Participarea producătorilor și exportatorilor moldoveni la Berlin reflectă angajamentul acestora față de piața internațională. În ciuda provocărilor globale, Moldova își diversifică exporturile de fructe și își extinde piețele. Exporturile de mere au crescut cu 12% față de 2023, iar livrările către Uniunea Europeană s-au majorat cu 87%, devenind a doua destinație de export, în același timp, cota în Orientul Mijlociu s-a menținut la 6%, menționează Iurie Fală, directorul executiv Moldova Fruct.
Pentru prunele moldovenești sezonul 2024 a fost unul mai dificil din cauza secetei, afectând volumul de export, însă prețul mediu a crescut cu 50%. Cota de export a prunelor moldovenești pe piața UE a constituit 79%. Aceste reușite au redus dependența Moldovei de piețele tradiționale. Un succes major al acestui sezon a constituit triplarea volumului total de export al caiselor. Cota de export în UE s-a majorat de la 32% la 56%, devenind piața principală de desfacere, iar prețul mediu s-a majorat de 1.5 ori, a subliniază Alexandra Bîcu, specialista marketing Moldova Fruct.

În prezent, fructele moldovenești ajung pe mesele consumatorilor din circa 50 de țări ale lumii, iar performanța aceasta este rezultatul participării constante a Republicii Moldova la expozițiile internaționale și a investițiilor realizate în dezvoltarea infrastructurii și capacităților de export.
Descopăr Fruit Logistica în calitate de expozant pentru prima dată și mă bucur să comunic cu potențialilor clienți. Interesul importatorilor din Germania, Polonia, Marea Britanie, Arabia Saudită este unul variat: pornind de la cireșe și struguri de masă și încheind cu prunele, fapt care îmi întărește convingerea că pregătirea pentru un asemenea eveniment este esențială pentru a putea aborda fiecare potențial parteneriat. În acest sens, programul Mentorat la Export desfășurat de Moldova Fruct îmi este de mare ajutor aici. Datorită instruirilor mi-am format o perspectivă clară, orientată spre UE, am înțeles mai bine profilul importatorilor și am reușit să-mi dezvolt un plan de export bine structurat, care am început a-l pune în aplicare, a declarat Dorina Tataru, administratoarea companiei Dor-Fruct Group.

Ediția din acest an a expoziției se remarcă prin interesul crescut al importatorilor, iar tendința rămâne aceeași: se caută mere de calitate extra, certificate GlobalG.A.P. Cele mai solicitate soiuri sunt Gala pentru merele roșii și Granny Smith pentru cele verzi. Până în acest moment, am avut discuții constructive cu actuali și potențiali clienți din Olanda, Spania, România, Maroc și Arabia Saudită. Evenimentele internaționale oferă numeroase oportunități, dar pentru producătorii și exportatorii moldoveni este esențial să valorifice potențialul, să se alinieze cerințelor pieței și să mențină standarde înalte de calitate pentru produsele exportate, a remarcat Denis Vornices, director export și vânzări, Agrodenidan SRL.
Fruit Logistica reunește în acest an circa 3 mii de expozanți din sectorul fructelor și legumelor proaspete din 145 de țări ale lumii, precum și peste 65 de mii de vizitatori. Evenimentul este o platformă de dialog, inovații, soluții tehnologice și tendințe din domeniu. Moldova Fruct participă la Fruit Logistica începând cu anul 2012.