SPECIALIȘTII BAT SEMNALUL DE ALARMĂ. Merele moldovenești aproape inexistente pe piața europeană

20 aug 2021
World Apple and Pear Association (WAPA) a organizat în data de 5 august conferința anuală „Prognosfruit” care a adunat producători, comercianți, importatori și procesatori de fructe proaspete din întreaga lume. Obiectivul de bază al acestei întruniri este analiza și prezentarea tendințelor actuale de pe piața de producere a merelor și perelor proaspete în Uniunea Europeană și în țările terțe.
Conform datelor EUROSTAT, chiar dacă suprafața livezilor de mere din UE rămâne relativ stabilă, de pe cele 473,000 de hectare de meri plantați pe teritoriul european, urmează a se recolta aproximativ 11,734,940 de tone de mere proaspete. În acest context, se constată o creștere cu 10 % a recoltei totale de mere comparativ cu anul precedent și o sporire a randamentul mediu din ultima decadă cu 5 %.

Experții explică că, această creștere a volumului de mere produse, se datorează practicilor sistemice de extindere a suprafețelor de livezi  din Polonia, țară care în decursul ultimilor 3 ani consecutiv, se clasează în fruntea țărilor producătoare de mere. Prognoza pentru anul 2021 este una cât se poate de așteptată pentru polonezi, care vor avea o producție de mere estimată cu cca 22% mai mult decât în anul 2020 și cu o dinamică de +12% în ultimii 10 ani.
În topul european al producătorilor de mere proaspete se clasează țări precum: Polonia (3,41 mil. tone), Italia (2,05 mil. tone), Franța (1,38 mil. tone), Germania (1,08 mil. tone) și alte țări cu un volum estimat la 1,66 mil.tone.

Mai mult, specialiștii din domeniu asigură că în sezonul ce urmează vom avea parte de condiții meteorologice favorabile în creșterea volumului de mere și obținerea unei roade de fructe de o calitate înaltă.

Chiar dacă producătorii de mere din Republica Moldova se plâng de condițiile dificile de desfacere a roadei de mere la nivel intern, cât și extern, prețurile sunt mici și aruncă anual tone de fructe, statistica plasată de European Commission DG AGRI Dashboard susține că stocurile proaspete de mere pentru sezonul 2020-2021 în multe țări din Uniunea Europeană sunt epuizate sau se vor termina în următoarele săptămâni. Aceste date reprezintă un indicator consecvent pentru producătorii care doresc să se reorienteze spre noi pieți de desfacere și anume, pe piața UE.
Conform European Commission DG AGRI Dashboard, prețul mediu al merelor în perioada ianuarie – iulie a anului curent a constituit aproximativ 82,5 euro/100 kg și a variat în funcție de țară. Campioană la preț per kg este Franța, unde 100 kg de mere se cumpărau în luna precedentă cu 127 euro. În Germania, Austria, Spania, Grecia, merele s-au vândut de la 60 la 99 euro/100kg. Mere la prețuri mai avantajoase s-au putut găsi în Belgia cu 54 euro/kg, România cu 45 euro/100 kg și în Polonia unde pentru 100 kg de mere se achita doar 39 euro.

În urma analizei structurii canalelor de distribuție a mărului proaspăt în anul 2021, date furnizate de către World Apple and Pear Association (WAPA) Prognosfruit 2021 și Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fruct, constatăm că Republica Moldova a exportat doar 39 % din roada obținută în anul trecut, iar 17 % au fost folosite pe piața internă în stare proaspătă. Țara noastră procesează un volum aproape dublu de mere comparativ cu țările producătoare de mere proaspete, membre ale UE,  și anume 44% de mere din recolta anului 2020, ceea ce constituie 205 mii tone de mere.

Se observă preferința în favoarea pieții estice pentru exportul de mere proaspete și anume Rusia, unde ajung cca 99% de mere în stare proaspătă produse în Moldova. Volumul total de mere exportat este egal cu 191 mii de tone.

Specialiștii bat un semnal de alarmă. Ramura producătoare de mere proaspete din Republica Moldova devine vulnerabilă și instabilă, în contextul creșterii concurenței pe plan modial, dar și a orientării exporturilor doar într-o singură țară. Dependența față de o singură țară importatoare este un pericol iminent ce va afecta nu numai exportatorii, ci și întregul sector.
Dacă producătorii de prune proaspete, struguri de masă și, mai nou, cei de caise și-au consolidat pozițiile pe piețele externe, prin diversificarea direcțiilor de vânzare, atunci producătorii de mere rămân cu restanțe la acest capitol.

În ciuda faptului că suprafața livezilor de pe teritoriul Rusiei crește cu 8000 de hectare anual, producătorii ruși își măresc capacitățile de depozitare frigorifică și autoritățile ruse intenționează să ridice restricțiile de import pentru un grup de producători de mere proaspete din Azerbaidjan, cu un potențial total de export de 122 mii de tone, producătorii de mere proaspete din Republica Moldova continuă să lase nevalorificate resurse și termeni preferențiali ai impozitării importurilor, avantajul logistic, dar și noi pieți de desfacere pe piața occidentală sau a celor netradiționale, precum Israel, India, Emiratele Arabe Unite, România, care ar oferi posibilitatea de creștere a vânzărilor în segmente de prețuri mai ridicate.

Recomandările specialiștilor în vederea îmbunătățirii situației din ramura de producere a merelor proaspete, vin cu următoarele recomandări:

-    Înlocuirea livezilor vechi cu soiuri de club foarte marginale;
-    Introducerea noilor tehnologii de ambalare;
-    Înlocuirea cutiilor din lemn fără logouri cu ambalaje personalizate;
-    Creșterea gradului de conștientizare a brandului atât la nivelul producătorilor individuali, cât și la nivelul sectorului în general;
-    Îmbunătățirea infrastructurii post-recoltare;
-    Dezvoltarea mai activă a cooperării în producția-depozitare-export pe verticală;
-    Optimizarea lanțurilor de aprovizionare și, în același timp, a prețurilor.

Menționăm, că Agenția de Investiții din Moldova, Proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova, precum și Asociația Producătorilor Moldova Fruct oferă suportul diversificat tuturor producătorilor, care deja sunt exportatori, precum și celor care intenționează să dezvolte piețe noi pentru mere proaspete, sau asistență în lansarea activităților de export pentru companii care încă nu au experiență.



 
loading ...