Carnea de iepure este bine cunoscută pentru faptul că este dietetică, are un conținut scăzut de grăsimi și colesterol, dar în același timp, este bogată în proteine. Cu toate acestea, în țara noastră este considerată mai mult o delicatesă, decât un aliment pentru consum larg – o spun atât crescătorii, cât și consumatorii.
Pentru a afla cum este să dezvolți o afacere de succes în acest domeniu, Agromedia a discutat cu Nicolae Timco, fondatorul și directorul executiv al celei mai mari companii de creștere a iepurilor pentru carne de la noi, Iepuri.md.
Creșterea animalelor în condiții optime, componente naturale în tot ciclul de producere, control riguros la toate etapele de producere și calitatea superioară a produselor noastre – acestea sunt principiile de bază ale companiei încă de la fondare, ține să menționeze Nicolae Timco.
Urechiații nu se cresc ușor, necesită condiții mai riguroase și atenție sporită, fiind sensibili la boli și condițiile climaterice, asta însemnând și investiții mai mari, susține antreprenorul.
Riscurile sunt destul de mari. Depindem de foarte mulți factori. Avem și situația epizootică în țară foarte rea. Toate bolile sunt aduse de peste hotare și suntem nevoiți să vaccinăm animalele împotriva tuturor bolilor.
Cel mai important aspect în creșterea iepurilor este biosecuritatea, apoi - nutrețul de calitate, clima. Pentru un mediu favorabil de dezvoltare, temperatura minimă în hala de creștere trebuie să fie de minim 17 grade iarna și maxim 22 de grade vara. Altfel se pot îmbolnăvi, nu mai dau randamentul scontat. De exemplu, dacă vara este prea cald, iepurii vor consuma mai multă apă, mai puțină mâncare și nu mai cresc. Dacă cumva nu ai controlat clima sau calitatea nutrețurilor, animalul se îmbolnăvește și moare. În ferma noastră, abatorizarea începe la vârsta de 76 de zile. În mediu, carcasa pe raft ajunge de 1,4 – 1,5 kg și în magazine are prețul de 150 – 160 de lei kg.
Primii iepuri au fost aduși din Italia, în 2014, un hibrid tehnic pentru fermele industriale. În 2020, compania a extins capacitatea de producere și tot atunci a achiziționat iepuri cu genetică franceză, împreună cu ei, a importat din Franța și utilajul și tehnologiile de creștere. În prezent, întreprinderea este una cu ciclu complet de creștere și furnizare a cărnii de iepure.
În 2016, am utilat hala de producere a nutrețurilor și-l producem în cadrul companiei. Avem terenuri agricole pe care creștem lucerna, întrucât cea de pe piață este mai mult de import. Mai mult, optăm pentru un produs ecologic și în agricultură folosim numai îngrășăminte organice rezultate din creșterea animalelor (dejecțiile). Nu cumpărăm îngrășăminte minerale. Abatorizăm animalele, la fel, în cadrul companiei, iar recent, am ieșit pe piață și cu produs ambalat.
Atâta timp cât livrează un produs ce corespunde standardelor de calitate, compania stă bine la capitolul realizare a cărnii, având stabilite parteneriate de lungă durată cu rețelele mari de magazine, susține antreprenorul.
Rețelele ne aleg întâi pe noi. Motivul este simplu: în primul rând, calitatea! Carcasa este calibrată, nu are sânge, nu are puf. Și, desigur, seriozitate la capitolul comenzi. Avem însă altă problemă, jumătate din carnea de iepure comercializată în țara noastră este pe piața tenebră. Din păcate, populația încă nu înțelege importanța legalizării afacerilor, a achitării taxelor fiscale. Consumatorii ar trebui să susțină producătorii locali,
Un alt aspect: nu avem o cultură bine dezvoltată a consumatorului, care deseori iau de pe raft produse importate, în favoarea celor autohtone. Aici trebuie să menționăm faptul că noi, moldovenii, știm să producem, dar nu ne-am învățat să vindem, marketingul este încă foarte slab.
Cât despre lipsa acută a forței de muncă despre care vorbesc toți fermierii, Nicolae Timco susține:
Cu forța de muncă calificată, da este problematic, avem nevoie de medici veterinari. Ceea ce ține de forța de muncă necalificată, este totul bine, noi instruim muncitorii în cadrul întreprinderii. Dăm salariile legal, locurile de muncă sunt bine amenajate, suntem destul de atractivi pe piața muncii.
Pe parcursul activității, compania a beneficiat de mai multe granturi cu ajutorul cărora a instalat o stație de epurare modernă, utilaje performante în camera frigorifică. Își doresc, de asemenea, eficientizarea energetică a întreprinderii, mai ales în contextul scumpirii gazului și a energiei electrice.
Anual, în cadrul întreprinderii consumăm în jur de 50 de mi de metri cubi de gaz, asta ar însemna 1,5 milioane de lei, cu prețurile actuale. Asta influențează inclusiv prețul pentru consumatorul final, dar nu ne putem permite să majorăm prețul per total pentru această cheltuială pentru prețul final va fi inaccesibil consumatorilor. Astfel, probabil, vom fi nevoiți să activăm o perioadă în minus, nu avem încă certitudinea despre cum vor evolua lucrurile în această direcție, ne-a spus directorul executiv al companiei.
L-am întrebat pe Nicolae Timco ce ar trebui să facă statul pentru ca ramura zootehnică din țara noastră să se dezvolte mai mult, să vrea tinerii să investească în creșterea animalelor și iată ce ne-a răspuns:
La noi, subvenționare este, AIPA lucrează, nu avem cele mai mari impozite pe plan mondial. De exemplu, tot ce ține de domeniul cărnii, în prezent, se subvenționează cu 60% din costul investiției, în domeniul laptelui, subvenția este de 70% din costul investiției, este un pas foarte bun din partea statului, zic eu. În același timp, numărul fermelor nu este în creștere... Este un domeniu mai greu, tinerii se orientează spre comerț, munci mai ușoare, cu mai puține riscuri. În zootehnie, nu există zile libere, zile de sărbătoare, este muncă continuă. Eu aș menționa aici mărimea cotelor TVA la produsele alimentare. Noi avem cea mai înaltă cotă TVA pentru produsele alimentare. De exemplu, pentru cereale, pâine, unele produse lactate este 8% TVA, pe când pentru produsele din carne și carne – 20% TVA. Asta lovește dur atât în producători, cât și la buzunarul consumatorului final.
Cât despre scopul companiei pe termen lung, este de a spori accesibilitatea cărnii de iepure pentru un număr cât mai mare de oameni și promovarea consumului zilnic al acesteia, nu doar cu ocazii speciale, ne-a mărturisit Nicolae Timco.