Scăderea dramatică a prețurilor cerealelor și a rapiței a continuat joi. Fermierii și analiștii se întreabă ce a declanșat scăderea prețurilor și caută explicații plauzibile. Primul argument, desigur, este posibila creare a coridoarelor maritime pentru exportul de cereale din portul ucrainean Odessa, transmite AGROMEDIA, cu referire la agrimanet.ro.
Prețurile grâului pentru noua recoltă au scăzut cu încă 11,50 EUR, până la 359 EUR pe tonă, în tranzacțiile în curs de desfășurare de joi. În comparație cu ultimul vârf de preț de 441 de euro, de la mijlocul lunii mai, aceasta este o scădere de preț de 82 de euro sau aproape 20 la sută. Lucrurile merg și mai rău în cazul rapiței: aici prețurile pentru noua recoltă au scăzut joi cu încă 24 de euro, până la 671 de euro pe tonă. În comparație cu ultimul vârf de preț de la jumătatea lunii mai, de 881 de euro pe tonă, aceasta este o scădere de 210 de euro sau 24 la sută.
Dar care sunt factorii declanșatori ai acestei scăderi a prețurilor, se întreabă fermierii și analiștii și caută explicații plauzibile?
Primul argument, desigur, este posibila creare a coridoarelor maritime pentru exportul de cereale din portul ucrainean Odesa. (Marii specialiști români urlau ca statul român să facă ceva să nu mai treacă cerealele ucrainiene pe aici că afectează prețul. Na, că e doar un zvon că s-ar deschide porturile, și prețul o ia la vale!). Rusia și Turcia au convenit să continue discuțiile privind un potențial coridor maritim sigur la Marea Neagră pentru a exporta cereale din Ucraina, au anunțat miercuri ministerele apărării din Rusia și Turcia.
Într-o declarație, Ministerul Apărării din Turciei a declarat că o navă turcească, Azov Concord, a părăsit portul Mariupol în siguranță în urma discuțiilor, adăugând că nava a fost prima navă străină care a făcut escală în port de la invazia Ucrainei de către Rusia.
Marți, agențiile de presă Reuters și TASS au raportat că o întâlnire între Rusia, Ucraina, Turcia și Națiunile Unite va avea loc la Istanbul în săptămânile următoare. Turcia s-a oferit acum să supravegheze implementarea planului de coridor maritim.
Ministrul de Externe al Turciei, Mevlut Cavusoglu, a mai spus joi că Ankara investighează afirmațiile conform cărora cereale ucrainene au fost furate din Rusia și expediate în țări precum Turcia, dar a adăugat că nu au fost găsite încărcături furate până acum.
Dar atacurile rusești asupra orașului-port ucrainean Mykolaiv de miercuri, care au deteriorat terminalele de cereale deținute de comercianții internaționali Bunge și Viterra, i-au lăsat pe comercianți sceptici cu privire la șansele unui acord pe coridorul maritim.
Pe lângă evoluția de la Marea Neagră, analiștii au și alte explicații pentru scăderea prețurilor. Analistul Agritel Gautier Le Molgat a declarat pentru agenția de presă AFP: Ne confruntăm cu o criză globală gravă, pe piețe care au atins vârful și acum încep să scadă, în așteptarea și noii recolte.
Valul de căldură din Franța și Europa de Vest, pe de altă parte, a venit într-un moment în care grâul era deja relativ avansat în dezvoltare și nu ar trebui să sufere prea mult, spun analiștii din Franța. Demararea timpurie a recoltei de cereale în Europa și SUA pune în continuare presiune asupra prețurilor cerealelor.
În plus, recolta de grâu din SUA progresează foarte repede, în timp ce recolta de cereale din Rusia începe într-un mediu favorabil.
Prețurile grâului au scăzut și pentru că Rusia și-a îmbunătățit prognoza de recoltă la aproximativ 89,2 milioane tone, ceea ce ar fi un nou record. Aceasta este însă o estimare pe care analiștii de la Agritel, de exemplu, o clasifică drept „foarte optimistă”.
Dar este și un fapt că recenta scădere a prețurilor i-a motivat pe mulți importatori să revină în afaceri. Algeria a cumpărat 600.000 de grâu pentru august. Tunisia a lansat o licitație pentru 75.000 de tone de grâu și 50.000 de tone de orz care urmează să fie expediate din iulie până în august.
Între 1,5 și 1,7 milioane tone de cereale (toate tipurile de cereale) sunt exportate lunar din Ucraina, pe cale rutieră și ferată. De 5 până la 6 ori mai puțin decât ceea ce a fost vândut prin porturile de la Marea Neagră înainte de izbucnirea războiului.
Cu toate acestea, majoritatea analiștilor se așteaptă ca piețele de cereale să rămână extrem de volatile în următoarele săptămâni. Mai presus de toate, condițiile meteorologice din Europa critice, mai ales în perioada crucială de înflorire a porumbului din iulie.