Ucraina a impus restricţii temporare privind exporturile de cereale pe calea ferată spre România şi Republica Moldova. Motivul: numărului mare de vagoane aflate la punctele de trecere a frontierei, a anunţat vineri, 6 mai, firma de consultanţă APK-Infrom, transmite Agromedia, cu referire la Reuters.com.
După ce porturile sale de la Marea Neagră au fost blocate de Rusia, Ucraina a fost forţată să utilizeze calea ferată drept principala rută pentru exporturile de cereale, ceea ce a condus la aglomerarea vagoanelor de cale ferată la punctele de trecere a frontierei.
Anterior, autorităţile de la Kiev au suspendat exporturile de cereale pe calea ferată spre Polonia.
Potrivit APK-Infrom, restricţiile cu privire la exporturile de cereale pe calea ferată spre România au început în data de 4 mai, iar din data de 5 mai au fost introduse restricţii şi spre Republica Moldova precum şi spre porturile ucrainene de la Dunăre.
Joi, Ministerul ucrainean al Agriculturii a informat în mod oficial că exporturile de cereale în sezonul agricol 2021/2022, care a început în luna iulie 2021, au ajuns la 46 milioane de tone, cifră care include şi 132.000 de tone exportate de la începutul lunii mai.
Anterior, o serie de oficiali din sectorul agricol au estimat că în luna martie a acestui an, Ucraina a exportat 300.000 de tone de cereale, în timp ce analiştii de la APK-Inform susţin că în luna aprilie exporturile de cereale s-au ridicat la 923.000 de tone.
Comparativ, înainte de invazia rusească, Ucraina exporta pe mare până la şase milioane de tone de produse agricole pe lună, notează Agerpres.
Mai mulţi oficiali din Ministerele Agriculturii şi Transporturilor din Ucraina au anunţat că ţara vecină vrea să îşi majoreze capacitatea de export a porturilor de la Dunăre, pentru a permite ca cerealele să ajungă în porturile româneşti de la Marea Neagră.
Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregăteşte să plece din portul Constanţa încărcat cu cereale din Ucraina. "Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste şase zile şi sperăm să accelerăm ritmul", a declarat pentru AFP Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanţa.
"Războiul din Ucraina este o provocare dar şi o oportunitate", susţine şi directorul portului Constanţa, Florin Goidea, potrivit căruia în 2021 Constanţa a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre. În acest an, Florin Goidea speră că va fi depăşit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.