreabă periodic despre progresul procesului nostru de producție și echipare, deoarece există cerere atât pe plan local, cât și internațional. Odată ce intrăm pe piață, trebuie să livrăm calitatea și cantitățile convenite, explică Viorica.
 
Ambele femei antreprenoare fac parte din același micro-cluster turistic – „Inima Nistrului” – înființat cu sprijinul PNUD și al Elveției pentru a facilita specializarea inteligentă a economiilor locale. Viorica a fost aleasă ca manageră a clusterului turistic, care include 52 de membri.
 
Nu suntem în competiție, obiectivul nostru este să colaborăm și să exportăm volume mari de producție de înaltă calitate. Echipamentele performante necesită investiții semnificative, dar dacă ne unim forțele și folosim echipamente complementare, putem asigura pentru produsele noastre un loc pe piață și continuitatea afacerii. Implicarea într-o astfel de afacere pe cont propriu, mai ales cu ambiții de export, poate fi foarte dificilă, spune Viorica Verlan.
 
În prezent, în timp ce Viorica planifică să deschidă un restaurant și o brutărie adiacentă unității sale de producție, Ludmila depune eforturi pentru a stabili parteneriate cu rețele locale de supermarketuri și pentru a certifica producția, astfel încât să poată exporta în Uniunea Europeană. Între timp, micro-clusterul a ajutat-o să identifice un nou partener de afaceri, pentru a testa o nouă linie de pistil din coarne de pădure și pepene verde.
 
 
loading ...